BedrijfsautoRAI

Renault Trafic en Master Quickshift 6-versnellingsbak

(1/16/2006)
De Quickshift biedt voordelen ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak. Aangezien er geen koppelomvormer wordt toegepast, is het brandstofverbruik lager. Daarnaast is er geen extra onderhoud. Met de Quickshift op Trafic en Master heeft Renault een sterke troef in handen, en daarom wordt deze tijdelijk aangeboden zonder meerprijs.
De Quickshift is beschikbaar op de Trafic 2.5 dCi 140 (Gesloten Bestel, Dubbele Cabine, Platform Cabine, Combi en Passenger) en op de Master 2.5 dCi 100 en 120 (Gesloten Bestel, Dubbele Cabine, Chassis (Dubbele) Cabine (Open Laadbak) Platform Cabine, Combi en Minibus). Deze twee versies moeten ca. 10 % van de totale verkopen gaan vertegenwoordigen.

De Quickshift versnellingsbak biedt de bestuurder de keuze uit twee functies:

* een semi-automatische functie waarbij de bestuurder met de pook zelf kan schakelen.

* een automatische functie waarbij de bestuurder niets hoeft te doen.

De voordelen
De Quickshift versnellingsbak van Renault combineert de voordelen van een handgeschakelde en automatische versnellingsbak in één:
* past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan,
* gebruiksgemak,

* 6 versnellingen beschikbaar bij zowel automatische als handgeschakelde bediening,

* motor kan niet afslaan,

* te allen tijde maximaal motorrendement dankzij de auto-adaptieve schakelprogrammaâs,

* mogelijkheid voor constante snelheid en afremmen op de motor, zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak,

* een lager gemiddeld brandstofverbruik (8 tot 10%) in de automatische stand, vergeleken met de conventionele, handgeschakelde versnellingsbak.

De Quickshift versnellingsbak kan op twee manieren gebruikt worden:

Semi-automatisch (sequentieel)
De bestuurder schakelt zelf met een simpele beweging van de versnellingspook: naar voren (+) om op te schakelen en naar achteren (-) om terug te schakelen. Dit kan gedaan worden zonder de voet van het gaspedaal te halen.

Automatische functie
Bij deze rijfunctie worden de 6 versnellingen automatisch geschakeld volgens de auto-adaptieve schakelprogrammaâs. De rekeneenheid van de versnellingsbak selecteert de ideale versnelling op basis van de volgende gegevens:

* rijsnelheid van de auto,

* acceleratie of afremmen van de auto,

* rijstijl van de bestuurder, gemeten aan de hand van de snelheid waarmee de bestuurder het gaspedaal en het rempedaal intrapt en loslaat,

* wegdek (vlak, stijgend of dalend)

* belading van het voertuig.

Een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak De schakelrobot verzorgt het schakelen tussen de versnellingen. Hij bestaat uit bedieningselementen (ten behoeve van het koppelen en ontkoppelen, het selecteren van de versnellingen en het schakelen) in combinatie met een electronische pomp die voor de benodigde energie zorgt.

Naast het gebruiksgemak van de Quickshift behoeft de bak tevens geen enkel onderhoud. Ook is de Quickshift versnellingsbak gunstig voor het brandstofverbruik. Het concept van de Quickshift - in feite gebaseerd op een handgeschakelde versnellingsbak - voorkomt namelijk de kenmerkende wrijvingsverliezen van een automatische versnellingsbak met koppelomvormer. De Quickshift versnellingsbak biedt bovendien een uitstekend rendement. De brandstofbesparing kan bij de Master tot 8% en bij de Trafic zelfs tot 10% oplopen, in vergelijking met de traditionele, handgeschakelde versies.

Per heden wordt de Quickshift 6-versnellingsbak met een meerprijs van ⬠0 aangeboden op de Renault Trafic en Master, waarmee een klantenvoordeel van ⬠1.100 excl. BTW/BPM wordt gecreëerd. Deze actie geldt bovenop de al geldende acties waaronder het Pack Exclusive (radio-/CD-speler en airconditioning), en loopt tot en met 30 april 2006.

Direct naar AutoRAI.nl