Renault Trafic en Master Quickshift 6-versnellingsbak
(1/16/2006)
De Quickshift biedt voordelen ten opzichte van een conventionele
automatische versnellingsbak. Aangezien er geen koppelomvormer wordt
toegepast, is het brandstofverbruik lager. Daarnaast is er geen extra
onderhoud. Met de Quickshift op Trafic en Master heeft Renault een
sterke troef in handen, en daarom wordt deze tijdelijk aangeboden
zonder meerprijs.
De Quickshift is beschikbaar op de Trafic 2.5 dCi 140 (Gesloten
Bestel, Dubbele Cabine, Platform Cabine, Combi en Passenger) en op de
Master 2.5 dCi 100 en 120 (Gesloten Bestel, Dubbele Cabine, Chassis
(Dubbele) Cabine (Open Laadbak) Platform Cabine, Combi en Minibus).
Deze twee versies moeten ca. 10 % van de totale verkopen gaan
vertegenwoordigen.
De Quickshift versnellingsbak biedt de bestuurder de keuze uit twee
functies:
* een semi-automatische functie waarbij de bestuurder met de pook
zelf kan schakelen.
* een automatische functie waarbij de bestuurder niets hoeft te
doen.
De voordelen
De Quickshift versnellingsbak van Renault combineert de voordelen van
een handgeschakelde en automatische versnellingsbak in één:
* past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan,
* gebruiksgemak,
* 6 versnellingen beschikbaar bij zowel automatische als
handgeschakelde bediening,
* motor kan niet afslaan,
* te allen tijde maximaal motorrendement dankzij de auto-adaptieve
schakelprogrammaâs,
* mogelijkheid voor constante snelheid en afremmen op de motor, zoals
bij een handgeschakelde versnellingsbak,
* een lager gemiddeld brandstofverbruik (8 tot 10%) in de
automatische stand, vergeleken met de conventionele, handgeschakelde
versnellingsbak.
De Quickshift versnellingsbak kan op twee manieren gebruikt worden:
Semi-automatisch (sequentieel)
De bestuurder schakelt zelf met een simpele beweging van de
versnellingspook: naar voren (+) om op te schakelen en naar achteren
(-) om terug te schakelen. Dit kan gedaan worden zonder de voet van
het gaspedaal te halen.
Automatische functie
Bij deze rijfunctie worden de 6 versnellingen automatisch geschakeld
volgens de auto-adaptieve schakelprogrammaâs. De rekeneenheid van de
versnellingsbak selecteert de ideale versnelling op basis van de
volgende gegevens:
* rijsnelheid van de auto,
* acceleratie of afremmen van de auto,
* rijstijl van de bestuurder, gemeten aan de hand van de snelheid
waarmee de bestuurder het gaspedaal en het rempedaal intrapt en
loslaat,
* wegdek (vlak, stijgend of dalend)
* belading van het voertuig.
Een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak
De schakelrobot verzorgt het schakelen tussen de versnellingen. Hij
bestaat uit bedieningselementen (ten behoeve van het koppelen en
ontkoppelen, het selecteren van de versnellingen en het schakelen) in
combinatie met een electronische pomp die voor de benodigde energie
zorgt.
Naast het gebruiksgemak van de Quickshift behoeft de bak tevens geen
enkel onderhoud. Ook is de Quickshift versnellingsbak gunstig voor het
brandstofverbruik. Het concept van de Quickshift - in feite gebaseerd
op een handgeschakelde versnellingsbak - voorkomt namelijk de
kenmerkende wrijvingsverliezen van een automatische versnellingsbak
met koppelomvormer. De Quickshift versnellingsbak biedt bovendien een
uitstekend rendement. De brandstofbesparing kan bij de Master tot 8%
en bij de Trafic zelfs tot 10% oplopen, in vergelijking met de
traditionele, handgeschakelde versies.
Per heden wordt de Quickshift 6-versnellingsbak met een meerprijs van
⬠0 aangeboden op de Renault Trafic en Master, waarmee een
klantenvoordeel van ⬠1.100 excl. BTW/BPM wordt gecreëerd. Deze
actie geldt bovenop de al geldende acties waaronder het Pack Exclusive
(radio-/CD-speler en airconditioning), en loopt tot en met 30 april
2006.
Direct naar AutoRAI.nl
BedrijfsautoRAI