Ingezonden persbericht


Omzet Mamut groeit 25 procent in 2005

Betere resultaten in alle markten

Schiphol-Rijk, 16 januari 2006 - Softwareleverancier Mamut ASA heeft zijn operationele omzet in 2005 met 25% verbeterd tot 180,1 miljoen Noorse kronen (circa EUR 23,4 miljoen). In 2004 bedroeg de omzet 144,2 miljoen Noorse kronen (circa EUR 18,7 miljoen). De operationele winst (EBIT) in 2005 was 6,5 miljoen Noorse kronen (circa EUR 845.000, vergeleken met een operationele winst van 6,3 miljoen Noorse kronen (circa EUR 819.000) in 2004. In de huidige markten verbeterde Mamut zijn resultaat met 14,6 miljoen Noorse kronen (circa EUR 1,9 miljoen). Daarnaast startte het bedrijf onlangs op de Deense markt en in Ierland.

"In 2005 realiseerden we een recordomzet in Noorwegen en een stabiele internationale groei. In het vierde kwartaal van 2005 waren de resultaten in Zweden en Noorwegen positief en bereikten we het break-evenpoint in Nederland. Onze doelstelling voor 2006 is een resultaatsverbetering voor alle markten waarin we actief zijn", zegt Eilert Hanoa, CEO van Mamut.

In het vierde kwartaal van 2005 groeide de operationele omzet tot 51,8 miljoen Noorse kronen (circa EUR 6,7 miljoen). Dit is een groei van 24% vergeleken met dezelfde periode in 2004, toen de operationele omzet 41,8 miljoen Noorse kronen (circa EUR 5,4 miljoen) bedroeg. De EBITDA in het vierde kwartaal van 2005 was 6,1 miljoen Noorse kronen (circa EUR 793.000). In dezelfde periode van 2004 was dit nog 3,4 miljoen Noorse kronen (circa EUR 442.000).

Hanoa: "We hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de verbetering van onze internationale marktpositie en zijn inmiddels volledig operationeel in zes Europese markten. We blijven een groeiend aantal bedrijven gebruikersvriendelijke complete oplossingen leveren, die administratieve activiteiten vereenvoudigen. Op basis van deze langetermijnstrategie richten we ons op verdere groei in de komende kwartalen en jaren."

De groei van het aantal klanten in 2005 oversteeg de 11.000. De omzet uit de verkoop van licenties en services bedroeg 93% van de totale omzet. Met de sterke nettoresultaten in de bestaande markten bevindt Mamut zich in een gunstige positie voor verdere groei. De focus blijft een verbetering van de distributie. Dit wil Mamut realiseren op basis van de opzet en uitbouw van strategische samenwerkingsverbanden met internationale partners in uiteenlopende markten. In 2005 introduceerde het bedrijf Mamut Open Services voor de mkb- en consumentenmarkten. Ook de komende kwartalen worden nieuwe producten geïntroduceerd, waaronder een gratis versie van Mamut Open Services.

###

Over Mamut
Mamut is een toonaangevende leverancier van ERP-, CRM- en internetoplossingen voor middelgrote en kleinere ondernemingen in Noord-Europa. Mamut biedt complete en gebruiksvriendelijke oplossingen aan tegen de beste prijs-prestatieverhouding met geïntegreerde oplossingen voor de boekhouding, verkoopondersteuning, relatiebeheer (CRM), inkoop/logistiek, werknemers, projectbeheer en e-commerce. Meer dan 100.000 gebruikers vereenvoudigen hun dagelijkse werkzaamheden met Mamut. Aanvullende informatie over Mamut en zijn producten is beschikbaar op www.mamut.nl.