Ingezonden persbericht


Persbericht

16 januari 2006

Traditionele krant nog steeds dé zakelijke informatiebron

Merendeel van de Nederlandse topmanagers weet niet wat blogs zijn


· 49% van de Europese managers beschouwt de traditionele krant als primaire informatiebron voor zakelijke informatie. Blogs worden voorlopig nauwelijks gebruikt als informatiebron. Sterker nog: 56% van de Nederlandse managers weet niet wat blogs zijn


· Als het gaat over milieukwesties, lijken de Nederlandse managers het meest bezorgd over tropische regenwouden (42% tegenover een Europees gemiddelde van 28%)


· Gedragscode en naleving van wetgeving voornaamste punt bij leverancierskeuze wat betreft ethische, sociale en milieuaspecten

Dit zijn enkele van de bevindingen van de 15de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.459 Europese topmanagers zijn geïnterviewd over een reeks zaken die van invloed zijn op het Europese bedrijfsleven. Het onderzoek biedt inzicht in factoren die belangrijk zijn voor zakelijke beslissers in Europa en de rest van de wereld.

Blogs komen op, maar traditionele media nog steeds primaire informatiebron

Europese managers zien de traditionele krant nog steeds als primaire informatiebron voor business issues (49%). Online bronnen, inclusief blogs, volgen met ruime achterstand op de tweede plaats (25%) en specifieke wekelijkse en maandelijkse business magazines op de derde plaats (11%). Overige traditionele media zoals radio (1%) en TV (3%) fungeren nauwelijks als primaire informatiebron, net zo min als collega's (4%). Werpen we een specifieke blik op het blogfenomeen, dan zien we dat 42% van de Europese managers wel al van blogs gehoord hebben, maar er geen gebruik van maken of er een bijdrage toe leveren. Dit geldt in extreme mate voor Franse topmanagers (68%) en in de minste mate voor onze Nederlandse topmanagers (26%). Opvallend is dat de meerderheid van de Nederlandse ondervraagden aangeeft niet te weten wat blogging is en wat ze er mee kunnen (56%). Ook onze Duitse buren zijn veel minder vertrouwd met blogging (57%) terwijl de gemiddelde Europese score op dit antwoord 37% bedraagt.

Nederlandse manager lijkt meest bezorgd over tropische regenwouden

Als het gaat om milieukwesties, maken de meeste Europese topmanagers zich vooral zorgen over klimaatverandering (54%) en luchtvervuiling (39%). Vooral Duitse managers vinden de klimaatverandering een zorgwekkend verschijnsel (70%) terwijl de luchtvervuiling vooral onze Italiaanse collega's zorgen baart (57%). Ook in Nederland maakt men zich zorgen over bovenstaande milieuaspecten: 49% van de Nederlandse topmanagers noemt luchtvervuiling en 41% klimaatverandering. Opvallend is echter dat Nederlandse topmanagers zich meer druk lijken te maken over het verlies van tropische regenwouden (42% tegenover het Europese gemiddelde van 28%). Zure regen blijkt geen zorgwekkend issue meer te zijn, slechts 3% van alle Europese topmanagers vindt dit een verontrustend verschijnsel.

Gedragscode en naleving van wetgeving voornaamste ethisch, sociaal en milieuaspect bij leverancierskeuze

Voor Europese topmanagers is een 'code of conduct' en de naleving van de wetgeving het belangrijkste aspect wat ethische, sociale en milieuaspecten betreft (44%) bij leverancierskeuze. Vooral voor Duitse topmanagers is dit uitermate belangrijk (62%). Daarnaast lijkt transparantie in financiële activiteiten voor vele Europese topmanagers van belang (30%), evenals vertrouwelijkheid en bescherming van informatie (28%). In vergelijking met de Europese collega's vinden Duitse managers financiële transparantie relatief onbelangrijk (15%), maar vertrouwelijkheid belangrijker (44%).

Noot aan de redactie


1. Voor de vijftiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.459 topmanagers van de 15.000 belangrijkste ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 12 september en 9 november 2005.


2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (252), Italië (250), Nederland (101), Spanje (252) en Verenigd Koninkrijk (254). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,01 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt 2.200. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.


3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de vijftiende editie zijn beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor UPS Europe Business Monitor werd gemaakt. De resultaten van de vijftiende editie zullen begin 2006 online beschikbaar zijn.


4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de laatste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.


5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 14.1 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 407.200 medewerkers in dienst en had in 2004 een omzet van meer dan USD 36.6 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder www.ups.com.

Indien u meer informatie over het onderzoek wenst, kunt u contact opnemen met:

Ilse de Sain of Inge van Langelaar bij Edelman

Ilse.desain@edelman.com of Inge.vanlangelaar@edelman.com

Tel. 023 554 20 30