Antwoorden op kamervragen van Kant over de brief van de
nierpatiëntenvereniging over zorgverzekeraars
Kamerstuk, 16-1-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2650221
16 januari 2006
Antwoorden van de minister op kamervragen van het Kamerlid Kant over
de brief van de nierpatiëntenvereniging over zorgverzekeraars.
(2050605670)
Vraag 1
Wat is uw reactie op brief van de Nierstichting en de Nierpatiënten
Vereniging Nederland? 1)
Antwoord 1
Uit de brief blijkt dat verzekeringnemers de geboden mogelijkheid om
te kiezen voor een zorgverzekeraar serieus nemen. Dat betekent dat zij
nu de nodige informatie tot zich moeten nemen om uit de veelheid van
aanvullende verzekeringen een goede keuze te maken. De Nierpatiënten
Vereniging Nederland en de Nierstichting Nederland helpen bij het
verkrijgen van informatie. Dat vind ik een goede zaak en dat is
natuurlijk ook een taak van deze organisaties. De keuze voor een
aanvullende verzekering kan voor een individu moeilijk zijn. Net als
voor andere personen geldt voor nierpatiënten dat het bij de
aanvullende verzekering gaat om een afweging voor jaren. Dat daarbij
soms een gevoel van machteloosheid speelt, kan ik mij voorstellen. Een
keuze is echter te maken. De stelling dat zij daarbij onzorgvuldig
worden geïnformeerd wordt niet door mij gedeeld. Ik ga daar hierna
verder op in.
Vraag 2
Klopt het dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen de vergoedingen
die verzekeraars verstrekken terwijl in de voorlichting wordt
gesproken van gelijke basispakketten? Wilt u een reactie geven op de
in de brief geconstateerde verschillen?
Antwoord 2
Het pakket van de zorgverzekering is voor iedereen gelijk. Daar kunnen
zich dus geen verschillen in voordoen. Dat kan wel met betrekking tot
de aanvullende verzekering. Als het gaat om verschillen kan het dus
alleen maar gaan om zorg voor zover die niet in de zorgverzekering
zit. Dat kan bij zelfzorgmiddelen, paramedische hulp, zittend
ziekenvervoer en gebitssanering het geval zijn en is bij verblijf in
een Ronald MacDonaldhuis altijd het geval.
Vraag 3
Deelt u de mening van de Nierstichting dat de boodschap `wij doen u
een aanbod dat vergelijkbaar is met uw huidige polis' misleidend is
omdat dit niet altijd zo is?
Antwoord 3
De aanvullende verzekering die zorgverzekeraars aanbieden lijkt zoveel
mogelijk op de aanvullende verzekering die de verzekerde tot 1 januari
2006 bij zijn zorgverzekeraar had. Het kan voorkomen dat het aanbod
voor de aanvullende verzekering niet precies aansluit bij de
verzekering die de verzekerde had. In dat geval komt dat omdat de
zorgverzekeraar de aanvullende verzekering anders heeft ingedeeld ten
opzichte van 2005. De aangeboden verzekering kan meer omvatten dan het
pakket van 2005 of minder. Krijgt een verzekerde zo'n afwijkend
voorstel en vindt hij het te uitgebreid of te beperkt dan kan hij
contact opnemen met zijn zorgverzekeraar om het naastliggende grotere
of kleinere pakket te kiezen.
Deze informatie vindt de verzekerde ook in de informatie die ik in
december in de huis aan huisbladen heb laten opnemen.
Vraag 4
Wat vindt u ervan dat Zorg en Zekerheid voor peritoneaal dialyserenden
de vergoeding van meerkosten voor gas, water en elektriciteit heeft
geschrapt?
Antwoord 4
Deze vergoeding zit, net als bij de ziekenfondsverzekering, in het
pakket van de zorgverzekering en is dus geen onderdeel van de
aanvullende verzekering.
Vraag 5
Wat vindt u van de conclusie dat de capaciteit van
verzekeringsmaatschappijen om informatie te verstrekken over wat zij
precies dekken tekortschiet?
Antwoord 5
De verzekerde heeft natuurlijk goede informatie nodig om een goede
vergelijking te kunnen maken. De vraag is dan wel tot welk
detailniveau dat moet gaan. Ik lees in de brief van de Nierstichting
Nederland en de Nierpatiënten Vereniging Nederland dat
Zorgverzekeraars Nederland hulp heeft toegezegd om zorgverzekeraars te
bewegen tot het verstrekken van detailinformatie aan
patiëntenvertegenwoordigers. Ik ga er vanuit dat daarmee aan de
behoefte wordt voldaan.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de informatievoorziening van zorgverzekeraars
dus te wensen over laat?
Antwoord 6
Nee die mening deel ik niet.
Vraag 7
Deelt u voorts de mening dat patiënten zo moeilijk tot een goede keuze
van zorgverzekeraar kunnen komen?
Vraag 8
Wat gaat u doen om de informatievoorziening naar patiënten toe te
verbeteren?
Antwoord 7 en 8
Het pakket van de zorgverzekering is voor iedereen gelijk. Een
afweging wat betreft het hoofdpakket en de daarvoor te betalen premie
bij de diverse zorgverzekeraars is wat dat betreft dus te maken.
Een afweging bij de aanvullende verzekeringen is moeilijker te maken
vanwege de variatie in pakketten en de daarbij behorende premies. Er
is echter goede informatie beschikbaar om een keuze te maken. Hiervoor
verwijs ik onder meer naar www.kiesbeter.nl. Ook via de huis aan
huisbladen wordt de nodige informatie verstrekt.
1) Brief van de Nierstichting en de Nierpatiënten Vereniging Nederland
d.d. 22 december 2005 aan de leden van de vaste commissie voor VWS
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport