Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Omtzigt en Smilde over twee besluiten van Zorgverzekeraars Nederland

Kamerstuk, 16-1-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2652022

16 januari 2005

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Omtzigt en Smilde (beiden CDA) over twee besluiten van Zorgverzekeraars Nederland (2050606410).

Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het besluit van Zorgverzekeraars Nederland dat verzekeraars verzekerden die op 2 februari overstappen naar een andere verzekeraar pas uiterlijk 31 maart hun premie terugbetalen?

Antwoord 1
Ik heb de berichtgeving daarover in de Telegraaf gelezen. Die is overigens niet in overeenstemming met de feiten. Ik ga daar verder in de antwoorden nog op in.

Vraag 2
Hoe verhoudt zich dit tot uw toezegging dat premiebetaling binnen 10 dagen plaatsvindt?

Antwoord 2
Ik heb de Kamer tijdens het AO van 14 december geïnformeerd over de mededeling van Zorgverzekeraars Nederland dat zij de in de eerste twee maanden gemaakte kosten met elkaar zullen verrekenen en dat de oude verzekeraar bij overstap naar een nieuwe verzekering de betaalde premie vanaf 1 januari zal terugstorten naar de verzekerde. Ik heb daarbij letterlijk gezegd dat ZN ernaar streeft dat binnen tien werkdagen de premie zal worden gerestitueerd. In de recente besluitvorming daarover binnen ZN is daarover geen ander standpunt ingenomen. Er is nog steeds een inspanningsverplichting van de zorgverzekeraars om binnen 10 werkdagen over te gaan tot terugbetaling van de premie. De recente berichtgeving van ZN strekt ertoe aan te geven dat mogelijk niet alle zorgverzekeraars deze prestatie kunnen leveren vanwege de grote aantallen mutaties die plaatsvinden. Deze verzekeraars geven in ieder geval de garantie dat verzekerden die in januari opzeggen uiterlijk op 28 februari de al betaalde premies teruggestort krijgen. Verzekerden die in februari opzeggen krijgen hun premies op zijn laatst terug op 31 maart.

Vraag 3
Als de verzekeraars twee maanden mogen wachten met betaling, mag een verzekerde dan ook ongestraft twee maanden premie-achterstand hebben?

Antwoord 3
Uit gegevens van verzekeraars blijkt dat een aantal mensen de betaling van de ziektekostenpremie voor de maand januari nog niet heeft verricht. Ook stellen verzekeraars vast dat veel mensen die een machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven deze in de maand januari ongedaan hebben gemaakt. Dat zijn, naar verzekeraars verwachten, mensen die nog geen definitieve keuze voor de verzekeraar hebben gemaakt.
Hoewel deze mensen wel vanaf 1 januari 2006 voor het aanbod dat zij van hun verzekeraar hebben ontvangen verzekerd zijn, ontvangen verzekeraars van hen nog geen premie. Pas na 28 februari zullen ook deze verzekerden gemaand worden hun premies te betalen. Overigens is het prematuur te veronderstellen dat verzekerden twee maanden moeten wachten op de terugstorting van hun premie. In de meeste gevallen zal de verzekeraar toch streven naar terugbetaling binnen 10 werkdagen. Hoewel niet alle verzekeraars dat kunnen garanderen betekent dat niet impliciet dat de verzekeraar pas op de genoemde uiterste data tot terugbetaling zal overgaan.

Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat de verzekeraars van plan zijn kosten in rekening te brengen bij het overstappen naar een andere aanvullende verzekering? Wat is uw mening daarover?

Antwoord 4
Verzekeraars hebben ook voor de aanvullende verzekering afgesproken dat deze met terugwerkende kracht kunnen worden opgezegd en dus ook met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006 ingaan. Dat verzekeraars ook deze verzekering met terugwerkende kracht willen beëindigen is gemakkelijk voor de verzekerde. Ook hier vindt premierestitutie plaats. De oude verzekeraar zal in dat geval eventueel al ingediende en betaalde declaraties in mindering brengen op de premierestitutie en voor het meerdere boven de premie de verzekerde die kosten in rekening brengen. De verzekeraar zendt dan wel de nota's van de zorgverlener aan de verzekerde zodat de verzekerde de kosten bij de nieuwe verzekeraar alsnog kan declareren. Dit blijkt een efficiënte route, ook omdat de oude verzekeraar niet weet wie de nieuwe verzekeraar is en omdat het pakket voor de aanvullende verzekering tussen verzekeraars kan verschillen. Ik vind dat verzekeraar hiermee een duidelijke stap richting de verzekerden hebben gezet om de overgang te vergemakkelijken.
Verzekeraars brengen hiervoor de verzekerden geen kosten in rekening.

Vraag 5
Deelt u de mening dat de verzekeraars met deze twee besluiten de keuze tot overstappen belemmeren?

Antwoord 5
Neen; De afspraken die verzekeraars over de overgang en de premierestitutie hebben gemaakt geven aan dat zij zich bewust zijn van de mogelijke financiële consequenties voor verzekerden en dat zij zich inspannen om de processen ordelijk te laten verlopen en de eventuele termijn van dubbele premies zo kort mogelijk te houden. Bij alle verzekeraars op eenzelfde wijze. Met deze afspraken is een adequate en cliëntvriendelijke regeling getroffen voor verrekening van premies en gedeclareerde kosten, niet alleen voor de zorgverzekering maar ook voor de aanvullende verzekering.

Vraag 6
Deelt u de mening dat als verzekeraars onderlinge uitstaande en betaalde rekeningen verrekenen, zij dit ook met reeds betaalde premie kunnen doen?

Antwoord 6
In principe is ook onderlinge verrekening van premie mogelijk. Overigens heeft ZN aangegeven dat dit technisch ingewikkelder is. Ook het feit dat lang niet alle verzekerden die van verzekeraar veranderen kosten maken in de eerste twee maanden van 2006 speelt hierbij een belangrijke rol. De aantallen personen voor wie kosten verrekend moeten worden is daardoor aanzienlijk veel kleiner dan het aantal verzekerden dat door verandering van verzekeraar voor premieterugstorting in aanmerking komt.

Vraag 7
Welke stappen gaat u zetten om alsnog terugbetaling binnen 10 dagen, dan wel verrekening van betaalde premie, af te dwingen?

Antwoord 7
Geen. De verzekeraars bevinden zich in een enorme administratieve operatie. Het zou zeer contraproductief zijn als ik dit proces ga belasten met onuitvoerbare eisen.

Vraag 8
Kunt u deze vragen voor 17 januari 2006 beantwoorden?

Antwoord 8
Aan dat verzoek heb ik bij deze voldaan.