Team Repsol Mitsubishi Ralliart wint Le Dakar voor de elfde keer
(1/16/2006)
Voor de zesde keer in successie en voor de elfde keer in totaal blijkt
Mitsubishi ongenaakbaar in Dakar. Je zou toch zeggen dat de
concurrentie dan wel een keer moedeloos wordt van deze overmacht. Maar
niets is minder waar. Want de woestijnrally naar Dakar is zwaar. Voor
iedereen. Ook voor tienvoudige winnaars, zo werd ditmaal wederom
aangetoond.
âWe wachten tot we in Afrika zijnâ, zei Teamleider Dominique Serieys
na de eerste proef. Voorzichtig beginnen, luidde het devies. Want
zelfs in de openingsproef in Portugal schuilt gevaar. Stephane
Peterhansel, de winnaar van vorig jaar had de twijfelachtige eer de
proef te openen en moest dat meteen bekopen met een lekke band. Op
sommige plaatsen was het modderig en een fatale glijpartij is zo
gemaakt. Luc Alphand meldde ook niet veel op te hebben met âdie lange
proeven voordat de feitelijke rally begintâ en Mitsubishi opende de
rally dan ook met bescheiden klasseringen. Rivaal Volkswagen behaalde
de dagzege en zou zich daarna nog een paar dagen nadrukkelijk vooraan
manifesteren. Totdat Dakar echt was begonnen, want toen was het
Mitsubishi dat langzaam, maar gestaag aan een opmars begon.
De opmars verliep evenwel niet geheel zonder slag of stoot. Op dag
drie verloor Team Repsol Mitsubishi Ralliart een auto. Het was een
typische dag stofhappen en Hiroshi Masukoa âmisteâ daardoor een
kruispunt. Hij rolde zân auto twee keer en naar later bleek was de
veiligheidskooi daarbij âbeyond repairâ beschadigd geraakt.
Peterhansel werd in zân inhaalrace gehinderd door wat onduidelijkheden
in het roadbook, maar zou later letterlijk op een veel groter probleem
stuiten. Joan Roma kwam ondertussen tot de conclusie dat hij nog
onvoldoende ervaring heeft met kamelengras.
Op de snelle pistes in Mauritanië bleken de buggyâs van Schlesser
bloedsnel en kreeg Peterhansel gelijk toen hij voorspelde dat zij de
rally wel eens zouden kunnen gaan leiden. Ondanks de zware tegenstand
van de concurrentie slaagde Peterhansel er echter uiteindelijk in
bovenaan het klassement te geraken. Tot hij drie dagen voor het einde
van de rally hard in aanraking kwam met wat in rallytermen âeen
overstekende boomâ heet. Daarbij raakte de achterwielophanging van
zijn Pajero Evolution zwaar beschadigd en de reparatie ervan koste
uiteindelijk zo veel tijd dat hij zân derde Dakar-overwinning kon
vergeten. Gelukkig was daar nog Luc Alphand die de honneurs voor
Mitsubishi op voortreffelijke wijze waarnam en de eindoverwinning
veilig stelde. Roma en Peterhansel eindigden uiteindelijk op de derde
en de vierde plaats. âEen resultaat om trots op te zijnâ, aldus
motorsport-directeur Isao Torii, die alvast uitkijkt naar een
mogelijke zevende overwinning op rij in 2007â¦
Direct naar BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai