AutoRai

Team Repsol Mitsubishi Ralliart wint Le Dakar voor de elfde keer

(1/16/2006)
Voor de zesde keer in successie en voor de elfde keer in totaal blijkt Mitsubishi ongenaakbaar in Dakar. Je zou toch zeggen dat de concurrentie dan wel een keer moedeloos wordt van deze overmacht. Maar niets is minder waar. Want de woestijnrally naar Dakar is zwaar. Voor iedereen. Ook voor tienvoudige winnaars, zo werd ditmaal wederom aangetoond.
âWe wachten tot we in Afrika zijnâ, zei Teamleider Dominique Serieys na de eerste proef. Voorzichtig beginnen, luidde het devies. Want zelfs in de openingsproef in Portugal schuilt gevaar. Stephane Peterhansel, de winnaar van vorig jaar had de twijfelachtige eer de proef te openen en moest dat meteen bekopen met een lekke band. Op sommige plaatsen was het modderig en een fatale glijpartij is zo gemaakt. Luc Alphand meldde ook niet veel op te hebben met âdie lange proeven voordat de feitelijke rally begintâ en Mitsubishi opende de rally dan ook met bescheiden klasseringen. Rivaal Volkswagen behaalde de dagzege en zou zich daarna nog een paar dagen nadrukkelijk vooraan manifesteren. Totdat Dakar echt was begonnen, want toen was het Mitsubishi dat langzaam, maar gestaag aan een opmars begon.

De opmars verliep evenwel niet geheel zonder slag of stoot. Op dag drie verloor Team Repsol Mitsubishi Ralliart een auto. Het was een typische dag stofhappen en Hiroshi Masukoa âmisteâ daardoor een kruispunt. Hij rolde zân auto twee keer en naar later bleek was de veiligheidskooi daarbij âbeyond repairâ beschadigd geraakt. Peterhansel werd in zân inhaalrace gehinderd door wat onduidelijkheden in het roadbook, maar zou later letterlijk op een veel groter probleem stuiten. Joan Roma kwam ondertussen tot de conclusie dat hij nog onvoldoende ervaring heeft met kamelengras.

Op de snelle pistes in Mauritanië bleken de buggyâs van Schlesser bloedsnel en kreeg Peterhansel gelijk toen hij voorspelde dat zij de rally wel eens zouden kunnen gaan leiden. Ondanks de zware tegenstand van de concurrentie slaagde Peterhansel er echter uiteindelijk in bovenaan het klassement te geraken. Tot hij drie dagen voor het einde van de rally hard in aanraking kwam met wat in rallytermen âeen overstekende boomâ heet. Daarbij raakte de achterwielophanging van zijn Pajero Evolution zwaar beschadigd en de reparatie ervan koste uiteindelijk zo veel tijd dat hij zân derde Dakar-overwinning kon vergeten. Gelukkig was daar nog Luc Alphand die de honneurs voor Mitsubishi op voortreffelijke wijze waarnam en de eindoverwinning veilig stelde. Roma en Peterhansel eindigden uiteindelijk op de derde en de vierde plaats. âEen resultaat om trots op te zijnâ, aldus motorsport-directeur Isao Torii, die alvast uitkijkt naar een mogelijke zevende overwinning op rij in 2007â¦

Direct naar BedrijfsautoRAI.nl