NIMA vakgroep Gezondheidszorg stimuleert marktgericht denken
Nima
Marketing wordt voor de gezondheidszorg steeds belangrijker. De branche moet in toenemende
mate de wensen van de klant voorop stellen en marktwerking is daarmee een feit. De
vakgroep NIMA Marketing in de Gezondheidszorg wil door middel van NIMA Healthcare
Innovation Events vernieuwingen in de gezondheidszorgketen stimuleren. Op 2 maart 2006
start de vakgroep met de strijd om de NIMA Healthcare Innovation Award, waarbij teams van
verschillende organisaties werken aan een businessplan voor de gezondheidszorg.
Ambitie vakgroep
Het doel van de vakgroep is om de rol van marketing in de gezondheidszorg meer te
profileren. Het marketingvak moet in de gezondheidszorgsector serieuze aandacht krijgen,
maar is nog een relatief onbekende discipline binnen de branche. De nieuwe vakgroep NIMA
Marketing in de Gezondheidszorg draagt er, door het professionaliseren van marketing, aan
bij de toenemende vraag naar klantgerichtheid succesvol aan te pakken. De vakgroep wordt
als middel ingezet om de stakeholders binnen de gezondheidszorg met elkaar na te laten
denken over marketing en vernieuwing binnen de gezondheidszorg. De NIMA vakgroep stelt
zich hierbij op als intermediair tussen verschillende partijen om uiteindelijk tot een
innovatief businessplan te komen. De komende wijzigingen in het zorgstelsel brengen veel
veranderingen teweeg waar bedrijfsleven, instellingen en particulieren mee moeten omgaan
en waar patiëntgericht denken steeds belangrijker wordt. Het initiatief van het NIMA
de vakgroep 'Marketing in de Gezondheidszorg' op te richten komt dus op een goed moment.
'NIMA Healthcare Innovation Award'
Tijdens deze marketingwedstrijd werken teams van marketeers en managers uit zowel de
profit en non-profitsector samen om aan de hand van één van de thema
'Marktwerking en innovatie', 'Vercommercialisering zonder grenzen' en 'Duurzaamheid van
chronische zorg' een businessplan op te stellen. Op werkbijeenkomsten op 2 maart, 6 april
en 18 mei wordt ingegaan op relevante onderwerpen en methodieken. Een deskundige vakjury
denkt mee en stuurt waar nodig bij. Tijdens de finale-avond op 21 september worden de
drie beste plannen gepresenteerd en wijst de jury de winnaar aan van de NIMA Healthcare
Innovation Award 2006. Het is de bedoeling dat de deelnemende organisaties daadwerkelijk
tot uitvoering van de plannen overgaan na afloop van dit traject.
Amstelveen, 16 januari 2006