NIMA vakgroep Gezondheidszorg stimuleert marktgericht denken

Nima

Marketing wordt voor de gezondheidszorg steeds belangrijker. De branche moet in toenemende mate de wensen van de klant voorop stellen en marktwerking is daarmee een feit. De vakgroep NIMA Marketing in de Gezondheidszorg wil door middel van NIMA Healthcare Innovation Events vernieuwingen in de gezondheidszorgketen stimuleren. Op 2 maart 2006 start de vakgroep met de strijd om de NIMA Healthcare Innovation Award, waarbij teams van verschillende organisaties werken aan een businessplan voor de gezondheidszorg.

Ambitie vakgroep
Het doel van de vakgroep is om de rol van marketing in de gezondheidszorg meer te profileren. Het marketingvak moet in de gezondheidszorgsector serieuze aandacht krijgen, maar is nog een relatief onbekende discipline binnen de branche. De nieuwe vakgroep NIMA Marketing in de Gezondheidszorg draagt er, door het professionaliseren van marketing, aan bij de toenemende vraag naar klantgerichtheid succesvol aan te pakken. De vakgroep wordt als middel ingezet om de stakeholders binnen de gezondheidszorg met elkaar na te laten denken over marketing en vernieuwing binnen de gezondheidszorg. De NIMA vakgroep stelt zich hierbij op als intermediair tussen verschillende partijen om uiteindelijk tot een innovatief businessplan te komen. De komende wijzigingen in het zorgstelsel brengen veel veranderingen teweeg waar bedrijfsleven, instellingen en particulieren mee moeten omgaan en waar patiëntgericht denken steeds belangrijker wordt. Het initiatief van het NIMA de vakgroep 'Marketing in de Gezondheidszorg' op te richten komt dus op een goed moment.

'NIMA Healthcare Innovation Award'
Tijdens deze marketingwedstrijd werken teams van marketeers en managers uit zowel de profit en non-profitsector samen om aan de hand van één van de thema 'Marktwerking en innovatie', 'Vercommercialisering zonder grenzen' en 'Duurzaamheid van chronische zorg' een businessplan op te stellen. Op werkbijeenkomsten op 2 maart, 6 april en 18 mei wordt ingegaan op relevante onderwerpen en methodieken. Een deskundige vakjury denkt mee en stuurt waar nodig bij. Tijdens de finale-avond op 21 september worden de drie beste plannen gepresenteerd en wijst de jury de winnaar aan van de NIMA Healthcare Innovation Award 2006. Het is de bedoeling dat de deelnemende organisaties daadwerkelijk tot uitvoering van de plannen overgaan na afloop van dit traject.

Amstelveen, 16 januari 2006