Gemeente Weert

17 januari 2006

GEMEENTE WEERT AAN DE SLAG MET INTEGRATIE ALLOCHTONEN

De gemeente Weert heeft in december 2004 haar Kadernota Integratiebeleid vastgelegd. Nu is de gemeente van start gegaan met een interactief traject om te komen tot een uitvoeringsprogramma 'integratiebeleid'. Inwoners van Weert worden daar actief bij betrokken.

Kern van dit traject zijn klantenpanels, waarin uitgebreid met inwoners van Weert zal worden gesproken over integratie. Om een goed totaalbeeld te krijgen worden er gesprekken gevoerd met diverse groepen: jongeren, volwassenen, mannen, vrouwen, allochtonen en autochtonen etc. Besproken wordt, hoe hun leven in Weert er uit ziet, welke problemen ze daarbij tegenkomen en welke wensen ze daarbij hebben. Ook autochtone Weertenaren wordt gevraagd naar hun opvattingen over het leven van hun allochtone medeburgers. Daarbij gaat het om klassieke integratie-issues als inburgering (taalverwerving) en arbeidsmarkttoeleiding. Maar ook thema's als welzijn, zorg, inkomen, jeugd, wonen en leefbaarheid komen aan bod.

De gesprekken zijn de basis om organisaties die in Weert actief zijn, uit te dagen met concrete voorstellen te komen, om de integratie in Weert te laten slagen. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld welzijns- en zorgorganisaties, scholen en opleidingsinstellingen, organisaties voor jeugd en jongeren, en instellingen op het terrein van wonen en leefbaarheid. Ook de gemeente zelf zal haar beleid doorlichten en daar waar nodig aanpassen.

Het traject zal uitmonden in een slotconferentie waarin organisaties, instellingen, de gemeente én de allochtone en autochtone burger met elkaar vaststellen welke zaken op het integratieterrein met prioriteit moeten worden opgepakt. Resultaten van het interactief proces vinden een plaatsje in het uitvoeringsprogramma 'integratiebeleid'.

De gemeente laat zich bij het opstellen van het uitvoeringsplan ondersteunen door Radar, bureau voor sociale vraagstukken, uit Amsterdam. Naar verwachting is het uitvoeringsprogramma in juni 2006 gereed.

2006.011 FS


---- --