Ingezonden persbericht


Persbericht

En nu weer terug gewoon aan het werk!

Een MBA op bierviltjes.

Na de mini-MBA's, de MBA via de krant, de MBA per briefwisseling, en de laatste vondst: een MBA in één dag, lanceert Guido Thys de ultieme manier om u in uw rol van bedrijfskundige te laten bevestigen: de Bierviltjes-MBA.

Niet zo lang geleden was een MBA-diploma het hoogste goed in managementland: wie het op zak had, was verzekerd van een goudomrande carrière. Sinds enige tijd blijkt echter dat ook managementopleidingen een levenscyclus bezitten, en dat die van de Master in Business Administration opleiding heel snel tanende is.

Het begon met het boek "Managers not MBAs" waarin Henry Mintzberg een sluimerende kat de bel aanbond, namelijk de vraag: levert het diploma eigenlijk wel wat op? Zijn antwoord was op z'n zachtst gezegd zeer genuanceerd.

Tegelijk trad er een eenparig versnelde beweging op bij het aanbod van programma's: een opleiding op afstand, een joint venture van een krant met een business school, en verkorte c.q. ultrakorte versies om er maar een paar te noemen. Als klap op de vuurpijl: de MBA in één dag. Met kreten als "acht meter managementboeken in 8 uur" en "greatest hits in management" wordt het laatste restje waarde aan het begrip MBA onttrokken.

"Niet waar!" roept Guido Thys, die altijd goed is voor een handvol humoristisch zout in een gapende wond. Na initiatieven als Stichting Humor -om het Nederlandse bedrijven het belang van humor bij te brengen- en de Klanten-Wegjaagclub -verzamelplaats voor iedereen die klanten maar etters vindt (de hele werkende bevolking volgens Thys), lanceert hij nu de Bierviltjes-MBA.

Een set van 13 bierviltjes bevat even zo veel managementinstrumenten die in al hun eenvoud de vinger leggen op even zo veel essentiële vragen over de organisatie, haar doelen, strategie en mensen. Het setje is gratis aan te vragen via www.customervaluecoaches.nl/mba.asp.

"Uiteraard steken we de draak met het hele inflatoire hypegedoe, " stelt Guido Thys, met meer dan 150 presentaties per jaar Nederland's meest gevraagde zakelijke spreker, maar van huis uit taalkundige, "hoe vaker een term immers gebruikt wordt en hoe meer betekenissen er aan gegeven worden, hoe minder de term per saldo nog aan inhoud over houdt. En dat moet maar eens gedaan zijn. Laten we nu weer gewoon aan het werk gaan en de dingen simpel houden. Eenvoud is immers het enige instrument waarmee we kunnen vermijden dat complexiteit ontaardt in gecompliceerdheid. En hoewel vele managers hun carrière op dit laatste baseren, zitten organisaties er allerminst op te wachten."

De belofte van Thys: wie een afdoend antwoord kan geven op alle 13 vragen, verdient de titel MBA. Het is een niet alledaagse uitdaging.


---



Ingezonden persbericht