Gemeente Oss
17/1/2006 - Milieustraat Oss zet in op lager aanbod van afval
Er wordt bij de Milieustraat Oss zo'n 70 kg afval per inwoner meer
gebracht dan het landelijk gemiddelde. `Waar komt dit extra afval
vandaan en hoe kunnen we dit verminderen?' Daar hebben de gemeenten
Landerd, Lith en Oss de afgelopen tijd over nagedacht. Het college van
b&w van Oss heeft op 20 december 2005 het regelement Milieustraat en
acceptatievoorwaarden Milieustraat vastgesteld; de college's van
Landerd en Lith op 10 januari 2006. De belangrijkste maatregelen zijn:
alle bedrijfswagens worden voortaan geweerd (ook personenauto's met
bedrijfslogo) én sommige tarieven gaan fors omhoog. Voor de `gewone'
gebruiker/bezoeker hebben deze maatregelen geen gevolgen.
Oorzaken
Die extra 70 kg afval per inwoner heeft - grofweg - drie oorzaken:
* (bouw- en sloop)afval dat van bedrijven en klussers komt;
* afval dat niet uit Lith, Landerd of Oss komt;
* afval in huisvuilzakken van inwoners uit Lith die -- sinds de
invoering van Diftar in deze gemeente -- deze huisvuilzakken naar
de Milieustraat brengen.
De maatregelen die nu genomen worden, zijn er vooral op gericht om
deze afvalstromen te verminderen en -- zoals gezegd -- de gewone
gebruiker van de Milieustraat daar niet mee te treffen. De
Milieustraat wil in 2006 minder afval inzamelen en daarmee de kosten
met EUR 156.000 naar beneden brengen. Dat levert een besparing op van
EUR 5 per inwoner.
Alle bedrijfswagens taboe
Afval van bedrijven hoort niet thuis op de Milieustraat. Die is alleen
bedoeld voor (grof) afval van huishoudens. Om er voor te zorgen dat
geen bedrijfsafval bij de Milieustraat terecht komt, was het tot nu
toe zo dat grotere wagens (busjes) en aanhangers met bedrijfslogo's de
toegang werd geweigerd. Dit leidde nogal eens tot discussies aan de
poort. Vanaf 1 februari is dat niet meer aan de orde. Vanaf die datum
wordt geen enkele auto of aanhanger met bedrijfslogo nog toegelaten
op de Milieustraat. De nieuwe regel geldt dus ook voor personenauto's,
ook al is het logo er een van een hondentrimsalon of
glazenwassersbedrijf. Uitzondering op deze regel zijn auto's en
aanhangers die gehuurd zijn bij een gespecialiseerd verhuurbedrijf en
waar het afval in wordt aangeboden (bijvoorbeeld Boedelbak).
Grof huishoudelijk- en tuinafval
Komt u naar de Milieustraat met grof huishoudelijk afval (huisraad,
meubilair, tapijt) of met grof tuinafval, dan is dat gratis als de
hoeveelheid minder is dan twee kubieke meter. U kunt dit afval alleen
aanbieden met een auto of aanhanger zónder bedrijfslogo.
Voor alles boven deze twee kuub betaalt u:
* EUR 15 per halve kuub (of een gedeelte daarvan) als het gaat om
grof huishoudelijk afval;
* EUR 5 per halve kuub (of een gedeelte daarvan) als het gaat om
grof tuinafval.
Aanbieden bouw- en sloopafval flink duurder
Voor bouw- en sloopafval wordt het tarief fors hoger. Voor de `kleine'
klusser heeft dat weinig gevolgen: je sloopt niet elke maand in en om
je eigen huis. En bij grotere verbouwingen huur je een grote
container; zelf brengen is dat vanwege de omvang toch niet mogelijk.
De tarieven zijn per 1 februari als volgt:
* schone puin/schoon zand: EUR 5 per halve kuub (of een gedeelte
daarvan);
* hout: EUR 10 per halve kuub (of een gedeelte daarvan);
* dakleer: EUR 10 per halve kuub (of een gedeelte daarvan);
* gipsblokken: EUR 10 per halve kuub (of een gedeelte daarvan);
* ongesorteerd bouw- en sloopafval: EUR 15 per halve kuub (of een
gedeelte daarvan).
Twee euro per vuilniszak
Afval verwerken is kostbaar; vooral als dit afval niet gesorteerd is
op afvalsoort. Daarvoor betaalt de Milieustraat het meest aan de
afvalverwerkers. Tot dit afval behoort ook alles wat in afgesloten
huisvuilzakken wordt aangeboden. Dat afval hoort niet op de
Milieustraat, maar in de minicontainer of verzamelcontainer waar alle
inwoners van Landerd, Lith en Oss thuis gebruik van maken en waar
iedere inwoner ook voor betaald via de afvalstoffenheffing. Zo'n
afgesloten huisvuilzak (maximaal 70 liter) met afval kost vanaf 1
februari EUR 2 aan de poort van de Milieustraat. Biedt u restafval
los aan op een aanhanger, dan betaalt u voortaan EUR 15 per halve kuub
(of een deel daarvan).
Gratis
Wat gratis is en blijft zijn de volgende afvalsoorten: Asbest (tot 500
kg), oud papier, oud ijzer, wit- en bruingoed, glas, textiel en banden
van personenauto's (zonder velgen).