Inhoudelijke productkennis voor commerciëlen onbelangrijk
Cobben en van tulder
Inhoudelijke productkennis voor commerciële mensen onbelangrijk.
Hoeft een verkoper zijn product niet te kennen? Kan een marketeer zonder inhoudelijke
kennis van zijn product succesvol zijn? Werkgevers zijn altijd op zoek naar schapen met
vijf poten. Liefst moeten nieuwe mensen op voorhand bewijzen alles te kunnen en te weten
en ook nog de nestgeur van een nieuwe werkgever hebben. Paradoxaal genoeg willen
talentvolle mensen die van baan veranderen juist nieuwe dingen ondernemen en eens in een
heel andere omgeving werken. Tijd om te onderzoeken wat de belangrijkste eigenschappen
van verkopers en marketeers moeten zijn. Welke poten van het schaap zijn het meest
belangrijk?.
Opvallend en niet echt verrassend is dat verkopers goed moeten kunnen luisteren en dat een
marketeer een creatieve list moet kunnen verzinnen. Overigens zijn marketeers die niet
luisteren en verkopers die niks weten te verzinnen nooit succesvol, maar de poll dwong de
bezoekers van onze website een keuze te maken. En wat valt dan nog meer op? De lage score
van inhoudelijke kennis. Hoeft een verkoper zijn product niet te kennen? Kan een
marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn? Nee natuurlijk,
maar de belangrijkste conclusie van deze poll is dat persoonlijke competenties wel
belangrijker gevonden worden dan inhoudelijke kennis.
Een logische verklaring van deze uitslag kan zijn dat productkennis makkelijker eigen te
maken is dan de juiste karaktereigenschappen.
De belangrijkste eigenschappen van een goede verkoper:
inhoudelijke kennis van zaken: 9 procent
creativiteit: 1 procent
luistervaardigheid: 59 procent
intelligentie: 2 procent
overtuigingskracht: 16 procent
empathie: 9 procent
overig: 4 procent
De belangrijkste eigenschappen van een goede marketeer:
inhoudelijke kennis van zaken: 11 procent
creativiteit: 33 procent
luistervaardigheid: 21 procent
intelligentie: 3 procent
overtuigingskracht: 14 procent
empathie: 15 procent
overig: 3 procent
De poll is ingevuld door 479 bezoekers van de website van Cobben & Van Tulder,
marketing en sales recruitment. De bezoekers zijn mensen van HBO/Academisch niveau met
minimaal enkele jaren werkervaring in marketing of sales functies in geheel Nederland.