- Rijk realiseert 1000 trajecten leren en werken
Rijk realiseert 1000 trajecten leren en werken
17 januari 2006
Vandaag vindt de ondertekening plaats van een intentieverklaring voor
het realiseren van 1150 trajecten voor werkenden en werkzoekenden om
al werkend te leren bij werkgevers in en om Den Haag. Ondertekenaars
zijn de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK), Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW), Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW), enkele private en publieke werkgevers uit de
regio Den Haag, twee onderwijsinstellingen, de Kamer van Koophandel en
het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Het Rijk neemt een groot
gedeelte van het totaal aantal duale trajecten voor zijn rekening en
wil in 2006 en 2007 1000 van deze trajecten realiseren. De Dienst
Justitiële Inrichtingen en de Belastingdienst werken hieraan mee. Ook
zal het Rijk 2500 EVC-procedures (erkenning van (elders) verworven
competenties) voor zijn rekening nemen.
Duale trajecten en EVC-procedures
Nederland wil dat in 2010 tachtig procent van de beroepsbevolking in
de leeftijdsgroep tussen 25 en 64 jaar een startkwalificatie heeft.
Ons land heeft zich in Europees verband ook vastgelegd op deze
doelstelling (Lissabondoelstelling).
Duale trajecten zijn combinaties van leren en werken waarbij mensen
vooral op de werkplek leren en het leerdoel afgestemd is op hun
behoeften en de functie-eisen. Belangrijk daarbij is dat het leren
gericht is op (duurzame) inpassing in het arbeidsproces en/of het
behalen van een beroepskwalificatie en doorscholing naar hogere
functies, eventueel gecombineerd met taalscholing. EVC-procedures
kennen drie stappen: eerst globaal inventariseren over welke
competenties een medewerker beschikt, daarna beoordelen van deze
competenties en vervolgens het erkennen van de competenties, waarover
de medewerker beschikt. Dit gebeurt door middel van registratie en het
uitreiken van een certificaat.
Met de genoemde intentieverklaring dragen de ministeries bij aan de
doelstelling om in twee jaar (2005-2006) 15.000 duale trajecten te
realiseren en 20.000 EVC-procedures uit te voeren. Daarmee versterken
de ministeries hun (voorbeeld)rol als werkgever en ondersteunen zij
het kabinetsbeleid onder het motto 'een leven lang lerend werken en
werkend leren', dat gericht is op de verhoging van het
kwalificatieniveau van de (beroeps)bevolking en daarmee de
inzetbaarheid van vooral lager opgeleiden.
Gezien de verwachte krapte op de arbeidsmarkt kunnen duale trajecten
er mede aan bijdragen dat op termijn voldoende gekwalificeerd
personeel beschikbaar is.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties