Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk
BFB 2006-0023M
Onderwerp
De voorgenomen, voorwaardelijke deelneming van
de Nederlandse Staat in Atradius Dutch State
Business
De Nederlandse Staat biedt de mogelijkheid aan
Nederlandse bedrijven om, onder bepaalde
voorwaarden, (niet-) commerciële
betalingsrisico?s te verzekeren die verbonden
zijn aan handel met, of investeringen in,
economisch minder ontwikkelde landen en welke
niet gedekt worden door de private markt. De
Nederlandse Staat verstrekt deze, zogenaamde,
exportkredietverzekeringen niet zelf aan
Nederlandse exporteurs. Dat gebeurt door
Atradius Dutch State Business N.V. (Atradius
DSB), die de verstrekte
exportkredietverzekeringen vervolgens
herverzekert bij de Nederlandse Staat.
De Nederlandse Staat heeft de mogelijkheid om
alle gewone aandelen van Atradius DSB te
verwerven indien zich bepaalde ? later in de
brief nader omschreven ? omstandigheden
voordoen. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft
aangegeven geen bezwaar te hebben tegen deze
voorwaardelijke aandelenoverdracht. De
Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft, in een
informele zienswijze, aangegeven dat deze
voorwaardelijke transactie niet bij haar gemeld
hoeft te worden. Ingevolge de Comptabiliteitswet
2001 (art. 34, lid 5) wordt u over (de reden
van) deze voorwaardelijke deelneming
geïnformeerd.
De voorwaardelijke aandelenoverdracht maakt
onderdeel uit van de
herstructureringsovereenkomst tussen onder meer
Atradius DSB, haar uiteindelijke
moedermaatschappij Atradius N.V. en de
Nederlandse Staat uit december 2003, waarin
besloten werd om het commerciële en publieke
exportkredietverzekeringsbedrijf van elkaar te
scheiden. Tot eind 2003 verzorgde de
Nederlandsche Credietverzekering Maatschappij
N.V. (NCM) beide functies. Vanaf begin 2004 is
het private bedrijf ondergebracht bij Atradius
Credit Insurance N.V. (Atradius CI), de
rechtsopvolger van NCM, en het publieke bedrijf
bij Atradius DSB, voor het beheer van de lopende
verzekeringsportefeuille en het afsluiten van
nieuwe verzekeringen, en Atradius Provenuen
B.V., voor het beheer van uitstaande vorderingen
(Atradius Provenuen is 100% eigendom van
Atradius
DSB). Atradius DSB, noch Atradius Provenuen
heeft eigen mensen in dienst. De activiteiten
van beide rechtspersonen worden uitgevoerd door
medewerkers van Atradius CI. Atradius DSB heeft
daartoe een beheersovereenkomst gesloten met
Atradius CI.
Atradius DSB verstrekt dus, voor rekening van de
Staat, exportkredietverzekeringen aan
Nederlandse bedrijven. Dit heeft als
consequentie dat het aanbod van deze
exportkredietverzekeringen afhankelijk is van de
bereidheid en mogelijkheid van Atradius DSB ?
een private marktpartij ?om deze verzekeringen
aan te bieden.
De voorwaardelijke overdracht van aandelen door
Atradius Credit Insurance (CI), de 100%
aandeelhouder van Atradius DSB, aan de
Nederlandse Staat beoogt te waarborgen dat de
Staat te allen tijde, via Atradius DSB,
Nederlandse bedrijven kan blijven verzekeren
tegen (niet-) commerciële betalingsrisico?s die
verbonden zijn aan handel met, of investeringen
in, economisch minder ontwikkelde landen en
welke niet gedekt worden door de private markt.
Daarmee is de Nederlandse economie in het
algemeen, en de werkgelegenheid in het
bijzonder, gediend.
De omstandigheden waarin Atradius CI de aandelen
moet verkopen aan de Nederlandse Staat zijn, in
het kort, wanneer (i) bij Atradius CI of
Atradius DSB sprake is van ernstige financiële
problemen of (ii) DNB een maatregel treft
waardoor Atradius DSB gehinderd of beperkt wordt
in het aanbieden van de publieke
exportkredietverzekeringen aan Nederlandse
bedrijven.
Ik benadruk dat er geen enkele aanleiding
bestaat om aan te nemen dat één van deze
omstandigheden zich zal voordoen. De
voorwaardelijke aandelenoverdracht dient louter
en alleen om zeker te stellen dat, mocht zich
onverhoopt toch één van deze omstandigheden
voordoen, de Staat het Nederlandse
bedrijfsleven, middels Atradius DSB,
middellange- en lange termijn
exportkredietverzekeringen kan blijven
verstrekken. Daarbij zal het mijns inziens
veiliger en eenvoudiger zijn om reeds nu de
aandelenoverdracht te regelen dan wanneer zich
een van de hierboven beschreven omstandigheden
voordoet. Juridische procedures zouden dan een
snelle overgang van de aandelen in de weg kunnen
staan, waardoor de continuïteit van het aanbod
van publieke exportkredietverzekeringen in
gevaar kan komen.
De Staat is een prijs verschuldigd voor de
aandelen gelijk aan de waarde van de aandelen in
het economische verkeer op het moment van een
feitelijke overdracht. De koopprijs zal worden
vastgesteld in overleg tussen Atradius CI en de
Nederlandse Staat. Indien beide partijen geen
overeenstemming vinden, dan wordt de koopprijs
vastgesteld door drie accountants. Atradius CI
en de Staat wijzen dan elk één accountant aan,
en de beide aangewezen accountants wijzen
gezamenlijk de derde accountant aan.
In aanvulling op de voorwaardelijke
aandelenoverdracht is de Staat ook voornemens om
een pandrecht te verkrijgen op alle aandelen van
Atradius DSB en een prioriteitsaandeel te
verwerven in Atradius DSB. Het pandrecht zorgt
ervoor dat indien Atradius CI onverhoopt haar
aandelen in Atradius DSB niet levert aan de
Staat, ondanks dat zich een van de hierboven
omschreven omstandigheden voordoet, de Staat
toch aanspraak kan maken op alle rechten
verbonden aan de aandelen van Atradius DSB. Het
prioriteitsaandeel geeft de Staat speciale
statutaire rechten. De Staat moet bijvoorbeeld
goedkeuring verlenen aan een statutenwijziging
en aandelenoverdracht. Zowel het
prioriteitsaandeel als het pandrecht dienen tot
extra zekerheid van de Staat dat Nederlandse
bedrijven toegang houden tot middellange- en
lange termijn exportkredietverzekeringen.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
Ministerie van Financiën