Landstede


Nieuwe vorm van onderwijs opent deuren

Zorgcentrum IJsselheem en onderwijsinstelling Landstede starten in Kampen gezamenlijk een bijzonder project: Leerafdeling Myosotis.

Competentiegericht onderwijs is in Nederland in opkomst. Studenten leren steeds meer in de praktijk zodat ze na hun opleiding meteen aan de slag kunnen.

In de ontwikkeling van deze nieuwe onderwijsvorm staan vooral de leermogelijkheden van de student centraal. Maar ook voor stagebegeleiders en docenten betekent het een volledig nieuwe benadering en cultuuromslag.

IJsselheem en Landstede beseffen dat competentiegericht onderwijs staat of valt bij een goede begeleiding en spelen hier met de nieuwe leerafdeling vooruitstrevend op in. De studenten leren zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te dragen.

De afdelingsmedewerkers leren coachen en reflecteren, en verkrijgen nieuwe inzichten zodat ze zich kunnen bezinnen op eventuele nieuwe of andere vormen van werken.

Er zal een frisse wind waaien door de afdeling en de werkzaamheden zullen minder routinematig worden verricht. Bijzonder aspect van het project is dat er door de grotere bezetting meer persoonlijke aandacht voor iedere individuele cliënt zal zijn.

Myosotis is een spiksplinternieuwe afdeling van IJsselheem dat in het teken staat van kleinschalig wonen voor cliënten in de psychogeriatrie. De studenten zijn op de opleiding zorgvuldig geselecteerd op hun kennis en capaciteiten en zullen naar eigen inzicht en met de op de opleiding verkregen kennis aan de slag gaan.

Landstede verzorgt de coaching on the job. De vaste medewerkers van Myosotis worden door middel van een scholing voorbereid op hun nieuwe taak als coach/begeleider.

Ze focussen zich op de wijze waarop de stagiairs de zaken aanpakken in plaats van andersom. De voordelen van de samenwerking op een rijtje:
- Meer handen aan het bed

- Tijd voor scholing en kwaliteitsprojecten
- Tijd voor welzijn

- Integratie van theorie en praktijk

- 30 weken BPV

- Meerdere studenten op één afdeling

- Begeleiding van een docent van school in de praktijk
- Begeleiding is meer gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de student

- Studenten worden over gepland