Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België



Q wipt over Donna

Uit de resultaten van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) blijkt Q-Music tot 15,1% te klimmen. Daarmee is de commerciële radio over Radio Donna gewipt, de VRT-radio zakt van 19,7% naar 14,2%. De grootste zender blijft Radio 2 met 32,8 procent marktaandeel.

Het andere commerciële radiostation 4FM groeit een beetje tot 5,3%, en ook de andere zenders van de openbare omroep kunnen groei forceren: Radio 1 stijgt van 8,5 naar 10% marktaandeel, Studio Brussel bereikt 7% en Klara verdubbelt bijna haar aandeel van 1,8 naar 3,4%.

Volgens de VRT hebben de luisteraars tijd nodig om te wennen aan verandering: in september 2005 werd Donna geherpositioneerd. "Wij blijven ervan overtuigd dat Donna ook inhoudelijk in de goede richting evolueert en in volgende metingen de vruchten zal plukken van de vernieuwing."

Q-Music reageert verheugd op de cijfers: "Dit is echt genieten. We bestaan amper 4 jaar en nooit hebben we hiervan durven dromen, dit overtreft onze wildste verwachtingen. Q-music is gewoon een steengoed radiostation en waarschijnlijk het mooiste merk in radioland", aldus Peter Bossaert, algemeen directeur Q-Music.