ANBO



Knelpunt bij identificatie door banken weggenomen

19-01-2006

Onlangs hebben veel mensen van hun bank bericht gekregen dat ze zich persoonlijk met een geldig legitimatiebewijs moeten melden. Doen ze dat niet, dan wordt hun rekening geblokkeerd. Voor ouderen en gehandicapten die aan huis gebonden zijn, is dit een groot probleem. In overleg met de ouderenbonden hebben de gezamenlijke banken en De Nederlandsche Bank nu een oplossing gevonden.
Ouderen en gehandicapten die aan huis gebonden zijn kunnen zich laten identificeren door aan een derde (familielid, vriend of vertrouwenspersoon) een volmacht te geven. Deze derde gaat met de volmacht van de rekeninghouder, diens legitimatiebewijs en zijn eigen legitimatiebewijs naar de bank. De banken hebben hiervoor een speciaal volmachtformulier beschikbaar. Voor het geval de rekeninghouder in het geheel geen (geldig) legitimatiebewijs heeft, moet de rekeninghouder in overleg met de bank treden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ANBO Raadslijn, telefoon: (030) 233 00 88.