Gemeente Gouda


persbericht: gouda intercitystation in dienstregeling 2007 (19/01/2006)

De Nederlandse Spoorwegen hebben besloten dat Gouda het overstapstation wordt op de intercityverbindingen Utrecht Den Haag en Utrecht Rotterdam. Met een frequentie van vier treinen per uur worden de steden met een stop in Gouda verbonden. De tussenliggende stations bedient de NS met Sprinters of de RijnGouweLijn. Dit besluit van de NS is de eerste stap in het Stedenbaanconcept. De nieuwe dienstregeling gaat in december 2006 in.

Het college is bijzonder ingenomen met dit besluit dat is gebaseerd op kwantitatieve en kwalitatieve overwegingen. Enkele varianten zijn de revue gepasseerd en deze variant leverde het grootste aantal passagiersbewegingen op. Ook de kwalitatieve argumenten zijn van belang. NS stelt dat de robuustheid van de dienstregeling het best geborgd is in deze NS voorkeursvariant. Het gaat daarbij onder meer over het risico dat er aansluitingen worden gemist als er op een ander traject vertraging optreedt.

Met name grote waarde hechten wij aan het argument van de helderheid van het vervoersconcept. Wij denken dat hier vaak te licht over wordt gedacht. Reizigers zijn uitermate gebaat bij een overzichtelijke presentatie van het aanbod aan vervoersmogelijkheden. Herhaling en voorspelbaarheid zijn in onze ogen cruciaal. Het is nu exact duidelijk waar de Intercity en waar de Sprinter stopt; Gouda wordt dus hét overstapsta-tion van de Sprinter op de Intercity en vice versa, meent van Schelven.

Die helderheid, gevoegd bij de compleetheid van het station als knooppunt van openbaar vervoer (OV) is Gouda veel waard. Mede om die reden streeft de gemeente naar een optimale combinatie van openbaar vervoer, bereikbaarheid en gebruiksgemak van het station. Klantvriendelijk en zo laagdrempelig mogelijk. Het gaat om een compleet concept voor het OV-knooppunt Gouda Centrum. Binnen het project Spoorzone realiseren de gemeente en haar partners bij het NS station Gouda Centrum een halte van de RijnGouweLijn (RGL) op maaiveld, aansluiting op het regionale busstation, een grote overdekte fietsenstalling en parkeergelegenheid voor autos, waaronder PenR. Naar verwachting zal dit gebruiksgemak stimulerend werken op een intensiever gebruik van het openbaar vervoer.

Met de Intercitystatus van het Goudse station lijkt de wens van het college om liften en roltrappen aan te brengen dichterbij. Mede door deze belangrijke nieuwe status van Gouda lijkt de realisatie van deze onmisbare voorzieningen onbetwistbaar te worden.