Delhaize Groep


Delhaize Groep publiceert voorlopig omzetcijfer van EUR 18,6 miljard voor 2005

Omzet boekjaar 2005:

* Vergelijkbare omzetgroei van 1,1% in de V.S.
* Omzetgroei van +4,1% tegenover +3,6% in 2004 aan ongewijzigde wisselkoersen, in lijn met de vooruitzichten van de onderneming (+3,5% tot +4,5% omzetgroei)

Omzet vierde kwartaal 2005:

* Omzetgroei van +5,4% aan ongewijzigde wisselkoersen, het sterkste kwartaal van 2005

* Omzetgroei van +12,2% dankzij een organische omzetgroei van 3,4%, de overnames van Cash Fresh en Victory en de sterkere U.S. dollar
* Vergelijkbare omzetgroei van 2,5% in de V.S.

Volledige persmededeling in pdf fomaat

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

De voornaamste bron van tevredenheid over het boekjaar 2005 ligt in de verbeterende omzettendensen doorheen het jaar, met de sterkste verkoopdynamiek in het vierde kwartaal. We zijn in het bijzonder tevreden over de opwaartse kentering in de omzet bij Food Lion, ons grootste Amerikaanse uithangbord, in de tweede helft van het jaar. In 2005 slaagde Delhaize Groep er voor het derde opeenvolgende jaar in haar onderliggende omzetdynamiek te versnellen, aldus Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep.

Omzet boekjaar 2005

In 2005 boekte Delhaize Groep een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 18,6 miljard tegenover EUR 17,9 miljard tijdens het vorige jaar, een stijging met 4,2%. Aan ongewijzigde wisselkoersen stegen netto-omzet en andere opbrengsten met 4,1%, in lijn met de vooruitzichten van de onderneming (+3,5% tot +4,5% omzetgroei).

De organische omzetgroei van Delhaize Groep bedroeg 2,2% in 2005 ingevolge:

* de sterke verkoopdynamiek bij Food Lion en aanhoudend sterke verkopen bij Hannaford, resulterend in een vergelijkbare omzetgroei van 1,1% bij onze Amerikaanse activiteiten
* de zwakkere verkoopprestaties van Delhaize België ten gevolge van de slabakkende consumentenbestedingen en de hardere concurrentie doorheen het jaar, wat leidde tot een daling van de vergelijkbare omzet met 1,1%.

De omzetontwikkeling in 2005 werd beïnvloed door:
* de overname van 43 Cash Fresh-winkels in België, geconsolideerd sinds 31 mei 2005

* de overname van 19 Victory-supermarkten in de V.S., geconsolideerd sinds 26 november 2004

Delhaize Groep beëindigde 2005 met een winkelnetwerk van 2.636 winkels, een nettotoename met 71 winkels tegenover vorig jaar (met inbegrip van de overname van 43 Cash Fresh-winkels en de verkoop van 11 Delvita-winkels in Slowakije).

Omzet vierde kwartaal 2005

De netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep bedroegen tijdens het vierde kwartaal van 2005 EUR 5,0 miljard, een toename met 12,2% tegenover 2004, aanzienlijk beïnvloed door de stijging van de U.S. dollar tegenover de euro met 9,2% in vergelijking met het laatste kwartaal van 2004. Aan ongewijzigde wisselkoersen zouden de netto-omzet en andere opbrengsten in het vierde kwartaal van 2005 gestegen zijn met 5,4% ten gevolge van de sterke organische omzetgroei en de overnames van Victory in the V.S. en Cash Fresh in België. De organische omzetgroei van Delhaize Groep bedroeg 3,5% in het vierde kwartaal van 2005, ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei van 2,5% in de V.S., deels tenietgedaan door een daling van de vergelijkbare omzet in België met 1,9%.

Segmentrapportering: Netto-omzet en andere opbrengsten (niet-geauditeerd)

In 2005 bedroeg de bijdrage van de Amerikaanse activiteiten tot de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep USD 16,6 miljard (EUR 13,3 miljard), een toename met 4,4% tegenover 2004. De vergelijkbare omzetgroei steeg met 1,1% in 2005, met een versnelling doorheen het jaar tot een sterke groei van 2,5% in het vierde kwartaal van 2005.

In het vierde kwartaal van 2005, bedroeg de bijdrage van Delhaize V.S. tot de netto-omzet en andere opbrengsten USD 4,2 miljard (EUR 3,5 miljard), een stijging met 5,1% in vergelijking met 2004. De omzet in het vierde kwartaal werd ondersteund door sterke verkopen bij Food Lion, ten gevolge van doeltreffende prijs-, promotie- en marketinginitiatieven, betere uitvoering in de winkels, de succesvolle herlancering van de markten in Greensboro en Baltimore en winkelsluitingen door Winn-Dixie, een belangrijke concurrent in het zuidoosten van de V.S. De omzet werd ook ondersteund door de aanhoudend sterke verkopen bij Hannaford en de overname van Victory Super Markets, waar de omzetdynamiek geleidelijk verbeterde doorheen het kwartaal na de afronding van de conversie van alle winkels naar Hannaford in het derde kwartaal.

In 2005 werden talrijke verkoopinitiatieven geïmplementeerd. Tijdens de zomer voerde Food Lion aanzienlijke verbeteringen in in zijn Bloom-winkels, in het bijzonder in de afdelingen met verse producten en specialiteiten. In het najaar opende het ook drie testwinkels onder het uithangbord Bottom Dollar, een nieuw discountconcept. In Florida werden 19 Sweetbay Supermarket-winkels aan het netwerk toegevoegd door winkelopeningen en renovaties, goed voor een totaal van 25 Sweetbay-winkels eind 2005.

Delhaize Groep sloot het jaar 2005 af met 1.537 supermarkten in de V.S. In 2005 werden in de V.S. 42 nieuwe winkels geopend of overgenomen, waarvan 11 geherlokaliseerde winkels, en 17 winkels werden gesloten, resulterend in een nettotoename met 14 winkels. Daarnaast renoveerde of vergrootte Delhaize Groep in 2005 in de V.S. 176 supermarkten (waaronder de 19 Victory-winkels die werden omgevormd tot Hannaford) en werden 12 Food Lion-winkels omgevormd tot Harveys.

In 2006 plant Delhaize Groep in de V.S. de opening van 54 nieuwe supermarkten, met inbegrip van 10 winkels in de nieuwe markt van Greenville, South Carolina, en 9 geherlokaliseerde winkels. Delhaize Groep voorziet ook de sluiting van 19 winkels in de V.S., resulterend in een nettotoename van het netwerk met 26 winkels tot een totaal van
1.563 winkels eind 2006. Daarnaast zullen 6 Food Lion-winkels omgevormd worden tot het Harveys-uithangbord.

In 2006 zullen ongeveer 158 Amerikaanse winkels worden gerenoveerd of uitgebreid. Een bijkomende marktvernieuwing, nl. in Washington, zal worden afgerond in de tweede helft van 2006. In 2006 worden alle winkels van Kash n Karry in Tampa/St. Petersburg heropend onder het Sweetbay Supermarket-uithangbord, een toename van het aantal supermarkten onder het Sweetbay-uithangbord met 48.

Delhaize België boekte in 2005 een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 4,0 miljard, een stijging met 3,5% tegenover 2004. De vergelijkbare omzet daalde met 1,1% ingevolge het zwakke economische klimaat, de talrijke concurrentiële winkelopeningen en aanpassingen in het non-foodassortiment van Delhaize. De omzet werd vanaf juni 2005 ondersteund door de overname van Cash Fresh, een keten van 43 winkels voornamelijk gelegen in het noordoosten van België.

In het vierde kwartaal van 2005 bedroegen de netto-omzet en andere opbrengsten EUR 1,1 miljard, een stijging met 6,8% tegenover 2004. De vergelijkbare omzet, aangepast voor kalendereffecten, daalde met 1,9%. De vergelijkbare omzet was negatief beïnvloed door drie stakingsdagen in reactie op maatregelen van de Belgische overheid ter aanpassing van het wettelijke pensioensysteem.

Tijdens het vierde kwartaal steeg het marktaandeel van Delhaize België dankzij de overname van Cash Fresh, terwijl het marktaandeel over het volledige jaar daalde van 25,7% tot 25,5% (bron: AC Nielsen). Het verkoopnetwerk werd in 2005 met 61 winkels uitgebreid tot een totaal van 808 op het einde van het jaar (waarvan 43 Cash Fresh-winkels overgenomen in mei 2005), waaronder 29 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Duitsland. Daarnaast werden in 2005 in België 15 supermarkten gerenoveerd.

In 2006 worden 38 winkels, waaronder drie geïntegreerde supermarkten, aan het verkoopnetwerk van Delhaize België toegevoegd. Dit zou het totaal eind 2006 op 846 winkels brengen. Delhaize België plant de renovatie van 8 winkels in 2006. Daarnaast zal Delhaize België starten met de omvorming van Cash Fresh-winkels naar Delhaize-uithangborden en zal het zijn distributieapparaat uitbreiden.

In 2005 stegen de netto-omzet en andere opbrengsten in Griekenland met 4,0% tot EUR 908,0 miljoen. Tijdens het vierde kwartaal van 2005 bedroegen de netto-omzet en andere opbrengsten EUR 254,2 miljoen, 4,6% hoger dan in het vergelijkbare kwartaal van 2004. De omzetgroei versnelde doorheen het jaar dankzij het succes van de prijsverlagingen in het begin van het jaar en het toenemende aantal winkelopeningen.

In 2005 steeg het aantal winkels van Delhaize Groep in Griekenland met 6 tot een totaal van 135 winkels. In 2006 wordt het winkelnetwerk van Alfa-Beta verwacht uit te breiden met 19 winkels tot een totaal van 154.

In het vierde kwartaal van 2005 benutte Delhaize Groep de opportuniteit om 1,1 miljoen aandelen van Alfa-Beta te kopen. Dit verhoogde haar totale deelneming in haar Griekse dochteronderneming met 8,8 procentpunten van 51,9% tot 60,7%.

In 2005 bedroeg de bijdrage van de Opkomende Markten (Tsjechische Republiek, Roemenië en Indonesië) tot de totale netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep EUR 400,1 miljoen, een toename met 5,7% tegenover het vorige jaar dankzij een gunstige omzetontwikkeling in Indonesië en Roemenië.

Het verkoopnetwerk van Delhaize Groep in haar Opkomende Markten telde einde 2005 156 supermarkten (166 in 2004). Daarvan waren er 94 gelegen in de Tsjechische Republiek, 16 in Roemenië en 46 in Indonesië. In 2006 verwacht Delhaize Groep een toename van haar verkoopnetwerk in de Opkomende Markten met 13 winkels tot een totaal van 169 winkels.

Vooruitzichten voor winkelopeningen en investeringen in 2006

Delhaize Groep plant in 2006 een uitbreiding van haar verkoopnetwerk met 96 winkels tot een totaal van 2.732. Voor 2006 voorziet Delhaize Groep investeringen (uitgezonderd financiële leasing) van ongeveer EUR 770 miljoen, waaronder ongeveer USD 700 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten van de Groep (omgerekend in EUR aan de gemiddelde wisselkoers van 2005, nl. 1 EUR = 1,2441 USD).

---

Financiële kalender

* Persmededeling resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2005: 15 maart 2006

* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2006: 12 mei 2006
* Gewone Algemene Vergadering: 24 mei 2006
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2006: 10 augustus 2006
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2006: 9 november 2006

Definities

* Netto-omzet en andere opbrengsten: verkoop van producten aan klein- en groothandelsklanten en diensten aan kleinhandelsklanten en verkooppunten. Netto-omzet en andere opbrengsten komen van voortgezette activiteiten en zijn exclusief BTW en verkooptaksen.
* Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen
* Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten

In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door beleggers, analisten en andere partijen. De in deze persmededeling gebruikte maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen worden omgerekend naar financiële maatstaven gedefinieerd volgens IFRS.

IFRS informatie

Deze persmededeling werd opgesteld op basis van de IFRS opname- en waarderingsregels die door de International Accounting Standards Board (IASB) werden bepaald en op basis van interpretaties van het Standing Interpretations Committee (SIC) en het International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC). Deze normen en interpretaties zijn van kracht vanaf de verslaggevingsperiode 2005. Deze regels zijn onderhevig aan geregelde herzieningen en interpretaties door de IASB en het IFRIC. Bijgevolg zal de Groep boekhoudkundige bewerkingen, die gebruikt werden met oog op deze publicatie, misschien moeten herzien en dit tot de Groep de eerste volledige jaarrekening onder IFRS voor het boekjaar eindigend op 31 december 2005 heeft opgesteld.

Meer informatie over de impact voor Delhaize Groep van de wijzigingen van de verslaggevingsstandaarden van Belgische boekhoudnormen naar IFRS werd gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005, in de documenten Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial information, die op de website van de Groep kunnen worden teruggevonden. Deze documenten omvatten een omrekening van de kwartaalresultaten van 2004 van Belgische boekhoudnormen naar IFRS.

Delhaize Groep

Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 8 landen op 3 continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.636 winkels. In 2005 boekte Delhaize Groep EUR 18,6 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten. In 2004 boekte Delhaize Groep een nettowinst van EUR 299,8 miljoen. Eind 2004 stelde Delhaize Groep ongeveer 138.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).

Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.

Contacten
Guy Elewaut: + 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30

---

Voorzichtigheid omtrent voorspellingen

Sommige verklaringen in dit persbericht evenals andere geschreven en mondelinge verklaringen die regelmatig gedaan worden door Delhaize Groep en haar vertegenwoordigers zijn voorspellingen in de betekenis van Sectie 27A van de Securities Act van 1933, en van Sectie 21E van de Securities Exchange Act van 1934, en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Deze verklaringen bevatten, maar zijn niet beperkt tot, verklaringen over strategische opties, toekomstige strategieën en de uit deze strategieën voorziene resultaten. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen als vooruitzichten, verwachtingen, projecties, geloven, verwachten, anticiperen, streven naar, plannen, voorzien, vermoedelijk, zullen, zouden kunnen of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2004 en andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize America nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.
Persmededelingen

Aandelenkoers
0.00
DELB EUR 55.00
DEG $ 66.65
Wisselkoers
Euro