Ingezonden persbericht


Persbericht
19 januari 2006

VERSTERKING CONCURRENTIEPOSITIE EUROPA PRIORITEIT VOOR EU

Harmonisatie van regels dé maatregel voor meer concurrentiekracht


* 62% van de Europese topmanagers ziet het ontwikkelen van een beleid ter verbetering van de concurrentiepositie als prioriteit voor de EU in 2006
* Grotere harmonisatie van regelgeving binnen de EU voor 61% van de Europese topmanagers dé manier om concurrentiepositie te verstevigen
* Slechts 6% van de Nederlandse managers beschouwt de wijziging van de Europese grondwet als een prioriteit, vergeleken met een Europees gemiddelde van maar liefst 19% Dit zijn enkele van de bevindingen van de 15de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.459 Europese topmanagers zijn geïnterviewd over een reeks zaken die van invloed zijn op het Europese bedrijfsleven. Het onderzoek biedt inzicht in factoren die belangrijk zijn voor zakelijke beslissers in Europa en de rest van de wereld.

Prioriteiten voor de Europese Unie

Op de vraag waar de Europese Unie zich de komende twaalf maanden op moet richten, antwoordt 62% van de Europese topmanagers dat het stimuleren van een beleid dat de concurrentiepositie verstevigt, de grootste prioriteit verdient. Overige prioriteiten zijn de verdere liberalisering van de dienstensector (28%) en de herbeoordeling van de bijdragen en subsidies aan de EU-begroting (24%). Duitse en Engelse managers stellen dit laatste opvallend vaker (respectievelijk 49% en 44%) als prioriteit dan andere Europese collega's. In Nederland beschouwt slechts 30% van de managers dit als een prioriteit.

Gewenste maatregelen ter verbetering van de concurrentiepositie

De meerderheid van de Europese managers (61%) geeft aan dat de Europese Commissie vooral voor een grotere harmonisatie van de regelgeving binnen de EU moet zorgen, om zo de concurrentiepositie van bedrijven die zaken doen in Europa te versterken. Bij nagenoeg alle Europese managers scoort deze maatregel het hoogst, behalve bij Engelse en Duitse kaderleden. De helft van de Engelse managers vinden dat de Europese Commissie de concurrentiepositie vooral kan verbeteren door grondig overleg met de bedrijfswereld te voeren voor er een nieuw EU-voorstel opgesteld wordt. Behalve de Duitse managers zien vrijwel alle Europese collega's dit als tweede prioriteit (gemiddelde score van alle Europese managers: 43%). Het merendeel van de Duitse topmanagers (56%) vindt dat de EU vooral het aantal nieuwe EU-voorstellen moet reduceren ter bevordering van de concurrentiekracht. Voor de andere landen heeft dit veel minder belang (gemiddelde score van alle Europese topmanagers: 27%). Voor een derde van de Europese managers (33%) komt een strengere naleving van de EU-regels door de lidstaten op een derde plaats.

Aanpassing Europese grondwet

Nederlandse managers vinden de aanpassing van de Europese grondwet met 6% een van de minst belangrijke punten op de prioriteitenlijst. Onze zuiderburen plaatsen dit punt echter hoger op de agenda: 28% van de Belgische managers en 26% van de Franse managers vindt dat dit een prioriteit zou moeten zijn. 19% van de Europese managers vindt de wijziging van de Europese grondwet een belangrijke prioriteit voor de EU.

Noot aan de redactie


1. Voor de vijftiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.459 topmanagers van de 15.000 belangrijkste ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 12 september en 9 november 2005.


2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (252), Italië (250), Nederland (101), Spanje (252) en Verenigd Koninkrijk (254). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,01 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt 2.200. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.


3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de vijftiende editie zijn beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor UPS Europe Business Monitor werd gemaakt. De resultaten van de vijftiende editie zullen begin 2006 online beschikbaar zijn.


4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de laatste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.


5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 14.1 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 407.200 medewerkers in dienst en had in 2004 een omzet van meer dan USD 36.6 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS). Meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder www.ups.com.

Indien u meer informatie over het onderzoek wenst, kunt u contact opnemen met:

Ilse de Sain of Inge van Langelaar bij Edelman

Ilse.desain@edelman.com of Inge.vanlangelaar@edelman.com

Tel. 023 554 20 30