Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T KENMERK 20060026/840 DATUM 19 januari 2006

Nieuwe leren planmatiger beproeven
ONDERWIJSRAAD: MEER EVIDENTIE
GEBRUIKEN IN HET ONDERWIJS
NASSAULAAN 6 In de gezondheidszorg is evidence based medicine geheel ingebur- 2514 JS DEN HAAG gerd. Medicijnen komen pas op de markt als de werkzaamheid we- TELEFOON 070 310 00 00 tenschappelijk is aangetoond. Het onderwijs kan daar nog wat van FAX 070 356 14 74 leren. Hier worden vaak nieuwe methoden en aanpakken geïntrodu- E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL ceerd zonder dat duidelijk is dat het nieuwe evident beter is dan het WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL voorgaande. Dit kan worden voorkomen door stelselmatiger te be- proeven of een methode of aanpak ook echt werkt. Het `nieuwe leren' zou bijvoorbeeld stapsgewijs zo'n ontwikkeling en beproeving op werkzaamheid kunnen ondergaan. Dat stelt de Onderwijsraad in zijn advies Naar meer evidence based onderwijs, dat vandaag verschijnt.

De werking van het nieuwe leren in het onderwijs is (nog) niet bewezen. Toch is er veel belangstelling voor de methode van het nieuwe leren, zowel bij ouders als bij een behoorlijke groep schoolleiders. Omdat het nieuwe leren zich nog in een relatief onderontwikkeld stadium bevindt, is het nodig de methode planmatiger verder te ontwikkelen en te beproeven. Hetzelfde geldt voor het studiehuis in het voortgezet onderwijs en competentieleren in het beroepsonderwijs. De bestaande praktijk van de gezondheidszorg en de ont- wikkelingen in de jeugdzorg kunnen dienen als voorbeeld voor de wijze waarop het onderwijs nieuwe methoden op effectiviteit kan beoordelen.

Stapsgewijs naar een bewezen werkzame aanpak
Er zijn te veel risico's om een nieuwe aanpak als het nieuwe leren op grote schaal in te voeren voordat de effectiviteit bewezen is. Het vraagt jaren ver- kenning, ontwikkelwerk en praktijkervaringen om een scherp beeld te krijgen van de aanpak zelf. Daarna kan het concept op kleine schaal in diverse vari- anten worden uitgeprobeerd (kleine pilotstudies waarin processen en effecten worden bestudeerd). De ontwikkelde methoden kunnen vervolgens op grote- re schaal worden uitgevoerd, begeleid door monitoring en evaluatieonder- zoek. Is de aanpak succesvol, dan kan de bewijsvoering stapsgewijs steeds harder worden (bijvoorbeeld experimenten met controlegroepen). Zolang een dergelijke evidentie niet aanwezig is mogen nieuwe onderwijsmethoden en - aanpakken in elk geval geen ongewenste neveneffecten hebben.

Op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie en van het taalonderwijs aan jonge kinderen is al veel onderzocht. Hier is harde bewijsvoering moge- lijk. Het rekenonderwijs komt intussen ook in dit stadium.

Digitaal loket biedt informatie over `wat werkt'
De raad stelt voor dat er een digitaal loket komt voor evidence based onder- wijs. Een online-database waar gegevens over wat bewezen werkt worden aangeboden. Scholen kunnen die kennis gebruiken om de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen leveren. Ook ouders en studenten kunnen met kennis van deze gegevens makkelijker zelf beoordelen of de school of opleiding het beste dat voorhanden is ook daadwerkelijk aanbiedt.

KENMERK

Pagina 2