Gemeente Harderwijk
Boulevard mag niet louter bouwput worden
De plannen voor het Waterfront schetsen een aanlokkelijk toekomstbeeld
van de Boulevard, die om te beginnen al zeker twee keer zo lang wordt.
`De Boulevard vormt binnen het Waterfront
een belangrijke architectonische drager. De winkels,
vrijetijdsvoorzieningen
en horecagelegenheden maken het geheel tot een ideale plek om te
flaneren en royaal te genieten van de gezellige toeristische drukte,
de intieme binnenhaven en het ruime uitzicht over het Wolderwijd. Het
Stadsstrand, pal naast de binnenstad, biedt straks tal van
mogelijkheden voor allerlei zonnige activiteiten.'
Aan het woord is Arie van der Zaan, sinds oktober binnen het
Programmabureau Waterfront de projectleider van de Boulevard. Zowel
voor als achter de schermen zullen veel betrokkenen bij de Boulevard
met Van der Zaan te maken krijgen.
`De Boulevard moet tot in lengte van jaren een aantrekkelijk gebied
worden voor Harderwijkers en toeristen en daarom moet bij de
totstandkoming kwaliteit voorop staan. Daar hoort ook bij dat we
zorgvuldig om moeten gaan met de belangen van de Boulevard-ondernemers
en andere direct betrokkenen.'
Hij wijst op de plankaart om te laten zien dat in tegenstelling tot
andere deelgebieden de details van de toekomstige Boulevard nog
nauwelijks zijn ingevuld. `Het is nog niet zover dat we al een
inrichtingsplan kunnen maken. Er is bijvoorbeeld nog geen volledige
duidelijkheid over de parkeervoorzieningen, de specifieke wensen van
de ondernemers zijn nog niet allemaal in kaart gebracht en als de
marktpartij is geselecteerd zal die ook zijn inbreng willen hebben.'
Stadsmuur
Voor de volgende stappen vormen het Programma van Eisen en het
Beeldkwaliteitsplan Stadsmuur de leidraad. Van der Zaan: `De
cultuurhistorische waarde van de stadsmuur is van groot belang. In de
huidige situatie zie je de stadsmuur maar ten dele, omdat er van alles
tegenaan is gebouwd. Daar komt bij dat de uitstraling van de Boulevard
rommelig en onoverzichtelijk is. In de toekomst gaat de stadsmuur veel
meer een herkenbaar element vormen en wordt de Boulevard open en meer
toegankelijk.
Het tweede belangrijke element is uiteraard het water dat weer volop
zichtbaar wordt. En voelbaar, zoals in de levendigheid aan de kade van
de binnenhaven en op het stadsstrand.'
Ruimtelijk econoom Van der Zaan, die ook betrokken is bij de
ontwikkeling van het nieuwe stadion van FC Zwolle, ziet het niet als
een probleem om het verlengde deel van de Boulevard één geheel te
laten vormen met het bestaande deel. Het nieuwe gedeelte mist
uiteraard het historische element van de stadsmuur, maar door het
gebruik van bijvoorbeeld karakteristieke stenen, kleurstellingen,
uniform straatmeubilair en verlichting kun je tot een herkenbaar
geheel komen.'
Hij ziet het als een uitdaging voor marktpartij en gemeente om de
werkzaamheden straks soepel te laten verlopen. "We moeten voorkomen
dat de Boulevard voor een langere periode louter de aanblik van een
bouwput biedt. Daarbij moeten we op zoek naar oplossingen die er in
voorzien om tijdens de aanleg de business voor een groot gedeelte door
te laten gaan.'