Gemeente Harderwijk


Boulevard mag niet louter bouwput worden

De plannen voor het Waterfront schetsen een aanlokkelijk toekomstbeeld van de Boulevard, die om te beginnen al zeker twee keer zo lang wordt. `De Boulevard vormt binnen het Waterfront een belangrijke architectonische drager. De winkels, vrijetijdsvoorzieningen
en horecagelegenheden maken het geheel tot een ideale plek om te flaneren en royaal te genieten van de gezellige toeristische drukte, de intieme binnenhaven en het ruime uitzicht over het Wolderwijd. Het Stadsstrand, pal naast de binnenstad, biedt straks tal van mogelijkheden voor allerlei zonnige activiteiten.'

Aan het woord is Arie van der Zaan, sinds oktober binnen het Programmabureau Waterfront de projectleider van de Boulevard. Zowel voor als achter de schermen zullen veel betrokkenen bij de Boulevard met Van der Zaan te maken krijgen.

`De Boulevard moet tot in lengte van jaren een aantrekkelijk gebied worden voor Harderwijkers en toeristen en daarom moet bij de totstandkoming kwaliteit voorop staan. Daar hoort ook bij dat we zorgvuldig om moeten gaan met de belangen van de Boulevard-ondernemers en andere direct betrokkenen.'

Hij wijst op de plankaart om te laten zien dat in tegenstelling tot andere deelgebieden de details van de toekomstige Boulevard nog nauwelijks zijn ingevuld. `Het is nog niet zover dat we al een inrichtingsplan kunnen maken. Er is bijvoorbeeld nog geen volledige duidelijkheid over de parkeervoorzieningen, de specifieke wensen van de ondernemers zijn nog niet allemaal in kaart gebracht en als de marktpartij is geselecteerd zal die ook zijn inbreng willen hebben.'

Stadsmuur
Voor de volgende stappen vormen het Programma van Eisen en het Beeldkwaliteitsplan Stadsmuur de leidraad. Van der Zaan: `De cultuurhistorische waarde van de stadsmuur is van groot belang. In de huidige situatie zie je de stadsmuur maar ten dele, omdat er van alles tegenaan is gebouwd. Daar komt bij dat de uitstraling van de Boulevard rommelig en onoverzichtelijk is. In de toekomst gaat de stadsmuur veel meer een herkenbaar element vormen en wordt de Boulevard open en meer toegankelijk.
Het tweede belangrijke element is uiteraard het water dat weer volop zichtbaar wordt. En voelbaar, zoals in de levendigheid aan de kade van de binnenhaven en op het stadsstrand.'

Ruimtelijk econoom Van der Zaan, die ook betrokken is bij de ontwikkeling van het nieuwe stadion van FC Zwolle, ziet het niet als een probleem om het verlengde deel van de Boulevard één geheel te laten vormen met het bestaande deel. Het nieuwe gedeelte mist uiteraard het historische element van de stadsmuur, maar door het gebruik van bijvoorbeeld karakteristieke stenen, kleurstellingen, uniform straatmeubilair en verlichting kun je tot een herkenbaar geheel komen.'
Hij ziet het als een uitdaging voor marktpartij en gemeente om de werkzaamheden straks soepel te laten verlopen. "We moeten voorkomen dat de Boulevard voor een langere periode louter de aanblik van een bouwput biedt. Daarbij moeten we op zoek naar oplossingen die er in voorzien om tijdens de aanleg de business voor een groot gedeelte door te laten gaan.'