Provincie Groningen

games en simulaties Uniek in Nederland:leren in de zorg met hulp van games en simulaties 17 januari 2006

Medewerkers van GGz Groningen, het UMCG en Thuiszorg Groningen leren binnenkort met hulp van games en simulaties op de computer omgaan met agressie en het omgaan en herkennen van dementie. Ook krijgen ze op deze manier beter inzicht in de wet op de Beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit project "Gaming in de zorg" heeft EUR 267.096,- subsidie gekregen uit het Innovatief Actieprogramma Groningen (IAG). Het is uniek in Nederland dat op deze manier kennis overdragen gaat worden in de zorg.

Het project is een gezamenlijk initiatief van GGz Groningen, Thuiszorg Groningen, het UMCG, MAD Multimedia (ontwikkeling software) en Principal Blue (projectmanagement). Ook het Human Technology Center van de Hanzehogeschool werkt mee aan het project.

Er worden twee leergangen ontwikkeld, die opgebouwd zijn als een computergame en simulatie. De deelnemer bevindt zich in een gesimuleerde omgeving, en wordt aan de hand van opdrachten en soms onverwachte gebeurtenissen door de lesstof geleid.

Het is niet de bedoeling om alle lesstof elektronisch aan te bieden. In een aantal gevallen is sprake van klassikale lessen of lesstof op papier. De leergang wordt afgesloten met een eindtoets. De games kunnen ook voor deelnemers buiten een zorginstelling via internet beschikbaar worden gemaakt, zoals mantelzorgers.

IAG-programma
Doel van het Innovatief Actieprogramma Groningen is een bijdrage leveren aan de innovatiekracht en leefbaarheid van de provincie Groningen. Daarnaast is het belangrijk dat projecten bijdragen aan de verbetering van het imago van Groningen als innovatieregio. Lees meer over IAG elders op deze site.

19 januari 2006