Deltion College


Deltion betrekt leerling bij interieurplan

`Die presentatie is voorbereid zoals een gemiddelde leerling dat ook doet - op een achternamiddag.' Kritiek maar ook lovende woorden waren er te beluisteren tijdens een bijeenkomst voor deelnemers van het Deltion College over drie interieurontwerpen. Hun oordeel wordt samen met dat van het personeel meegenomen in de keuze voor het ontwerp voor de binnenruimte van de Uni-locatie aan de Zwartewaterallee.

Leerlingen die meedenken met de ontwikkelingen op hun eigen school. Vroeger piekerde geen enkele directie erover. Alleen maar lastig, al die meningen. Nu wordt daar heel anders overgedacht. Bijvoorbeeld op het Deltion College. Groepjes deelnemers van verschillende clusters werden maandagavond betrokken bij de presentatie van drie verschillende concepten voor de binnenruimte van de nieuwe Uni-locatie van de ROC en gistermiddag mochten ze er hun mening over geven.

Het gaat daarbij niet om het interieur van de afzonderlijke schoolgebouwen. Opdracht voor de drie bureaus van interieur-vormgevers was een plan te bedenken voor de lange `straat' waaraan die schoolgebouwen liggen, voor de overkapping van de Mozartlaan, voor het gemeenschappelijke `Sweelinckplein' en voor een sport/recreatiegebied bovenop een tweelaags parkeerdek. De bureaus Staal/Chistensen, Claessen/Erdmann en Radius interieurvormgeving kwamen als beste uit een eerste selectie.

Mening van deelnemers

De eerste presenteerde een organisch plan. Als een knalrode slagader loopt een plastic-achtig geheel door de `onderwijsstraat' die zich als het ware om zitjes en horeca heen buigt. Het tweede bureau maakte een meer traditioneel ontwerp, met veel aandacht voor de sportieve en recreatieve invulling, terwijl het ontwerp van Radius `losse' zitjes laat zien die her en der in de binnenruimte geplaatst kunnen worden.

De Deltion-deelnemers namen duidelijk geen blad voor de mond. `De presentatie was zwaar onder de maat. Ik vind het niet kunnen voor zo'n groot bedrijf', meende een van de deelnemers over een van de ontwerpen. En: `Die presentatie is voorbereid zoals een gemiddelde leerling dat ook doet - op een achternamiddag.'

Opmerkelijk genoeg vonden de leerlingen dat in een van de ontwerpen er veel te veel de nadruk ligt op horeca. `Ik ga wel naar de binnenstad als ik naar de horeca wil', vond een van de deelnemers. En een ander: `Waarom al die horeca. We moeten toch naar school?'

Het ontwerp van Claessen/Erdmann werd vooral praktisch gevonden, maar wel een beetje saai. Dat van Staal/Christensen werd vooral futuristisch en dus toekomstgericht gevonden, maar misschien minder praktisch. Een enkeling vond het laatstgenoemde plan toch wat te veel van het goede. Het hoort niet bij een school waar je gewoon naartoe gaat om je lessen te volgen. `Maar moeten we een normale school zijn?', vroeg `discussieleider' Ron Akkerman, voorzitter van het college van bestuur, zich af. `We willen juist bruisen en ons onderscheiden.' `Geef mij maar gewoon een plekje waar ik mijn broodje op kan eten', was de nuchtere reactie van een van de deelnemers. `We hebben maar een half uur pauze, hoor', riep een ander. Conclusie is dat een van beide plannen het toch wel zou moeten worden of misschien wel een combinatie ervan.

Mening leerling is belangrijk

Manik Akop, leerling van de opleiding luchtvaart dienstverlening, vond het fantastisch om mee te praten over de interieur-ontwerpen. `Het is belangrijk dat je durft mee te praten in een groep.' Martine Smeijers (horeca/reizen) en Juliët Knispel (marketing/communicatie) gaan ervan uit dat de school serieus de meningen meeneemt in de beoordeling van de ontwerpen. Het is belangrijk naar onze meningen te luisteren', waarschuwt Manik Akop alvast het college van bestuur. `We zijn toch in de meerderheid. Het gaat erom dat wij ons plezierig voelen op onze school. En dat geldt ook voor de leerlingen die na ons op het Deltion komen. Een eerste indruk is belangrijk. Het interieur moet er dan goed uitzien.'

Datum: 19-01-2006

---