Deltion College
Deltion betrekt leerling bij interieurplan
`Die presentatie is voorbereid zoals een gemiddelde leerling dat ook
doet - op een achternamiddag.' Kritiek maar ook lovende woorden waren
er te beluisteren tijdens een bijeenkomst voor deelnemers van het
Deltion College over drie interieurontwerpen. Hun oordeel wordt samen
met dat van het personeel meegenomen in de keuze voor het ontwerp voor
de binnenruimte van de Uni-locatie aan de Zwartewaterallee.
Leerlingen die meedenken met de ontwikkelingen op hun eigen school.
Vroeger piekerde geen enkele directie erover. Alleen maar lastig, al
die meningen. Nu wordt daar heel anders overgedacht. Bijvoorbeeld op
het Deltion College. Groepjes deelnemers van verschillende clusters
werden maandagavond betrokken bij de presentatie van drie
verschillende concepten voor de binnenruimte van de nieuwe Uni-locatie
van de ROC en gistermiddag mochten ze er hun mening over geven.
Het gaat daarbij niet om het interieur van de afzonderlijke
schoolgebouwen. Opdracht voor de drie bureaus van interieur-vormgevers
was een plan te bedenken voor de lange `straat' waaraan die
schoolgebouwen liggen, voor de overkapping van de Mozartlaan, voor het
gemeenschappelijke `Sweelinckplein' en voor een sport/recreatiegebied
bovenop een tweelaags parkeerdek. De bureaus Staal/Chistensen,
Claessen/Erdmann en Radius interieurvormgeving kwamen als beste uit
een eerste selectie.
Mening van deelnemers
De eerste presenteerde een organisch plan. Als een knalrode slagader
loopt een plastic-achtig geheel door de `onderwijsstraat' die zich als
het ware om zitjes en horeca heen buigt. Het tweede bureau maakte een
meer traditioneel ontwerp, met veel aandacht voor de sportieve en
recreatieve invulling, terwijl het ontwerp van Radius `losse' zitjes
laat zien die her en der in de binnenruimte geplaatst kunnen worden.
De Deltion-deelnemers namen duidelijk geen blad voor de mond. `De
presentatie was zwaar onder de maat. Ik vind het niet kunnen voor zo'n
groot bedrijf', meende een van de deelnemers over een van de
ontwerpen. En: `Die presentatie is voorbereid zoals een gemiddelde
leerling dat ook doet - op een achternamiddag.'
Opmerkelijk genoeg vonden de leerlingen dat in een van de ontwerpen er
veel te veel de nadruk ligt op horeca. `Ik ga wel naar de binnenstad
als ik naar de horeca wil', vond een van de deelnemers. En een ander:
`Waarom al die horeca. We moeten toch naar school?'
Het ontwerp van Claessen/Erdmann werd vooral praktisch gevonden, maar
wel een beetje saai. Dat van Staal/Christensen werd vooral
futuristisch en dus toekomstgericht gevonden, maar misschien minder
praktisch. Een enkeling vond het laatstgenoemde plan toch wat te veel
van het goede. Het hoort niet bij een school waar je gewoon naartoe
gaat om je lessen te volgen. `Maar moeten we een normale school
zijn?', vroeg `discussieleider' Ron Akkerman, voorzitter van het
college van bestuur, zich af. `We willen juist bruisen en ons
onderscheiden.' `Geef mij maar gewoon een plekje waar ik mijn broodje
op kan eten', was de nuchtere reactie van een van de deelnemers. `We
hebben maar een half uur pauze, hoor', riep een ander. Conclusie is
dat een van beide plannen het toch wel zou moeten worden of misschien
wel een combinatie ervan.
Mening leerling is belangrijk
Manik Akop, leerling van de opleiding luchtvaart dienstverlening, vond
het fantastisch om mee te praten over de interieur-ontwerpen. `Het is
belangrijk dat je durft mee te praten in een groep.' Martine Smeijers
(horeca/reizen) en Juliët Knispel (marketing/communicatie) gaan ervan
uit dat de school serieus de meningen meeneemt in de beoordeling van
de ontwerpen. Het is belangrijk naar onze meningen te luisteren',
waarschuwt Manik Akop alvast het college van bestuur. `We zijn toch in
de meerderheid. Het gaat erom dat wij ons plezierig voelen op onze
school. En dat geldt ook voor de leerlingen die na ons op het Deltion
komen. Een eerste indruk is belangrijk. Het interieur moet er dan goed
uitzien.'
Datum: 19-01-2006
---