Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ)

Persbericht
Woerden, 17 januari 2006


20 jaar alcoholvoorlichting in Nederland: van TV-spotje tot advies op maat



DRANK, maakt meer kapot dan je lief is, wie kent deze slogan niet. De campagne van deze naam, gericht op het tegengaan van het overmatig drankgebruik in Nederland bestaat 20 jaar. Dit feit wordt gevierd met het Nationaal Alcoholcongres op 19 januari in het WTC in Rotterdam. De campagne maakt deel uit van het alcoholbeleid van de overheid. Minister Hoogervorst zal tijdens het congres het startsein geven voor een nieuw onderdeel van de campagne: de opvoedingsondersteuning.


In de afgelopen 20 jaar heeft de campagne zich verbreed, variërend van massamediale aandacht via radio en TV-spotjes tot het individueel voorlichten van mensen die alcohol drinken. Dit kan door een geautomatiseerd advies op maat op het internet of via de telefoon, maar ook door een persoonlijk gesprek van getrainde jongeren met hun leeftijdsgenoten. De campagne wordt uitgevoerd door het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ en de regionale instellingen voor verslavingszorg.

Steeds groter bereik
In 2005 hebben zo'n 200 jonge voorlichters van de jongerenvariant van de alcoholcampagne (Drank De kater komt later) met 37.000 jongeren een persoonlijk gesprek gevoerd over hun alcoholgebruik (in 2004: 16.000). Deze vorm van voorlichting wordt toegepast op locaties in Nederland waar jongeren veel drinken zoals stranden, jongerencampings, festivals, horeca en dance-events.
Uit onderzoek blijkt dat jongeren deze persoonlijke benadering hoog waarderen. Hetzelfde geldt voor het beeldmateriaal van de campagne dat in samenspraak met jongeren wordt ontwikkeld (zoals de in december gepresenteerde campagneposter met het meisje). In 2005 is het bezoekersaantal op de jongerenwebsite verdubbeld tot 220.000 bezoekers. Daarnaast worden in de introductieperiode nog eens 70.000 HBO- en universitaire studenten bereikt met informatie.

Volwassenen
Naast de traditionele media als radio en tv is internet uitgegroeid tot een belangrijk medium van de campagne. De komst van drinktest.nl heeft het voor het eerst mogelijk gemaakt om volwassenen op grote schaal te voorzien van een persoonlijk advies over hun alcoholgebruik. In 2005 hebben 127.000 mensen een persoonlijk advies ontvangen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze test bijdraagt aan een verantwoord alcoholgebruik. Daarom zal in de loop van 2006 een drinktest voor jongeren worden gepresenteerd.
Massamediale uitingen worden gebruikt om het zoekgedrag van de doelgroep te vergroten. Dat dit werkt, blijkt uit de resultaten in 2005: mede door de toegenomen aandacht voor het onderwerp is het bezoek op de diverse websites van de campagne in een jaar verdubbeld van 550.000 naar 1,1 miljoen.

Ouders als nieuwe doelgroep
De decembercampagne richtte zich tevens op een nieuwe doelgroep: de ouders. De vele reacties van ouders op de campagne maken duidelijk dat bij deze doelgroep een ruime behoefte bestaat voor het krijgen van vooral praktische adviezen in de opvoeding. NIGZ-Alcoholvoorlichting gaat deze beschikbaar stellen via brochures, de Alcoholinfolijn en internet.

Eerste Nationaal Alcoholcongres
Op het congres, dat wordt gehouden in het World Trade Center in Rotterdam, zal stil worden gestaan bij de enorme ontwikkelingen die er op het terrein van alcoholvoorlichting in Nederland zijn doorgemaakt. Naast terugblikken op 20 jaar voorlichting zullen diverse organisaties in Nederland laten zien wat ze te bieden hebben op het gebied van alcoholpreventie. Vertegenwoordigers uit de politiek, de industrie en de zorgsector gaan in debat rond het thema: "Do you really know, Do you really care?" dit met een knipoog naar een nummer van Phil Collins, waarmee een van de campagnes begin jaren '90 werd vormgegeven.

--------