Up2date

Dating Agency Up2date blaast geschillencommissie nieuw leven in

Den Haag - 20 januari - Up2date gaat zich aansluiten bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Iedere klant kan er terecht wanneer er een klacht is over de dienstverlening welke niet naar tevredenheid is opgelost.

De SGC is in Nederland de centrale instantie voor onafhankelijke geschilbeslechting buiten de rechter om. Vergeleken met de rechter is de procedure eenvoudig, snel en goedkoop. Al deze geschillencommissies zijn door de overheid erkend. Dit betekent dat een goede procedure en onpartijdige beslissingen gewaarborgd zijn.

Een geschillencommissie spreekt recht op basis van leveringsvoorwaarden die de branche heeft afgesproken met de Consumentenbond. Dat zijn evenwichtige voorwaarden waarin de rechten en plichten eerlijk zijn verdeeld. En ze zijn zorgvuldig tot stand gekomen in het kader van de SER.

De kosten van een geschillencommissie worden in principe gedragen door de aangesloten ondernemers en de consumenten die een geschil beginnen. Maar de overheid subsidieert de SGC om de toegang laagdrempelig te houden.

Een geschillencommissie bij de SGC bestaat uit drie personen: de voorzitter (een jurist), een lid voorgedragen door de Consumentenbond en één door de brancheorganisatie. Door deze samenstelling bezit de commissie een brede deskundigheid.

Er zijn bij de SGC meer dan 30 branchegeschillencommissie aangesloten en er komen er steeds meer bij. Er bestaat ook voor onze branche al jaren een geschillencommissie, maar anders dan de andere geschillencommissies liep deze nooit goed. Vorig jaar waren er nog maar 2 bureaus bij aangesloten. Dit komt vooral omdat de twee brancheorganisaties, de AVR en GRC, in onze sector niet zijn aangesloten en ook nog eens een slechte onderlinge relatie hebben (oud zeer!).
En dat juist in onze branche! Bovendien zijn de leveringsvoorwaarden inmiddels sterk verouderd.

Dat was de Consumentenbond, die ook in het bestuur van de SGC zit, al jaren een doorn in het oog. Inmiddels zijn er nu, na twee jaar overleg, nieuwe en modernere voorwaarden met de Consumentenbond afgesproken. Maar daarmee zijn we er nog niet. De geschillencommissie is zoals gezegd zieltogend. Up2date heeft het initiatief genomen en enkele andere bureaus benaderd om de geschillencommissie nieuw leven in te blazen. Samen met deze bureaus richt up2date daarvoor een stichting op. Elk relatiebemiddelingsbureau dat hieraan deelneemt krijgt het recht om de nieuwe door de Consumentenbond onderschreven voorwaarden te gebruiken. En ook om aan de geschillencommissie nieuwe stijl deel te nemen. We nodigen speciaal ook de leden van de brancheorganisaties uit om over de brug te komen. In het belang van de consument die in onze belangrijke sector niet in de kou mag staan.

Als gevolg van bovenstaande feiten heeft up2date haar functie als bestuurslid van de AVR neergelegd en besloten haar lidmaatschap bij de branchevereniging van de AVR te beëindigen.