Algemene Onderwijsbond

Geachte (onderwijs) redactie,

Hierbij de belangrijkste onderwerpen uit het nieuwe nummer van Het Onderwijsblad, dat aanstaande vrijdag en zaterdag bij de leden van de Algemene Onderwijsbond wordt bezorgd. U kunt, mits met bronvermelding, verhalen en berichten uit het blad gebruiken.

Interessante onderwerpen in dit nummer zijn:

Nieuwsberichten:

Kamerlid Bakker wil met initiatief-wet topinkomens begrenzen D66-Kamerlid Bert Bakker wil met een initiatiefwetsvoorstel alsnog een normering vastleggen voor de topinkomens in de semi-publieke sector, waaronder het hbo. Hij zegt dat in het Onderwijsblad, dat de topsalarissen in het hoger onderwijs vorig jaar onderzocht. Tegen de zin van het kabinet bleek een Kamermeerderheid afgelopen najaar voor een wettelijke normering van de topinkomens in de semi-publieke sector te zijn. De Tweede Kamer nam een motie aan van Bakker waarin het kabinet wordt gevraagd om een regeling. Eind december kwam het kabinet met een voorstel waarbij sectoren zelf een beloningscode opstellen en aanvullende wetgeving voorlopig alleen wordt onderzocht. Dat vindt Bakker te weinig en veel te vrijblijvend, zo blijkt uit het interview met het Onderwijsblad en hij wil snel met de kamermeerderheid tot een initiatiefwet komen.

Veel minder betaalde stageplennen voor pabo-studenten Het is voor pabo-studenten het afgelopen jaar een stuk moeilijker geworden om een betaalde lio-stage te pakken te krijgen. Hoewel basisscholen daarvoor in het verleden geld hebben gekregen, hebben zij in 2005 maar liefst achttien procent minder betaalde stageplekken. In 2004 boden alle basisscholen samen 2064 volledige banen aan als lio-stage, in 2005 waren dat er volgens de Aandachtsgroepenmonitor van het ministerie van Onderwijs en het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen nog maar 1683. "Een treurige ontwikkeling", vindt Liesbeth Verheggen, dagelijks bestuurder van de AOb. "De stage als leraar-in-opleiding hebben we niet voor de grap verzonnen. Het is een prima manier om in het vak van leraar te groeien, waarbij een student een opleiding volgt en werknemer is."

Cover: Carrièrespecial - Beurs Leraar en Loopbaan

Onderzoek van de AOb naar de carrièrewensen van leraren laat zien dat vier van de tien over willen stappen naar een andere onderwijssector. De overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is daarbij het populairst. Eén op de drie wil graag een speciale taak op zich nemen, zoals remedial teacher of begeleider van nieuwe docenten. Ongeveer een kwart denkt na over een baan als manager. Op de beurs Leraar en loopbaan - 10 en 11 maart in de Doelen in Rotterdam - kunnen zij terecht voor nascholing, cursussen en vervolgopleidingen op dit terrein.

Tijdens de beurs zijn er ook workshops en lezingen. Een greep uit het aanbod:

Vrijdag 10 maart 13.30 Openingsdebat:
Onderwijs: fuik of carrière met hoogleraar Marc Vermeulen Vrijdag 10 maart 18.00
De ideale schoolleider met Nico van Kessel (ITS) en Robert Sikkes (AOb) Zaterdag 11 maart 12.30
Kennis of Google - de toekomst van de vakken in het voortgezet onderwijs, debat onder leiding van Marten Kircz (leraar Nederlands, hoofdbestuurder AOb) Vrijdag 11 maart 14.00 - Slotdebat
Een soepele start - over beginners in het onderwijs, met Maria van der Hoeven (OCW)

Extra media-service: digitaal archief Het Onderwijsblad

Hoe zat het ook al weer met de veranderingen in de basisvorming? Wat kan ik verwachten van de klachtencommissies? Had ik niet een keer iets gelezen over luxeverzuim? Waarom is er zo'n kloof tussen basis- en voortgezet onderwijs? Heeft er wel eens iets over techniek in het basisonderwijs in gestaan? Al die vragen zijn voortaan makkelijk te beantwoorden door te zoeken in het digitaal archief van Het Onderwijsblad. Surf naar www.aob.nl en klik daar op Het Onderwijsblad, daarna op archief. Het archief loopt terug tot 1999.

AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl



Algemene Onderwijsbond