Reactie op schadeclaims

Essent nv

http://www.essent.nl

Ter toelichting op: 'Essent moet rekenen op schadeclaims'

In de media zijn gisteren en vandaag publicaties verschenen over schadeclaims die Essent te wachten zouden staan als de 'splitsingswet' van minister Brinkhorst zou worden aangenomen. Schadeclaims, die kunnen oplopen tot ruim 1 miljard dollar. De publicaties refereren aan een vergadering die op 12 januari 2006 heeft plaatsgevonden in New York tussen Essent en vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken met hun respectieve juridische en, in geval van Essent, financiële adviseurs. De vergadering vond plaats op verzoek van het Ministerie.

Het Ministerie had om deze vergadering verzocht, teneinde nog een keer geïnformeerd te worden over de risico's zoals deze door Essent naar voren zijn gebracht in samenhang met de mogelijke nadelige invloed van de 'splitsingswet'(1) op cross border leasecontracten zoals die in de jaren negentig door Essent en haar werkmaatschappijen zijn aangegaan met Amerikaanse investeerders.

Deze risico's zijn genoemd en toegelicht in vele perspublicaties en in artikelen op de website van Essent (2) en in twee hoorzittingen van de Tweede Kamer der Staten Generaal, waarvan de meest recente plaats vond op 14 december 2005. Deze risico's zijn kenbaar gemaakt aan het Ministerie in eerdere directe schriftelijke en mondelinge contacten evenals in vergaderingen die hebben plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van Essent en het Ministerie.

Door de vergadering van 12 januari bij te wonen, heeft Essent opnieuw geprobeerd om, vanuit haar verantwoordelijkheid voor klanten, aandeelhouders, financiers en personeel, aandacht te krijgen bij het Ministerie voor de gesignaleerde risico's die verbonden zijn aan het splitsingsvoorstel. Deze risico's bestaan uit financiële schadeclaims die Amerikaanse investeerders en andere contractpartijen kunnen indienen op grond van hun inschatting dat bij het van kracht worden van de splitsingswetgeving, zij gebruik kunnen maken van de contractuele bepalingen met betrekking tot vervroegde beëindiging van deze contracten. Dergelijke schadeclaims, zullen, indien succesvol, een negatieve invloed hebben op de kredietpositie van Essent, op haar toegang tot de geld- en kapitaalmarkt en op haar credit ratings. Dit kan leiden tot, onder andere, de noodzaak om omvangrijke zekerheden te stellen voor Essent's posities en transacties in de energiemarkten teneinde een ongestoorde toegang te verkrijgen tot gas, kolen en andere brandstoffen die nodig zijn voor de opwekking en distributie van elektriciteit, warmte en gas aan de klanten. Essent is van mening dat de Minister van Economische Zaken bij het nastreven van zijn doelen onzorgvuldig en onjuist handelt ten aanzien van de risico's voor de Nederlandse energievoorziening en voor de Nederlandse afnemers, aangezien hij zich baseert op onvolledige en onjuiste informatie en adviezen.

De vergadering van 12 januari is de meest recente poging van Essent om er voor te zorgen dat de Minister volledig op de hoogte wordt gesteld van de relevante risico's en Essent hoopt de Minister de informatie die met zijn vertegenwoordigers is gedeeld, ook in aanmerking zal nemen. Essent heeft de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken en de Minister van de inhoud van de vergadering op 18 januari jl. schriftelijk op de hoogte gesteld.

(1)Met deze wetgeving wordt onder andere de splitsing beoogd van de energiebedrijven in een commerciële activiteit (opwekking, handel en verkoop) en een distributietak (netwerken). Dergelijke wetgeving heeft, bij van kracht worden, niet alleen invloed op de eigendomstructuur van Essent, maar, volgens Essent, ook een belangrijke nadelige invloed op de voorzieningzekerheid. Essent is van mening dat de voorgestelde wetgeving niet in het belang is van haar klanten, aandeelhouders, financiers en personeel.
(2)Zie www.essent.nl onder Investor Relations en www.essent-finance.nl, onder andere voor het artikel gedateerd 2 november 2005


---