Gemeente Amsterdam

Uniek schip kan zelf containers laden en lossen

Stefan Rutte

Vanmiddag (vrijdag 20 januari) werd in Amsterdam het nieuwe binnenvaartschip ms `Mercurius Amsterdam' van rederij Mercurius Scheepvaart officieel gedoopt en in gebruik genomen. Dit schip beschikt over een eigen containerkraan, waarmee het overal langs het water zelfstandig containers kan laden en lossen mits er afmeervoorzieningen zijn. Hiermee is het innovatieve schip onafhankelijk van terminals of kranen aan wal. Het schip gaat dagelijks in de Noordelijke Randstad containers vervoeren tussen bedrijven, afzet- en ophaalpunten en terminals. Het biedt zo de mogelijkheid om het zware vervoer binnen de regio van de weg naar het water te verplaatsen.

Wethouder Mark van der Horst (Haven) heeft hoge verwachtingen van deze innovatie: "De Noordelijke Randstad moet goed bereikbaar blijven. Dit vraagt veel inventiviteit. Het is een goede zaak dat Haven Amsterdam en het bedrijfsleven de handen ineen hebben geslagen om de beschikbare infrastructuur beter te benutten. Deze regio is zeer waterrijk, en de waterwegen bieden nog volop vervoerscapaciteit. Dit nieuwe vervoersconcept kan zorgen voor minder drukte op de weg en een schoner en veiliger goederentransport."

De doophandeling werd verricht door mevrouw Jacquie Waller, de echtgenote van havendirecteur Hans Gerson, in aanwezigheid van wethouder Mark van der Horst, Robert Zimmerman Sr., directeur van rederij Mercurius Scheepvaart, en Dick van den Broek Humphreij, directeur EVO.

Nieuw logistiek concept `AMSbarge' De `Mercurius Amsterdam' is de spil binnen het nieuwe logistieke concept `AMSbarge' (Amsterdam Barge Concept), dat Haven Amsterdam samen met een aantal bedrijven ontwikkelde. Doel was om te komen tot een alternatief voor het goederenvervoer over de weg op korte afstanden. Het concept AMSbarge bestaat onder meer uit het containerkraanschip zelf, afzet en ophaalpunten voor containers in de regio, aansluiting van bedrijven aan het water op bestaande diensten (d.w.z. op startpunten van intermodale lijnverbindingen op Amsterdam per rail, lucht, binnenvaart en zeevaart) en de opzet van een dagelijkse pendeldienst.

De Mercurius Amsterdam is 86 meter lang, 11,40 meter breed en kan 144 TEU vervoeren. De kraan heeft een hefvermogen van 35 ton, een reikwijdte van 30 meter en een capaciteit van 18 handelingen per uur.

Pb-007