3 VO Verkeersveiligheidsprijs 2006 voor Jaap van der Doef

.3vo

Bij zijn afscheid als voorzitter van de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO heeft Jaap van der Doef (71) de eerste 3VO Verkeersveiligheidsprijs 2006 ontvangen. De bij de prijs behorende bokaal en oorkonde werden hem vanmiddag in aanwezigheid van minister drs. Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat overhandigd in het Haagse Museum voor Communicatie door zijn opvolger mr.drs. Bruno Bruins (42), wethouder Verkeer, Binnenstad en Monumenten en loco-burgemeester van de gemeente Den Haag.

Jaap van der Doef ontving de 3VO Verkeersveiligheidsprijs voor zijn inzet en verdienste als eerste voorzitter van 3VO, welke organisatie in 2000 ontstond door samenvoeging van Veilig Verkeer Nederland, De Voetgangersvereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! De verkeersveiligheidsprijs zal voortaan jaarlijks wordt uitgereikt aan personen, instellingen of organisaties die zich op landelijk en/of regionaal niveau hebben onderscheiden op het gebied van de bevordering van de verkeersveiligheid, 3VO prijst de gedrevenheid van vertrekkend voorzitter Jaap van der Doef en noemt hem een pleitbezorger van de verkeersveiligheid in het algemeen en van de bescherming van kwetsbare weggebruikers in het bijzonder. Uit respect en waardering voor zijn activiteiten als 'boegbeeld' van de verkeersveiligheidsorganisatie werd hem ook het erelidmaatschap van 3VO verleend.

Ter gelegenheid van de voorzitterswisseling hield 3VO het symposium 'Levensloopbestendige straten en buurten'. Tot de sprekers behoorden oud-Tweede-Kamerlid Rob van Gijzel, sociaal-pychologe drs. Madelon Schreuders, prof.dr. Wiebo H. Brouwer, hoogleraar Verkeersgeneeskunde en Verkeersneuropsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en 3VO-directeur drs. Joop Goos.

Oud-Tweede-Kamerlid Rob van Gijzel, lid van de Adviesraad 3VO, signaleerde in ons land een dalend aantal minder 'actief-mobielen'. Mensen lopen en fietsen minder, kinderen spelen minder vaak buiten en ouderen blijven meer thuis. Hij noemt het verontrustend dat uit angst voor het drukke verkeer thuiszittende kinderen en ouderen bijdragen aan de reductie van het aantal verkeersslachtoffers. 'De auto heeft het in buurten en wijken van de stad gewonnen van het kind,' aldus Rob van Gijzel, die steden en dorpen wil voorzien van 'kindlinten', goeddoordachte verbindingszones tussen plekken waar kinderen komen (scholen, zwembaden, sportzalen, speelplaatsen). Daarnaast is het ook nodig dat kwetsbare jongeren en ouderen weerbaarder worden gemaakt met levenslange verkeerseducatie. Tevens moet de openbare ruimte voortaan zo worden ingericht dat verschillende functies op een duurzaam veilige manier met elkaar worden verbonden.

Volgens hoogleraar Wiebo Brouwer worden met het klimmen der jaren weggebruikers alsmaar kwetsbaarder. In 2040 zijn er 4,1 miljoen 65-plussers (23% van de bevolking), van wie 2 miljoen 75-plussers en 50.000 honderdjarigen. Hoewel voor deze groep lopen en fietsen het belangrijkste blijven, zal toch vaker de auto worden genomen. Dat betekent een fors groeiende groep automobilisten die meer tijd nodig heeft voor invoegen en links- of rechts afslaan. De samenleving zal daar adequaat met voorspelbaar en bewuster verkeersgedrag van iedereen, levenslange verkeerseducatie, extra letselbeperkende maatregelen en met een vereenvoudigde besturing van auto 's op moeten inspelen.

Sociaal-psychologe drs. Madelon Schreuders van Goudappel Coffeng BV vond dat de kloof tussen stedenbouw en verkeer snel moet worden gedicht, zodat de openbare ruimte weer wordt terug gegeven aan kinderen en ouderen. Daarvoor is dan wel nodig dat ruimtelijke ontwikkelaars, stedenbouwers en verkeerskundigen worden geïnspireerd tot integrale samenwerking. Pas dan ontstaan er veilige plekken die mooi zijn om naar te kijken, prettig zijn om er te lopen en te fietsen en aantrekkelijk zijn om er te verblijven. Voor haar kunnen in het verkeer schoonheid en functionaliteit heel goed samengaan als wordt beseft dat openbare ruimtes er in de eerste plaats zijn voor een veilig en gezond gebruik door jong en oud.

3VO-directeur drs. Joop Goos schetste een beeld van een Nederland op weg naar 9 miljoen auto's, met gemiddeld de meeste auto's per vierkante meter (162) n Europa en met straten vol geparkeerde auto's (84% van de auto's in Amsterdam). Daardoor staat de kwaliteit van de openbare ruimte ernstig op het spel en zijn kwetsbare kinderen, jongeren, ouderen en mensen met een functiebeperking fors in de knel geraakt. Om hieraan paal en perk te stellen en de vicieuze cirkel te doorbreken neemt 3VO initiatieven voor veilige oversteekplaatsen rond zorginstellingen en worden locale bewonersacties ondersteund voor de inrichting van kindvriendelijke straten en buurten. 3VO wil volgens directeur drs. Joop Goos de regisseur zijn van de verkeersveiligheid in ons land.


---


Noot voor de redactie/