Consumentenbond

Consumentenbond wint hoger beroep reisbureaus
20 januari 2006
Hof: onderzoek en publicatie kwaliteit reisbureaus zorgvuldig en rechtmatig

De conclusie van de Consumentenbond dat een meerderheid van alle reisbureaus onvoldoende scoort bij het geven van advies is rechtmatig; het onderzoek dat aan deze conclusie ten grondslag ligt is bovendien zorgvuldig uitgevoerd. Deze uitspraak deed het gerechtshof Den Haag in een hoger beroep dat de Consumentenbond had aangespannen tegen de hoofdredacteur van het blad Reisrevue, alsmede reisorganisatie Franchise For All bv (All Star Travel) en reisbureau Internoord. Deze partijen hadden eerder gelijk gekregen in een kort geding tegen de bond.

Voor het onderzoek zijn 220 reisbureaus bezocht van in totaal elf reisketens. De onderzoekers deden zich voor als klant en vroegen advies voor een safarivakantie. De bezochte reisbureaumedewerkers kregen vragen over de keuze van het land, de parken en de periode voor het zien van de Grote Trek. Bovendien zijn vragen gesteld over de veiligheid ter plaatse, benodigde vaccinaties en visa. Voor de beantwoording van deze vragen zijn punten uitgedeeld. Het ging daarbij overigens niet om parate kennis. De gevraagde informatie mocht ook worden opgezocht of elders worden geraadpleegd. Slechts 27% van de onderzochte reisbureaus scoorde een voldoende in dit onderzoek. Een bedroevend resultaat volgens de bond, juist omdat reisbureaus zich van het internet moeten onderscheiden door deskundig advies te geven.

De hoofdredacteur van Reisrevue vond dat de Consumentenbond de reisbranche veel schade heeft berokkend met dit onderzoek. Hij eiste daarom in kort geding een rectificatie van het in de Reisgids gepubliceerde onderzoek. Zijn advocaat betoogde dat er een verschil zit tussen de oriëntatiefase en de boekingsfase. Bij een oriënterend bezoek aan een reisbureau zouden minder vragen worden beantwoord dan bij een daadwerkelijke boeking. Dit bevreemdt de bond omdat juist gezien de aard van de vragen tijdens het onderzoek sprake was van daadwerkelijke interesse. Bovendien moeten consumenten altijd goed worden geïnformeerd, in welk stadium dan ook. De rechter gaf in kort geding Reisrevue gelijk, maar het hof heeft dat bezwaar nu naar de prullenbak verwezen. Het hof vindt dat een klant mag verwachten dat hij de gewenste informatie verkrijgt voor hij besluit te boeken.

Het hof spreekt van een representatief en zorgvuldig onderzoek. In de betreffende Reisgids van de bond staat precies uitgelegd hoe het onderzoek is uitgevoerd en waar op is gelet. Op de website van de bond zijn de resultaten van het onderzoek komende maand voor iedereen nog te bekijken.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl