Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Nieuwe benadering aanpak van administratieve lasten in de zorg

Persbericht, 26-1-2006

Vermindering van administratieve lasten is een van de belangrijke thema's van dit kabinet. Om dat te realiseren heeft elk departement een adviescommissie ingesteld.
De adviescommissie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ( VWS) is de eerste die met resultaten komt in de vorm van een rapport `Een kwestie van vertrouwen', dat zich richt op alle partijen in de zorg. Commissielid Anton Westerlaken heeft het rapport vandaag aangeboden aan minister Hoogervorst.

De commissie geeft aan dat het tijd is voor een nieuwe fase en verbreding in de aanpak van bureaucratie in de zorg. Zij constateert in het rapport dat de vereenvoudiging van wet- en regelgeving weliswaar leidt tot minder rompslomp en bureaucratie bij zorginstellingen, professionals en zorgverzekeraars maar dat er daarnaast nog meer moet gebeuren. Zo moeten volgens de commissie ook de beleidsregels van de zelfstandige bestuursorganen (o.a. CTG, straks zorgautoriteit) kritisch tegen het licht gehouden worden. De commissie constateert dat de veelheid van veranderingen in het zorgstelsel op dit moment voor veel administratieve lastendruk voor instellingen zorgt. De commissie verwacht dat de toepassing van informatie- en communicatietechnologie in de komende jaren, bijvoorbeeld bij het electronisch medicatiedossier, voor verlichting van administratieve lasten zal leiden.

De commissie administratieve lasten stelt dat door de veranderingen in het zorgstelsel de verantwoordelijkheid voor het beheersen van administratieve lasten meer bij zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders komt te liggen. De commissie bepleit meer initiatief en samenwerking tussen die partijen om onnodige transactiekosten, bijvoorbeeld bij de contractvorming en het geven van toestemming (machtigingen) voor zorgverlening, terug te dringen. Die samenwerking is ook nodig om nieuwe vormen van administratieve lasten zoveel mogelijk te beheersen. De commissie noemt daarbij als voorbeeld de uiteenlopende vragen die vanuit verschillende partijen op zorginstellingen afkomen om informatie te geven over hun productie en de kwaliteit ervan.

Meer onderling vertrouwen tussen partijen in de zorg en dus meer terughoudendheid bij het vragen van informatie en verantwoording ziet de commissie als een van de sleutels om onnodige bureaucratie verder terug te dringen.