Raad voor de Rechtspraak
Onderzoek naar instroom allochtone rechters
Wil de Nederlandse rechtspraak op afzienbare termijn meer leden uit
etnische minderheden in haar midden krijgen, dan moeten er meer
maatregelen genomen worden die specifiek op het aantrekken van
allochtonen gericht zijn. Naast het aanmoedigen van juristen uit
minderheidsgroeperingen om te solliciteren, valt te overwegen om
actief te zoeken naar potentiële kandidaten er zorg voor te dragen
dat diversiteit een uitdrukkelijk punt van aandacht wordt in het
loopbaanbeleid. Vertegenwoordigers van minderheidsgroeperingen kunnen
op die manier als rolmodel binnen de rechterlijke macht fungeren en
dat kan op den duur tot een grotere instroom van allochtone rechters
leiden.
Deze conclusies zijn te lezen in een internationaal vergelijkend
onderzoek over toetredingskansen van etnische minderheden tot de
rechtspraak dat in opdracht van de Raad voor de rechtspraak is
verricht. Uitgangspunt vormde de vraag wat de Nederlandse Rechtspraak
voor haar beleid inzake de werving van allochtone rechters zou kunnen
leren van de ervaringen die de rechtspraak heeft opgedaan in landen
met een lange immigratietraditie. Op dit moment kent Nederland weinig
rechters afkomstig uit minderheidsgroepen en het besef leeft dat dit
aandeel vergroot dient te worden. De onderzoekers hebben op basis van
documentenanalyse, literatuurstudie, en interviews met betrokkenen een
gedetailleerd beeld geschetst van de aanpak in Canada, Duitsland,
Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten en die vergeleken met het
beleid in ons land.
Geconstateerd wordt dat met name in de common law landen (Canada, de
Verenigde Staten en Engeland) het aantal ânieuwkomersâ in de
rechterlijke macht de laatste jaren is toegenomen. Dat is niet zozeer
het gevolg van de toename van het aantal rechtenstudenten in deze
landen; actief beleid vormt een noodzakelijke voorwaarde daartoe.
Uit het onderzoek blijkt dat het aandeel van minderheden in de
rechterlijke macht de uitkomst is van een complex van factoren die
betrekking hebben op vraag, aanbod en maatschappelijke ontwikkelingen.
Volgens de onderzoekers zijn maatschappelijke factoren nauwelijks en
de factoren aan aanbodzijde slechts beperkt beïnvloedbaar. De
rechtspraak dient haar invloed met name te concentreren op de
vraagzijde door veranderingen in de eigen organisatie door te voeren.