Grote belangstelling voor extraatje van de baas
Bedrijfs Cultureel Abonnement bereikt 100.000^e werknemer
Ondanks de economisch mindere tijden, vindt Bedrijfs Cultureel
Abonnement (BCA) gretig aftrek in het bedrijfsleven. De via BCA
verkrijgbare korting op kunst en cultuur wordt door het bedrijfsleven
graag ingezet als extraatje voor de werknemers. Drie jaar na de
oprichting van BCA is er reeds een mijlpaal bereikt: met het
lidmaatschap van VU medisch centrum maken maar liefst 100.000
werknemers gebruik van het abonnement dat grote voordelen biedt op het
gebied van kunst en cultuur. Sinds de oprichting in 2003 hebben meer
dan 100 grote bedrijven, waaronder PriceWaterhouseCoopers, Canon
Nederland NV en PV TNT, gekozen voor dit culturele abonnement voor hun
werknemers.
Om deze mijlpaal te markeren reikt theaterdirecteur Hein Jens van
Koninklijk Theater Carré, samen met actrice Anne-Wil Blankers op 31
januari het 100.000-ste Bedrijfs Cultureel Abonnement uit aan het dit
jaar jubilerende VUmc. Carré is de komende maanden de thuisbasis voor
de musical Cabaret, waarin Anne-Wil Blankers één van de hoofdrollen
speelt.
Bedrijfs Cultureel Abonnement een trend
Onder Nederlandse bedrijven is er sprake van een trend om op een
creatieve manier een extraatje aan te bieden aan het personeel.
Medewerkers de mogelijkheid bieden om met exclusief voordeel cabaret-
en toneelvoorstellingen, musicals, musea en concerten te kunnen
bezoeken blijkt enorm aan te slaan. Door deze ontwikkeling is het
aantal leden van BCA het laatste jaar explosief gestegen. Werknemers
van bij BCA aangesloten bedrijven blijken deze employee benefit zeer
te waarderen. Door de toegenomen individualisering is het animo onder
werknemers voor uitjes met hele bedrijf niet altijd even groot. Met
BCA hoeven werknemers niet verplicht in groepsverband met collegas
naar bijvoorbeeld een musical. De leden kunnen er ook voor kiezen om
hun eigen familie of vrienden met korting mee te nemen. Maar er zijn
meer redenen waarom BCA zo aanslaat. Bedrijven associëren zich graag
met kunst en cultuur, personeelsverenigingen gebruiken BCA om meer
leden aan zich te binden en het vaak slecht bezochte intranet kan
opeens een hoop meer bezoekers trekken wanneer er een link naar de BCA
aanbiedingen op wordt geplaatst.
BCA is een initiatief van de stichting Stimulering Kunst & Cultuur en
stelt zich ten doel om kunst en cultuur binnen het bedrijfsleven te
stimuleren. BCA maakt een groot scala aan culturele evenementen
toegankelijker voor een grote groep mensen die moeite hebben om
zelfstandig de weg naar het theater te vinden. Het culturele aanbod
van BCA wordt gecommuniceerd via de afgeschermde BCA website, de
wekelijkse nieuwsbrief en het uitgebreide full colour BCA magazine dat
twee keer per jaar verschijnt. Werknemers van aangesloten bedrijven
ontvangen op deze manier zon 150 aanbiedingen. Bedrijven betalen
hiervoor gemiddeld slechts 3,- per werknemer per jaar.
VU medisch centrum heeft 100.000-ste abonnee
In 2006 bestaat VU medisch centrum vijf jaar. In het kader van dit
lustrum krijgen alle werknemers, als blijk van waardering voor hun
inzet, het BCA abonnement aangeboden. Door deze samenwerking met VU
medisch centrum bereikt BCA vanaf 1 januari 2006 in totaal 100.000
werkenden. Elmer Mulder (voorzitter raad van bestuur VUmc): Voor ons
is het belangrijk dat onze medewerkers zich na het werk ook kunnen
ontspannen. BCA is een creatieve manier om hen een leuk extraatje te
bieden.
Cultureel partner Koninklijk Theater Carré
BCA is niet alleen interessant voor bedrijven en haar werknemers, ook
de aanbieders van cultuur zijn zeer tevreden over de extra bezoekers
die de samenwerking hen oplevert. BCA heeft een cultureel netwerk van
40 gerenommeerde partijen, waaronder Mojo Theater B.V., De Kunsthal,
Impresariaat Jacques Senf, het Concertgebouw, Joop van den Ende
Theaterproducties, het Groninger Museum en het Nederlands Dans
Theater. Voor deze partijen is BCA een eenvoudige manier om in contact
te komen met nieuwe doelgroepen. Mede hierdoor is het culturele aanbod
van BCA het afgelopen jaar gestegen van 80 naar ruim 150 aanbiedingen.
Koninklijk Theater Carré is BCAs culturele partner van het eerste uur.
Hein Jens: Ik kan me volledig vinden in de doelstelling van BCA: het
stimuleren van theaterbezoek. In de afgelopen jaren is BCA een
geschikt kanaal gebleken voor het benaderen van nieuwe doelgroepen.
VU Medisch Centrum