VU Medisch Centrum

Grote belangstelling voor extraatje van de baas Bedrijfs Cultureel Abonnement bereikt 100.000^e werknemer

Ondanks de economisch mindere tijden, vindt Bedrijfs Cultureel Abonnement (BCA) gretig aftrek in het bedrijfsleven. De via BCA verkrijgbare korting op kunst en cultuur wordt door het bedrijfsleven graag ingezet als extraatje voor de werknemers. Drie jaar na de oprichting van BCA is er reeds een mijlpaal bereikt: met het lidmaatschap van VU medisch centrum maken maar liefst 100.000 werknemers gebruik van het abonnement dat grote voordelen biedt op het gebied van kunst en cultuur. Sinds de oprichting in 2003 hebben meer dan 100 grote bedrijven, waaronder PriceWaterhouseCoopers, Canon Nederland NV en PV TNT, gekozen voor dit culturele abonnement voor hun werknemers.

Om deze mijlpaal te markeren reikt theaterdirecteur Hein Jens van Koninklijk Theater Carré, samen met actrice Anne-Wil Blankers op 31 januari het 100.000-ste Bedrijfs Cultureel Abonnement uit aan het dit jaar jubilerende VUmc. Carré is de komende maanden de thuisbasis voor de musical Cabaret, waarin Anne-Wil Blankers één van de hoofdrollen speelt.

Bedrijfs Cultureel Abonnement een trend
Onder Nederlandse bedrijven is er sprake van een trend om op een creatieve manier een extraatje aan te bieden aan het personeel. Medewerkers de mogelijkheid bieden om met exclusief voordeel cabaret- en toneelvoorstellingen, musicals, musea en concerten te kunnen bezoeken blijkt enorm aan te slaan. Door deze ontwikkeling is het aantal leden van BCA het laatste jaar explosief gestegen. Werknemers van bij BCA aangesloten bedrijven blijken deze employee benefit zeer te waarderen. Door de toegenomen individualisering is het animo onder werknemers voor uitjes met hele bedrijf niet altijd even groot. Met BCA hoeven werknemers niet verplicht in groepsverband met collegas naar bijvoorbeeld een musical. De leden kunnen er ook voor kiezen om hun eigen familie of vrienden met korting mee te nemen. Maar er zijn meer redenen waarom BCA zo aanslaat. Bedrijven associëren zich graag met kunst en cultuur, personeelsverenigingen gebruiken BCA om meer leden aan zich te binden en het vaak slecht bezochte intranet kan opeens een hoop meer bezoekers trekken wanneer er een link naar de BCA aanbiedingen op wordt geplaatst.

BCA is een initiatief van de stichting Stimulering Kunst & Cultuur en stelt zich ten doel om kunst en cultuur binnen het bedrijfsleven te stimuleren. BCA maakt een groot scala aan culturele evenementen toegankelijker voor een grote groep mensen die moeite hebben om zelfstandig de weg naar het theater te vinden. Het culturele aanbod van BCA wordt gecommuniceerd via de afgeschermde BCA website, de wekelijkse nieuwsbrief en het uitgebreide full colour BCA magazine dat twee keer per jaar verschijnt. Werknemers van aangesloten bedrijven ontvangen op deze manier zon 150 aanbiedingen. Bedrijven betalen hiervoor gemiddeld slechts 3,- per werknemer per jaar.

VU medisch centrum heeft 100.000-ste abonnee
In 2006 bestaat VU medisch centrum vijf jaar. In het kader van dit lustrum krijgen alle werknemers, als blijk van waardering voor hun inzet, het BCA abonnement aangeboden. Door deze samenwerking met VU medisch centrum bereikt BCA vanaf 1 januari 2006 in totaal 100.000 werkenden. Elmer Mulder (voorzitter raad van bestuur VUmc): Voor ons is het belangrijk dat onze medewerkers zich na het werk ook kunnen ontspannen. BCA is een creatieve manier om hen een leuk extraatje te bieden.

Cultureel partner Koninklijk Theater Carré
BCA is niet alleen interessant voor bedrijven en haar werknemers, ook de aanbieders van cultuur zijn zeer tevreden over de extra bezoekers die de samenwerking hen oplevert. BCA heeft een cultureel netwerk van 40 gerenommeerde partijen, waaronder Mojo Theater B.V., De Kunsthal, Impresariaat Jacques Senf, het Concertgebouw, Joop van den Ende Theaterproducties, het Groninger Museum en het Nederlands Dans Theater. Voor deze partijen is BCA een eenvoudige manier om in contact te komen met nieuwe doelgroepen. Mede hierdoor is het culturele aanbod van BCA het afgelopen jaar gestegen van 80 naar ruim 150 aanbiedingen. Koninklijk Theater Carré is BCAs culturele partner van het eerste uur. Hein Jens: Ik kan me volledig vinden in de doelstelling van BCA: het stimuleren van theaterbezoek. In de afgelopen jaren is BCA een geschikt kanaal gebleken voor het benaderen van nieuwe doelgroepen.