RandstandRail


26-1-2006
Bouwput station Blijdorp bereikt diepste punt

De bouwput voor het nieuwe RandstadRail-station Blijdorp heeft het diepste punt bereikt: 21,47 meter. Deze bouwput geldt als de diepste bouwput in Nederland die droog is ontgraven. Er is ruim een half jaar gewerkt aan het uitgraven van de bouwput.

Droog ontgraven

Het ontgraven van bouwputten kan op twee manieren gebeuren: droog en nat. Bij natte ontgraving staat er water in de bouwput, om tegendruk te bieden aan het opstuwende grondwater. Bij droge ontgraving wordt het grondwater op een andere manier tegengehouden, in het geval van station Blijdorp door middel van diepwanden. Deze diepwanden worden aangelegd tot in een dikke waterremmende kleilaag, waardoor er geen water de bouwput in kan stromen.

Geboorde tunnel

Station Blijdorp komt halverwege de boortunnel van RandstadRail te liggen. Het boren van de tunnel gebeurt in de pleistocene zandlaag. Dat is een stevige zandlaag waar de tunnelboormachine gemakkelijk doorheen kan boren en waarin de tunnel straks goed is ingebed. In Rotterdam ligt deze zandlaag op een diepte van 15 a 20 meter. Vandaar dat het Station Blijdorp ook zo diep wordt aangelegd.

RandstadRail-verbinding Rotterdam Den Haag

De boortunnel wordt aangelegd voor de nieuwe RandstadRail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag. De tunnel is de eerste geboorde tunnel in stedelijk gebied in Nederland en zorgt voor een verbinding tussen de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet. Bij het bouwterrein bij het St. Franciscus gaat tunnelboormachine Pandora de grond in. Bij de Conradstraat, naast Centraal Station, komt Pandora weer bovengronds.

Rotterdam, 25 januari 2006

omhoog meer informatie over de dienstregeling en routes