RandstandRail
26-1-2006
Bouwput station Blijdorp bereikt diepste punt
De bouwput voor het nieuwe RandstadRail-station Blijdorp heeft het
diepste punt bereikt: 21,47 meter. Deze bouwput geldt als de diepste
bouwput in Nederland die droog is ontgraven. Er is ruim een half jaar
gewerkt aan het uitgraven van de bouwput.
Droog ontgraven
Het ontgraven van bouwputten kan op twee manieren gebeuren: droog en
nat. Bij natte ontgraving staat er water in de bouwput, om tegendruk
te bieden aan het opstuwende grondwater. Bij droge ontgraving wordt
het grondwater op een andere manier tegengehouden, in het geval van
station Blijdorp door middel van diepwanden. Deze diepwanden worden
aangelegd tot in een dikke waterremmende kleilaag, waardoor er geen
water de bouwput in kan stromen.
Geboorde tunnel
Station Blijdorp komt halverwege de boortunnel van RandstadRail te
liggen. Het boren van de tunnel gebeurt in de pleistocene zandlaag.
Dat is een stevige zandlaag waar de tunnelboormachine gemakkelijk
doorheen kan boren en waarin de tunnel straks goed is ingebed. In
Rotterdam ligt deze zandlaag op een diepte van 15 a 20 meter. Vandaar
dat het Station Blijdorp ook zo diep wordt aangelegd.
RandstadRail-verbinding Rotterdam Den Haag
De boortunnel wordt aangelegd voor de nieuwe RandstadRail-verbinding
tussen Rotterdam en Den Haag. De tunnel is de eerste geboorde tunnel
in stedelijk gebied in Nederland en zorgt voor een verbinding tussen
de Hofpleinlijn en het Rotterdamse metronet. Bij het bouwterrein bij
het St. Franciscus gaat tunnelboormachine Pandora de grond in. Bij de
Conradstraat, naast Centraal Station, komt Pandora weer bovengronds.
Rotterdam, 25 januari 2006
omhoog meer informatie over de dienstregeling en routes