Fraudemeldingen in 2005 weer gestegen
Het aantal fraudemeldingen is spectaculair gestegen. Een jaar geleden
bedroeg de stijging nog 45%, maar in vergelijking met 2004 is het
aantal meldingen in 2005 met 58% gestegen tot 3.377. Dat staat in de
nieuwste uitgave van Verzekerd!, die op 26 januari is verschenen.
Minpunt is dat slechts de helft van de verzekeraars die het
Fraudeprotocol hebben ondertekend, in het afgelopen jaar fraudezaken
hebben gemeld. Het Verbond wil daar snel verandering in aanbrengen,
onder meer via een Deltaplan Fraude dat volgende maand wordt
gepresenteerd.
Net als in 2004 werden de meeste meldingen (een derde) in de branche
motorrijtuigen gedaan. Het aantal is ten opzichte van een jaar eerder
meer dan verdubbeld, van 509 tot 1.124.
Ook de overige branches vertoonden een stijging, op één na. In de
branche reis werd een daling waargenomen van 406 meldingen naar 331.
Wij weten eerlijk gezegd niet waar die daling vandaan komt, aldus Bart
Rijper, hoofd van het Bureau Justitiële Zaken/Fraudeloket. Het kan te
wijten zijn aan de beëindiging van de pilot reisfraude, waardoor de
aandacht wellicht bij enkele verzekeraars is weggeëbd.
Het Deltaplan Aanpak Fraude bij Schadeverzekeringen móet daar
verandering in brengen en ertoe leiden dat fraudeaanpak nog hoger op
de agenda komt. Rijper: De teruggang bij reis en het uitblijven van
meldingen van de helft van de deelnemers aan het Fraudeloket moet met
het Deltaplan worden aangepakt.
Aanpak Justitie/politie
Alle fraudemeldingen die verzekeraars bij het Fraudeloket
Verzekeringsbedrijf doen, worden via het FRIS (Fraude Registratie- en
Informatiesysteem) aangeleverd bij het Fraudemeldpunt Noord- en
Oost-Nederland van het Openbaar Ministerie Zwolle-Lelystad. Dat
betekent echter niet dat alle meldingen ook door politie en Justitie
in behandeling worden genomen. Rijper: Meldingen die onder de lat
komen, worden niet in behandeling genomen. Deze blijven wel in het
FRIS geregistreerd staan voor matching met andere meldingen, in het
FRIS of in andere opsporingssystemen. Daarnaast zal de betreffende
verzekeraar de melding zelfstandig, dat wil zeggen civielrechtelijk,
afdoen.
In 2005 zijn 262 meldingen boven de lat uitgekomen. Iets meer dan 200
meldingen zijn na beoordeling door het Fraudemeldpunt Noord- en
Oost-Nederland en de Bovenregionale Recherche Noord- en Oost-Nederland
niet in behandeling genomen, omdat er geen aangifte door de betrokken
verzekeraar is gedaan, er voor civiele afhandeling is gekozen of
doordat geen fraude kon worden geconstateerd. Kortom, in 204 meldingen
was onvoldoende bewijs voor nader onderzoek. In 32 gevallen is
aangifte gedaan in de regio door de verzekeraar. Vijf meldingen zijn
door de Bovenregionale Recherche uitgezet in de regio, vier
fraudegevallen door assurantietussenpersonen en twee meldingen over
zorgfraude zijn doorgestuurd naar de FIOD-ECD. En ten slotte zijn drie
meldingen door de Bovenregionale Recherche voor een fiscale
afhandeling uitgezet bij de FIOD.
Fraudemeldingen per branche
2005
in %
2004
in %
2003
in %
aov
65
1,9%
26
1,2%
14
0,9%
avb/avp
271
8,0%
176
8,3%
125
8,5%
brancheoverschrijdend
45
1,3%
27
1,3%
30
2,0%
brand
584
17,3%
361
16,9%
324
22,1%
krediet/borg
25
0,7%
20
0,9%
25
1,7%
leven
39
1,2%
53
2,5%
37
2,5%
motorrijtuigen
1.124
33,3%
509
23,9%
323
22,0%
plezierv./transp.
12
0,4%
---
0,4%
---
0,6%
rechtsbijstand
261
7,7%
107
5,0%
---
0,5%
reis
331
9,8%
406
19,1%
276
18,8%
ziekteverzuim
---
0,1%
---
0,1%
---
0,4%
zorg
618
18,3%
433
20,3%
290
19,8%
Totaal
3.377
100,0%
2.130
100,0%
1.466
100,0%
Verzekerd!, januari 2006
Verbond van Verzekeraars