PERSBERICHT - 2006-01-30

Nieuwe campagne, nieuw magazine, nieuwe site én nieuwe directeur Marketing Drenthe

Magisch Drenthe wil veel meer toeristen trekken

Drenthe wil veel meer toeristen trekken en moet zich daarom positioneren als een magische en daardoor spannende en interessante provincie. Laat er maar een Harry Potter-effect ontstaan, dan komen de mensen wel, zei voorzitter J. Wesseling van de Stichting Promotie Coevorden maandag in Dalen tijdens een presentatie van plannen voor 2006.

Een nieuwe website, een nieuw Drenthe-magazine (foto) en een nieuwe advertentie-campagne moeten de bezoekers over de streep halen. Das nou Drenthe! is de rode draad die door de promotiecampagnes loopt.

Advertentiecampagne
De advertenties verschijnen de komende zes maanden in een groot aantal glossy en special interest magazines en in de bijlagen/magazines van de Volkskrant en het Algemeen Dagblad.

Aan de man
Marketing Drenthe Plus, de organisatie die de provincie in binnen- en buitenland aan de man moet brengen, is ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak, die in samenwerking met Ogilvy werd ontwikkeld, nieuwe toeristen zal aantrekken en eerdere bezoekers opnieuw zal prikkelen om onze mooie provincie te bezoeken.

Grote betekenis
Toerisme is ook voor Drenthe een economische factor van grote betekenis, citeerde de in november aangetreden nieuwe directeur van de Stichting Marketing Drenthe Plus, Theo Sengers (foto), uit een recente studie. In 2004, het meest recente jaar waarover cijfers beschikbaar zijn, genereerde het toerisme in Drenthe voor een bedrag van 729,- mln. aan inkomsten. Eenderde daarvan was afkomstig uit verblijfsrecreatie, de rest uit dagtoerisme.

Werkgelegenheid Eén op elke elf banen in de provincie is afkomstig uit de toeristische sector, in sommige regios, zoals de toeristengemeente Coevorden, is dat met één van elke zeven banen het geval. De sector groeit bovendien nog steeds en compenseert daarmee in belangrijke mate het verlies aan werkgelegenheid elders, zei VVV-directeur Sengers.

Marktplaats
Zijn organisatie, met 175 medewerkers behorend tot de grootste provinciale VVVs in ons land, wil voor toeristisch bedrijfsleven zowel als bezoekers de centrale marktplaats zijn die - intern en extern - alle aspecten van het toerisme in en naar de provincie begeleidt, organiseert en coördineert.

Toegankelijk
Daarbij gaat het om veel meer dan de tot nu toe gangbare taken, aldus Sengers, die met name op het punt van het op vrijwel elk moment van het etmaal toegankelijk maken voor de gast van toeristische informatie grote plannen heeft.

Daarbij denkt Sengers onder meer aan web- en dataontwikkeling, het plaatsen van informatiepunten in hotels en op recreatieparken, het inrichten van servicebalies in supermarkten en bij TPG-post, het produceren van infomercials en DVDs en het acquireren in samenwerking met grote uitgevers van advertentiemateriaal voor informatieve publicaties. Marketing Drenthe denkt met haar personele staf ook behulpzaam te kunnen zijn bij het ontwikkelen, organiseren én uitvoeren van grote evenementen.

Zie ook: www.dasnoudrenthe.nl
www.vvvdrentheplus.nl