Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


Stadsdeel De Baarsjes Besluit Dagelijks Bestuur

Blowverbod Mercatorplein e.o.

Besluitnummer: 06/WW019

Aan het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel De Baarsjes:

Op 22 december 2005 heeft de gemeenteraad van Amsterdam ingestemd met een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna APV). Het besluit is op 28 december 2005 gepubliceerd in het Gemeenteblad. Er zijn aan artikel 2.8 van de APV twee leden toegevoegd, die luiden: lid 4. Het is verboden op door Burgemeester en Wethouders aangewezen wegen of weggedeelten softdrugs te gebruiken of openlijk voorhanden en hebben. lid 5. Onder softdrugs wordt verstaan: de middelen genoemd in lijst II, onderdeel b, behorende bij de Opiumwet.

Het voorstel is om op basis van deze bepaling in de Baarsjes een gebied aan te wijzen waar niet geblowd mag worden op straat.

Problematiek
In het stadsdeel (oppervlakte 1,2 km2) zijn 14 coffeeshops en 1 hasjcafé gevestigd. In het gebied waar de aan blowen gerelateerde overlast zich voordoet zijn 3 coffeeshops zeer dicht bij elkaar gevestigd.
In de westelijke stadsdelen buiten de ring zijn zeer weinig coffeeshops. Stadsdeel Slotervaart heeft zelfs geen enkele coffeeshop meer. Dit heeft tot gevolg dat veel jongeren uit West buiten de ring voor soft-drugs naar De Baarsjes komen.

Uit politierapportages komt naar voren dat het stadsdeel sinds enkele jaren overlast wordt ondervonden van groepen blowende jongeren. In grote lijnen bestaat de overlast uit het rondhangen en urineren in portieken, het belemmeren van de toegang tot woningen, bekladden van deuren, bespugen en bespotten van bewoners en voorbijgangers, vervuiling, schreeuwen etc. De jongeren bedreigen bewoners die hen vragen weg te gaan, vernielen eigendommen, lokken ruzies uit en gaan ook onderling op de vuist.
Vanuit het betreffende gebied zijn van bewoners en ondernemers de nodig klachten, telefonisch, schriftelijke en via een handtekeningenlijst ontvangen.

Aan de problematiek draagt bij dat zich in De Baarsjes meerdere coffeeshops dicht bij elkaar bevinden, die een aanzuigende werking hebben op jongeren uit de westelijke tuinsteden, waar weinig coffeeshops te vinden zijn. Hieronder bevinden zich veel minderjarigen, die rond de coffeeshops blijven rondhangen en softdrugs van meerderjarige bezoekers kopen.

Uit de stadsdeelmonitor De Baarsjes 2004 blijkt dat het stadsdeel op een belangrijk snijvlak zit. Wat betreft de jeugdproblematiek wordt het volgende geconstateerd: "In 2004 is de jeugdproblematiek volgens het onderzoek in alle buurten in De Baarsjes ernstig, maar niet omvangrijk. De Admiralenbuurt-Noord en ­Zuid hebben zelfs de kwalificatie `zeer ernstig' gekregen."
In de Veiligheidsindex scoort overlast in dit gebied nog 130 in 2004 (na 140 in 2003). Gesteld kan worden dat de trends in het stadsdeel de goede kant opgaan, maar dat het zeker geen gelopen race is. Het is een kwetsbare ontwikkeling.

Ondernomen acties richting coffeeshop
In het stadsdeel worden de regels voor coffeeshops streng gehandhaafd. De overlast doet zich met name voor in het Mercatorpleingebied, waarbij coffeeshop 156 centraal staat.

Besluitnummer: 06/WW019 pagina 1/3

Deze coffeeshop voldoet aan de regels, en kan niet worden aangepakt. De beheerder weigert de loketfunctie te staken. Indien het loket wordt weggehaald, haalt hij zelf de overlast naar binnen. Dat is in het verleden gebeurd en hij wil dat niet meer. Wel doet hij zijn best om met name de overlast vlak voor de deur van de coffeeshop te beperken. Hij spreekt de jongeren aan op hun gedrag en desnoods stuurt hij ze weg. Vandaar dat de overlast zich voordoet in de Hudsonhof. Hij voelt zich echter alleen verantwoordelijk voor de directe omgeving van de eigen coffeeshop.

Ondernomen acties richting jongeren
Veldwerkers van het Ambulant JongerenTeam, het sportbuurtwerk en de jongerenwerkers van het jongerencentrum de Zuidpool zijn intensief in het gebied in actie geweest. Zij hebben contact gelegd met de groepen jongeren, hen gewezen op gevolgen van hun gedrag, hun wensen in kaart gebracht, bijgedragen aan pogingen om het contact met de buurt te verbeteren, en te signaleren en observeren wat er zich rond de hangende groepen afspeelt.
Voorlichting over gebruik van softdrugs is en wordt in samenwerking met de Jellinekkliniek en de VMBO-school De Wissel gegeven (het CIA project). Sportactiviteiten zijn aangeboden en uitgevoerd. Tijdens een kamp begin juni 2005 met jongeren uit deze groep vormde blowen het thema en is er daarover gefilmd. Met dit onderwerp en de gemaakte film wordt na het kamp verder gewerkt. Uit onderzoek blijkt echter dat ongeveer 70% van de overlastplegers uit andere stadsdelen afkomstig is, wat een aanpak via het jongerenwerk bemoeilijkt. Deze groep jongeren laat zich niet verleiden door de aangeboden activiteiten. Waardoor de overlast blijft.

Acties ondernomen door de politie
De politie treedt tegen de overlast op via noodhulpactiviteiten, waarbij wordt gereageerd op aanvragen van melders, en door gerichte acties, waarbij enkele weken achtereen intensief wordt gesurveilleerd en geverbaliseerd. Het gebied staat in de structurele aandacht van de buurtregisseurs en vanuit het steunpunt Mercatorplein worden veel voet- en fietssurveillances uitgevoerd door politiemensen in opleiding.
Ondanks de politie-inzet is de overlast van blowende jongeren gebleven. "Streetwise" als ze zijn, hebben betrokkenen goed in de gaten wanneer de politie op straat is, en weten wat ze moeten doen of laten om een bekeuring te voorkomen.

Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat er een lacune zit in de middelen om de overlast veroorzaakt door blowende jongeren aan te pakken. Het stadsdeel en de politie zetten al hun beschikbare middelen in. Een in te stellen gebiedsgericht blowverbod zou genoemde lacune dichten. Dit kan het mogelijk maken om te zorgen dat de ontwikkelingen in het Mercatorpleingebied niet de verkeerde kant opgaan.

Uitgangspunt bij de aanwijzing is dat het gebied niet groter is dan noodzakelijk om de overlast te beëindigen. De aanwijzing zal in eerste instantie gelden voor de duur van één jaar. Na het jaar zal een evaluatie komen van het effect van de aanwijzing. De aanwijzing van het gebied heeft de instemming van de territoriale subdriehoek.

Ik stel u voor het volgende besluit te nemen.

De portefeuillehouder Veiligheid

Besluitnummer: 06/WW019 pagina 2/3

Stadsdeel De Baarsjes

Het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel De Baarsjes,

g e z i e n

de voordracht van de portefeuillehouder Veiligheid

g e l e t o p

artikel 2.8 van de Algemene Plaatselijke Verordening

b e s l u i t

I. aan te wijzen als wegen en weggedeelten waar het verbod bedoeld in artikel 2.8, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van toepassing is:
- de Jan Evertsenstraat tussen Hoofdweg en Vespuccistraat
- het Mercatorplein

- de Cabralstaat

- de Hudsonstraat tussen de Balboastraat en de Jan Evertsenstraat
- de Bartolomeus Diazstraat tussen de Hudsonstraat en de Vespuccistraat
- de Vespuccistraat tussen Jan Evertsenstraat en Balboastraat
- de Balboastraat tussen de Hudsonstraat en Vespuccistraat II. het verbod treedt in werking op 1 februari 2006 en geldt voor een periode van één jaar. III. het blowverbod na één jaar te evalueren.

Besloten in de vergadering van 31 januari 2006,

Het Dagelijks Bestuur,

Stadsdeelsecretaris: Voorzitter:

N. Popma (wnd.) H.K. van Waveren

Besluitnummer: 06/WW019 pagina 3/3