Cito

2 februari 2006

Cito neemt Telebusiness Instituut Nederland over

ARNHEM - Cito neemt per 1 februari 2006 exameninstituut Tbin over. Tbin (Telebusiness Instituut Nederland) certificeert medewerkers van customer contactcenters. De activiteiten van Tbin in de telecommercie en de daarbij behorende Tbin-certificaten krijgen een plaats binnen de certificeringstrajecten die Cito nu al uitvoert. Cito verzorgt de examens voor verschillende certificaten, waaronder het VBO-makelaarcertificaat en de IPMA-certificaten voor projectmanagers.

Volgens unitdirecteur Cor Sluijter past de overname van Tbin prima bij de koers die Cito de laatste jaren volgt. `Steeds meer branches zien de noodzaak van certificering. Cito is expert in het objectief meten van kwaliteit en competenties. Door de inbreng van onze expertise in het certificeringstraject kunnen bedrijven er op vertrouwen dat een gecertificeerde medewerker een competente professional is', aldus Sluijter.

Certificering van contactcenter medewerkers
Samen met het regulier en particulier onderwijs ontwikkelt Cito (inter)nationaal erkende certificaten en diploma's die goed aansluiten bij de behoeften van bedrijven en instellingen. In Nederland werken ongeveer 200.000 mensen in inhouse en facilitaire contactcenters. Door de certificering van contactcenter medewerkers wil Cito de professionalisering binnen deze branche een verdere impuls geven. Verder onderzoekt Cito de mogelijkheden om het certificaat in het MBO te introduceren, zodat de branche ook verzekerd is van een goede instroom direct uit de opleidingen.

Tbin
Tbin staat voor Telebusiness Instituut Nederland en is opgericht in 1998. Tbin-certificaten vormen een erkende kwalificatie voor customer contact medewerkers. Tijdens het Tbin-examen wordt de kandidaat, zowel in theorie- als praktijkvorm, getoetst op zijn of haar competenties. Sinds de oprichting zijn al enkele duizenden medewerkers customerservice door Tbin gecertificeerd.

Cito
Cito wordt internationaal erkend als expert in het ontwikkelen en afnemen van toetsen en examens voor het meten en volgen van menselijke mogelijkheden. Haar pakket diensten en producten voor de onderwijs- en beroepspraktijk is breed en richt zich op moderne toetsvormen en volgsystemen. Cito verzorgt trainingen en advieswerk en onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs. Al deze activiteiten voert Cito uit voor onderwijsinstellingen, overheden en het bedrijfsleven in binnen- en buitenland.