FNV Bouw


Veranderingen in de sociale wet- en regelgeving Overzicht veranderingen in de sociale zekerheidPer 1 januari is er in de wet- en regelgeving rond de sociale verzekeringen veel veranderd. Zo zijn het minimumloon en de uitkeringen weer gekoppeld aan de ontwikkeling van de lonen en prijzen. Daardoor stijgen het minimumloon en de sociale verzekeringsuitkeringen. Daarnaast treden enkele nieuwe wetten in werking zoals de 'WIA' die de WAO vervangt, en de Zorgwet die het onderscheid tussen Ziekenfonds Wet en de particuliere verzekeringen te niet doen.·Zie ook: ·Overzicht belangrijke veranderingen in ·de lonenDe belangrijkste veranderingen in de sociale zekerheid per 1 januari:De wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) De WIA vervangt de WAO per 1 januari 2006 voor iedereen die na 1 januari 2004 ziek wordt of is geworden. Anders dan de WAO gaat de WIA uit van wat men nog wèl aan inkomen uit arbeid kan verwerven. Er is pas sprake van loonverlies door arbeidsongeschiktheid als men minimaal 35 procent inkomensverlies heeft. Onder die grens bestaat geen recht op een WIA-uitkering. De WIA kent twee regelingen die voorzien in een uitkering in geval iemand niet meer in staat is een volledig inkomen te verwerven: ·De Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA). Deze regeling is van toepassing als iemand niet meer in staat is meer dan 20% van zijn laatstverdiende loon te verdienen en er geen verbetering van zijn gezondheid is te verwachten. Die dus volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is. De IVA- uitkering is 70% van het laatstverdiende loon tot max. 65e jaar. ·Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) Deze regeling is bedoeld voor degene die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. Dus de groep 35% - 80% arbeidsongeschikten. Het loonverlies ten opzichte van het oude loon en de resterende verdiencapaciteit bedraagt dan minimaal 35%. In de 'nieuwe' wet wordt het accent gelegd op waartoe men nog wel in staat is aan arbeid te verrichten en stelt dus dat men in die gevallen niet in staat is minimaal 65% te verdienen. De WGA geldt ook voor de groep volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikten. De WGA kent twee soorten uitkeringen: een loongerelateerde uitkering en een vervolguitkering. De WAO blijft van kracht voor alle personen die daarmee al op 1 januari 2006 te maken hadden.(Zie verder elders op de site waaronder cijferspecial)De Zorgverzekerings Wet (ZvW) De ZvW vervangt met ingang van januari 2006 de Ziekenfondswet en de particuliere ziektekostenverzekeringen. Er is nu één zorgverzekering voor alle Nederlanders. Ook de publiekrechtelijke regeling voor ambtenaren is vervallen. De zorgverzekering wordt door zorgverzekeraars ook vaak 'basisverzekering' of 'standaardverzekering' genoemd. De dekking van de nieuwe zorgverzekering komt grotendeels overeen met het huidige ziekenfondspakket. Daarnaast kan men zich aanvullend verzekeren voor de behandelingen die buiten de zorgverzekering vallen. De verzekering die men nu heeft, stopt automatisch.Verplicht Iedereen die woonachtig is in Nederland is verplicht bij een zorgverzekeraar een zorgverzekering af te sluiten. Verzekeraars zijn op hun beurt verplicht om iedereen die zich voor de verzekering aanmeldt, te accepteren. De overheid stelt een wettelijk standaardpakket samen. Kinderen onder de achttien jaar betalen geen premie.

Verzekerden in het buitenland
Oud Particulier verzekerden: In december 2005 heeft minister Hoogervorst de Tweede Kamer gemeld dat verzekeraars alsnog met een passend aanbod komen voor hun verzekerden in het buitenland. Als de bestaande ziektekostenverzekering per 1 januari 2006 al is opgezegd, dan draait de verzekeraar dat besluit voorlopig terug. Eventueel dubbel betaalde premies worden verrekend. Hiermee wordt voorkomen dat mensen die nu particulier verzekerd zijn, per 1 januari niet verzekerd zijn. Ziekenfondsverzekerden met een Nederlands pensioen: als zij wonen in een EU- of EER-lidstaat of in een land waarmee Nederland een verdrag over sociale zekerheid heeft gesloten, dan verandert er per 1 januari 2006 niets in de verzekeringssituatie. Wel daalt de verschuldigde AWBZ-premie met 30 procent.

De premies
De premie voor de basisverzekering wordt door de aanbieder (verzekeringsmaatschappij) vastgesteld en varieert in 2006 tussen ¤ 1000 en 1100 per jaar, dat is de zogenaamde 'nominale premie'. Iedereen van achttien jaar en ouder is verplicht tot premiebetaling. Daarnaast kan men een aanvullende verzekering afsluiten voor die zaken die niet in het standaardpakket zijn opgenomen. Beide premies worden door de verzekerde zelf betaald. De werkgever moet op het loon een inkomensafhankelijke premie inhouden en aan de belasting afdragen. Die premie bedraagt 6,5 procent van het loon van de werknemer, tot een maximum van ¤ 30 015 per jaar. De werkgever moet deze premie ook zelf vergoeden. Dit is vergelijkbaar met de oude ZFW-situatie en vaak ook de ZKV. Voor diegene die een sociale verzekeringsuitkering (WW/ZW/WAO/WIA, enzovoorts) ontvangt, geldt dat de uitkerende instantie de inkomensafhankelijke premie betaalt. Alleen voor de AOW geldt dat de compensatie al in het uitkeringsbedrag is verdisconteerd. Voor gepensioneerden geldt dat de belasting van het pensioendeel een inkomensafhankelijke premie van 4,4 procent zal inhouden.

Zorgtoeslag
Afhankelijk van het inkomen kan men in aanmerking komen voor een maandelijkse tegemoetkoming van de belastingdienst. De zorgtoeslag. Dat recht is afhankelijk van de hoogte het toetsingsinkomen als huishouden. Als samenwonenden of gehuwden met een verzamelinkomen tot 40.000 euro bruto per jaar heeft u recht op een zorgtoeslag van maximaal 1200 euro per jaar. De toeslag voor 2006 is ondertussen door de belastingdienst vastgesteld. Aanvragen kunnen bij die dienst worden ingediend.Paul van de Lest, beleidsmedewerker FNV Bouw