Gemeente Almere

Verzelfstandiging Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere

In april 2001 heeft de gemeenteraad opdracht gegeven om nader onderzoek te doen naar een mogelijke verzelfstandiging van het bestuur van het openbaar onderwijs in Almere. Begin 2006 heeft het college van B en W voldoende inzicht en vertrouwen om aan de gemeenteraad voor te stellen om de Bestuurscommissie Openbaar Onderwijs Almere (BCOOA) om te vormen tot een zelfstandige Stichting. Voorstel aan de raad zal zijn om voor de overgangsperiode van vijf jaar de BCOOA maximaal 2,9 miljoen voor administratie- beheer- en bestuurskosten mee te geven als bruidschat.

Taken Rijk bij de scholen zelf

Aanleiding voor de verzelfstandiging is het feit dat steeds meer taken die eerst door het Rijk werden uitgevoerd nu bij de scholen zelf worden belegd. De sturing van de gemeente wordt kleiner en de rol van de gemeente in het onderwijsveld wordt steeds meer die van een partner. Een eigen onafhankelijke positie van de BCOOA is wenselijk. Zo kan de gemeente zich volledig richten op haar wettelijke taken: regie houden op het lokaal onderwijsbeleid en onderwijshuisvesting. Daarbij biedt een verzelfstandiging de BCOOA de mogelijkheid haar concurrentiepositie te vergroten en een efficiëntere bedrijfsvoering te voeren. Belangrijk verschil in de nieuwe situatie is dat de ouders van de leerlingen een grotere rol krijgen. Zij krijgen meer invloed op het onderwijsbeleid van de openbare scholen en tenminste 1/3 van de benoemingen van de leden van de BCOOA gebeurt dan op voordracht van de ouders. In de huidige situatie gaat dit via de gemeenteraad. Uitgangspunt is dat de nieuwe Stichting het volledige personeelsbestand van het ondersteuningsbureau van de BCOOA overneemt. Naar verwachting neemt de gemeenteraad in het najaar van 2007 een definitieve beslissing. Dan zal per 1 januari 2008 de BCOOA een Stichting zijn.