Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk 9 januari 2006 ARBO/A&V/2006/3037 Kenmerk: 2050605990

Onderwerp Datum Vragen van het lid De Wit 6 februari 2006

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit over zieke werknemers en mogelijke conflicten bij ziekte.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

2

Antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) over zieke werknemers en mogelijke conflicten bij ziekte, nr. 2050605990

Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat er meer conflicten tussen werkgevers ontstaan als gevolg van de verlenging van de loondoorbetalingplicht bij ziekte tot 2 jaar? 1)

Antwoord 1
Ziekteverzuimaanpak is een verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers, waar nodig deskundig ondersteund zoals door een arbodienst. Er zijn mij geen systematische signalen bekend dat de verlenging van de periode waarin het loon tijdens ziekte moet worden doorbetaald leidt tot meer conflicten. De Wet verbetering poortwachter (Wvp) en de regeling procesgang bieden de werkgever en de werknemer duidelijke handvatten voor een effectieve verzuimaanpak en reïntegratie. Daarnaast bieden deze regelingen ook voorzieningen om gerezen conflicten te beslechten of stagnerende reïntegratie weer vlot te trekken.

Vraag 2
Kunt u bevestigen dat ziek personeel steeds vaker te horen krijgt dat het een andere baan moet zoeken en dat de werkgever overgaat tot pesterijen om te bewerkstelligen dat zieke werknemers zelf ontslag nemen of dat ontslagname wordt geadviseerd bij mediation?

Antwoord 2
Genoemde stelling kan ik niet bevestigen. Ik signaleer dat de in het artikel geciteerde woordvoerder van FNV Bondgenoten opmerkt geen aantallen te kunnen geven. Ook ziet hij voordelen van betreffende regels omdat werkgevers een duidelijke taak hebben gekregen om ziek personeel weer aan de slag te helpen.

Vraag 4
Hoeveel ontslagaanvragen zijn er in 2004 en 2005 bij het CWI ingediend waarin de werkgever zich beroept op verstoring van het productieproces door afwezigheid door ziekte? Hoeveel van deze aanvragen zijn goedgekeurd?

Antwoord 4
In 2004 zijn 117 aanvragen ingediend op grond van "regelmatig ziekteverzuim" en in 2005 101 aanvragen. In 2004 zijn hierop 51 ontslagvergunningen verleend, in 2005 37. Daarbij werd in 2004 de gevraagde toestemming voor opzegging 27 maal onthouden, in 2005 was dit 25 maal. Totaal derhalve: 218 aanvragen ingediend waarvan 88 zijn verleend ofwel 41%. De onthoudingen waren totaal 52, dit is 24%. Van alle aanvragen op deze grond zijn in 2004 en 2005 11 aanvragen niet door het CWI in behandeling genomen, dit is 5%. De overige aanvragen (67 ofwel 31%) zijn lopende de procedure ingetrokken.

3

Vraag 3
Is en/of wordt er onderzoek gedaan naar de gevolgen van de Wet Poortwachter op de verhouding tussen de werkgever en zieke werknemers? Wat zijn de resultaten of wanneer worden deze verwacht?

Vraag 5
Zal bij de evaluatie van de Wet Poortwachter ook aandacht worden besteed aan de conflicten tussen werkgever en zieke werknemers, het verloop en de uitkomst van de conflicten en de rol van arbodiensten, verzuimadviseurs en reïntegratiebedrijven? Zo neen, waarom niet?

Vraag 6
Wanneer kan de Tweede Kamer de evaluatie van de wet Poortwachter verwachten?

Antwoorden 3, 5 en 6
De Wet verbetering poortwachter, inwerking getreden per april 2002, bevat een verplichting tot evaluatie binnen vier jaar. Het parlement kan evaluatie tegemoet zien vóór april 2006. Daarbij zal aandacht worden besteed aan het geheel van de procesgang. De evaluatie zal worden gebaseerd op enquêtes op statistieken en literatuurstudies.


1) NRC 3 januari 2006