Gemeente Lingewaard


Lingewaarders tevreden over gemeentelijke dienstverlening

Een ruime meerderheid van de Lingewaardse inwoners gaat tevreden de deur uit na een bezoek aan de Gemeentewinkel in Huissen. Bij negentig procent van de bezoekers heeft de komst naar één van de balies het gewenste resultaat opgeleverd. De klantvriendelijkheid van het baliepersoneel wordt met een ruime acht gewaardeerd. Een meerderheid pleit voor verruiming van de avondopenstelling. Dit en meer staan vermeld in het klanttevredenheidsonderzoek Gemeentewinkel 2005, uitgevoerd door onderzoeksbureau Trendview.

Trendview heeft tweehonderd bezoekers schriftelijk geënquêteerd. Om een juist beeld te krijgen zijn de enquêteurs op verschillende dagen in Huissen geweest. Gezien het respons van tweehonderd is de betrouwbaarheid volgens Trendview afdoende om een juist beeld te schetsen over de mening van burgers in Lingewaard .

Van de burgers geeft 27,5 procent aan dat men voor het eerst de Gemeentewinkel heeft bezocht. Uit het onderzoek blijkt verder dat de wachttijden kort zijn. Ruim tweederde van de burgers geeft aan minder dan vijf minuten gewacht te hebben. Zo'n 3,5 procent van de burgers heeft een kwartier tot een halfuur als wachttijd ervaren. In de meeste gevallen ging het om de balie Grondzaken.

De waardering van de bezoekers is hoog. Zo krijgt het baliepersoneel voor hun deskundigheid een 8. De geringe wachttijden is een reden om dit te waarderen met een 7,9. De ruime openingstijden zijn goed voor een rapportcijfers 7,2. Een aardige behandeling wordt ook gewaardeerd. Lingewaard heeft volgens de bezoekers vriendelijke baliemedewerkers. Dit is tot uiting gebracht met een waardering van 8,2.

Grondzaken
Het college is blij dat burgers hun waardering hebben geuit over de gecentraliseerde Gemeentewinkel. Echter, er wordt niet voorbij gegaan aan de aanbevelingen om de dienstverlening op een nóg hoger niveau te brengen. Wethouder Henk Janssen: "De meeste waardering kreeg de balie van Burgerzaken. Lager scoorde Grondzaken. Voor ons een reden, om dit serieus te onderzoeken.''

Uit het onderzoek kwam aan het licht dat bij een afspraak met Grondzaken niet alle gewenste stukken aanwezig waren. "Misschien is het niet eens mogelijk om al het historisch materiaal uit een voormalige gemeente op tafel te krijgen. Een frictie kan ook zijn dat een burger meer verwacht dan mogelijk is. Zeker als het gaat om stukken die niet ter inzage gelegd kúnnen worden.'' Dit neemt niet weg dat deze vorm van dienstverlening onder de loep genomen moet worden. "Dit krijgt nog tijdens deze raadsperiode met stip aandacht'', aldus wethouder Janssen.

Avondopenstelling
De geënquêteerde bezoekers waarderen de openingstijden met een ruime 7. Ruim dertig procent geeft te kennen een voorkeur te hebben 's avonds de Gemeentewinkel te bezoeken. Een tweede avondopenstelling is volgens het college dan ook een serieus aandachtspunt. Een eventuele besluitvorming verwacht Janssen na de verkiezingen. "Het huidige college kan en wil niet over zijn graf heen regeren. Een voorzet tot besluitvorming, kan ik natuurlijk wél geven. Wat het college wil en kan is een verruiming van avondopenstelling inhoudelijk bekijken. Vast staat dat wij waar mogelijk voorbereidingen treffen om in Lingewaard de dienstverlening verder willen optimaliseren'', aldus wethouder Henk Janssen.

Het complete Klanttevredenheidsonderzoek Gemeentewinkel 2005 (pdf-bestand, 416 kb)

Bericht geplaatst 7 februari 2006