Laagstaande zon is onderschatte vijand van de automobilist

Polaroid eyewear nederland bv

PERSBERICHT

Polaroid Eyewear pleit voor nieuw waarschuwingsbord

Laagstaande zon is onderschatte vijand van de automobilist

Lelystad, 6 februari 2006

Een lage stand van de zon kan leiden tot tal van verkeersongevallen. Onderzoek van Trendbox en Polaroid Eyewear geeft aan dat naar schatting in Nederland jaarlijks ruim 1200 verkeersongevallen te wijten zijn aan verblinding door laagstaande zon. In 2001 vielen er 9 doden en raakten 240 mensen zwaargewond, doordat autobestuurders letterlijk de weg kwijtraakten door het verblindende zonlicht. In dit kader pleit de zonnebrillenfabrikant voor een nieuw waarschuwingsbord dat weggebruikers moet attenderen op de gevaren van laagstaande zon.

Exact 1.001 automobilisten werden het afgelopen jaar in opdracht van Polaroid Eyewear ondervraagd naar hun bevindingen over autorijden in combinatie met o.a. laagstaande zon. De uitkomsten zijn voorspelbaar, maar daarom niet minder alarmerend. Circa de helft van de Nederlandse automobilisten heeft tijdens het rijden met een zekere regelmaat last van vermoeide ogen, als gevolg van bijvoorbeeld bepaalde weersomstandigheden of bepaalde lichtval, aldus de onderzoekers van Trendbox. En verder: van negen in willekeurige volgorde aangeboden weersituaties wordt laagstaande zon als de meest vervelende ervaren, op korte afstand gevolgd door gladheid. Het is daarom bepaald geen vreemde gedachte als de weggebruiker geattendeerd zou worden middels een waarschuwingsbord op de gevaren van de laagstaande zon, tijdens het rijden.

Sneeuw, hagel of regen zijn ook grote vijanden van de automobilist. Maar op dergelijke natuurverschijnselen kun je je voorbereiden aldus de ondervraagden. Je gaat wel of niet op reis. Bij laagstaande zon is dat anders. 93% van de ondervraagden in de steekproef ervaart laagstaande zon als zeer (47%) of tamelijk (45%) hinderlijk tijdens het rijden.

En je kunt er niets aan doen, is de gedachte. Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds 51% van de automobilisten geen zonnebril opzet tijdens het rijden, met alle gevaren van dien. Dat is op zich opmerkelijk omdat de ondervraagden in het onderzoek aangeven dat het opzetten van een zonnebril de meest effectieve methode is om de laagstaande zon te neutraliseren. Deze groep beseft het dus wel maar zet uiteindelijk geen zonnebril op. In een lijst van aangeboden mogelijkheden worden ook het gebruik maken van de zonneklep en het meer afstandhouden tot de voorgangers in het verkeer, genoemd.

Resteert de vraag welke soort zonnebrillen de respondenten kiezen om de verkeersveiligheid te vergroten. 31% van de ondervraagden geeft aan dat hij of zij een bril met polariserende lenzen gebruikt. 39% heeft geen idee om welk type bril het gaat.

Het merendeel van de zonnebrillen houdt felle zonnestralen tegen, maar vermindert ook het contrast. Alles wordt donkerder en de automobilist ziet met dergelijke zonnebrillen minder goed scherpte en diepte. Dat maakt het moeilijker afstanden in te schatten. Bijvoorbeeld de afstand tot de voorganger op de snelweg of het kruispunt dat wordt genaderd.

Zonnebrillen met de originele polariserende lenzen zoals Polaroid ze levert, kennen al deze nadelen niet. Ten eerste hebben de lenzen een krasvaste beschermingslaag. Beschadigingen aan de lenzen, en dus een slechter zicht, worden zo veel beter voorkomen. Het roekeloos wegleggen van de bril in bijvoorbeeld een overvol dashboardkastje is in principe niet eens zo erg. Bovendien zijn de lenzen gemaakt van splintervrij materiaal. Mocht een automobilist betrokken raken bij een ongeval, dan is de kans op gezichtsverwondingen door een zonnebril bij Polaroid tot het minimum beperkt.

Ten tweede is dat de lenzen van Polaroid Eyewear zonnebrillen niet alleen het directe felle zonlicht tegen houden van de laagstaande zon, maar ook de indirecte schittering van bijvoorbeeld een nat wegdek. Voor deze geldt dat zij maar liefst 99% van de weerkaatste schittering absorberen en elimineren. De innovatieve lenstechnologie van Polaroid Eyewear zorgt dat alleen de bruikbare, verticale lichtstralen onbelemmerd worden doorgelaten. De automobilist houdt zo voldoende contrast en blijft de medeweggebruikers zien.