Nederlands fotomuseum


PERSBERICHT

Rotterdam, 2 februari 2006

China Contemporary in Nederlands Fotomuseum

Rotterdam toont hedendaagse kunst, architectuur en stedenbouw en beeldcultuur van het huidige China.
Zomer 2006 in het Nederlands Architectuurinstituut, Museum Boijmans Van Beuningen en het Nederlands fotomuseum

We hebben allemaal een duidelijk beeld van de nieuwe Chinese droom, maar klopt dat beeld ook? Kunstenaars en architecten uit China hebben zo hun twijfels. Drie kunstinstellingen in Rotterdam geven hen dit najaar een kans hun visie te tonen.

Een modern China schijnt te verrijzen. In reclame en propaganda wordt iedereen een succesvol leven met een eigen appartement, een auto en één kind in een moderne metropool beloofd. Na decennia lang te hebben geleefd volgens streng geldende regels, krijgt de bevolking nu de kans om gezamenlijk aan een modern en economisch sterk China te werken waar ruimte is voor een individuele levensstijl met persoonlijke ambities. Deze transformatie wordt geheel naar Westers model vormgegeven. Inmiddels laat een groep Chinese kunstenaars en ontwerpers een kritisch tegengeluid horen. Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi), Museum Boijmans Van Beuningen en het Nederlands fotomuseum presenteren in juni 2006 gezamenlijk een interdisciplinair en diepgaand overzicht van de Chinese hedendaagse kunst, architectuur, stedenbouw en beeldcultuur met ruimte voor dit kritische geluid.

China Architectuur
Nederlands Architectuurinstituut (NAi)

Wat is Chinese architectuur nu? Kunnen wij iets leren van de razendsnelle en grootschalige ontwikkelingen in een van de grootste landen ter wereld? Het zijn deze vragen die de leidraad vormen voor de invulling van de tentoonstelling. Nieuwe miljoenensteden rijzen op uit het niets en bestaande steden veranderen in oerwouden van anonieme kantoren en woontorens. De euforie over het Chinese bouwen laat een aantal fundamentele conflicten onbesproken: een extreem korte-termijnplanning, allesbepalende projectontwikkelaars met een zeer commerciële blik, een totale omarming van de westerse cultuur, een buitengewoon matige uitvoering van bouwprojecten en verstoorde stedenbouwkundige structuren. Het gepropageerde toekomstbeeld strookt overduidelijk niet met de werkelijkheid. Een kleine groep getalenteerde jonge Chinese architecten en stedenbouwkundigen bevindt zich midden

in een zoektocht naar kritische en pragmatische antwoorden op bovengenoemde conflicten. De geselecteerde ontwerpers zijn niet geïnteresseerd in architectonische iconen, maar koesteren juist een verantwoordelijkheid naar hun cultuur, hun samenleving en de gebouwde omgeving. In hun ontwerpen en praktijkgerichte en maatschappijkritische ontwerphouding ligt een voorbeeldfunctie besloten.

Het geïdealiseerde toekomstbeeld krijgt in de tentoonstelling gestalte door een onontkoombare hoeveelheid gepolijste renderings, slogans en animaties. Hiertegenover staat het werk van de geselecteerde ontwerpers die op deze context reageren en met installaties, maquettes, documentaires, foto's en film een andere realiteit inzichtelijk maken.

China Fotografie en Beeldcultuur
Nederlands fotomuseum

De Chinese beeldcultuur ontwikkelt zich in de driehoeksverhouding van burger, overheid en markt, gevoed door economische groei en nieuwe technologie en begrensd door het politieke systeem. De laatste decennia zijn de massamedia en het gebruik van digitale communicatiemiddelen in China explosief gegroeid. De tentoonstelling in het Nederlands fotomuseum onderzoekt deze beeldcultuur zoals hij tot uiting komt in televisie, kranten, tijdschriften, reclame, video, fotografie, mode, games, weblogs, etc. Ze gaat op zoek naar wat de huidige generatie bezighoudt: wat zijn hun idealen en hun voorbeelden, hoe gaan zij om met de grenzen aan de vrijheid, hoe individualistisch, kritisch of conformistisch zijn zij? Sommigen onderscheiden zich doordat zij met hun uitingen grenzen verleggen of zich door hun prominente positie nieuwe vrijheden veroorloven. Het onderzoek voor de tentoonstelling richt zich op deze sleutelfiguren in de beeldcultuur, zowel `makers' (journalisten, filmers, fotografen, ontwerpers, webloggers) als `iconen' (supermodellen, televisiesterren). De ambitie is om hen door Chinese schrijvers en kunstenaars te laten portretteren. Verder zal de tentoonstelling een onderlaag bevatten van generieke beeldcultuur uit de gedrukte en elektronische media en zullen onderdelen (foto's, films, webgames, blogs) steeds vanuit China worden ververst.

China Beeldende Kunst
Museum Boijmans Van Beuningen
New Urban Realities
De snel veranderende stedelijke realiteit in China staat centraal in deze tentoonstelling. New Urban Realities laat het werk van een vijftiental Chinese kunstenaars zien in wiens oeuvre deze nieuwe urbane realiteit een prominente rol speelt. De kunstenaars analyseren, reconstrueren, zoeken naar antwoorden en leggen hun directe omgeving vast, waarbij de vraag naar de eigen, individuele relatie met diezelfde maatschappij een belangrijke rol speelt. Foto's, films, performances, video's en installaties zullen tezamen een beeld scheppen van een maatschappij in beweging. Of sterker gesteld: van een maatschappij op drift. Een maatschappij die - volgens velen - maatgevend zal zijn voor diverse toekomstige ontwikkelingen in de 21ste eeuw wereldwijd.

Solotentoonstelling Xu Zhen
Xu Zhen (Shanghai, 1977) is een van de meest interessante kunstenaars van zijn generatie. Hij is niet alleen een bijzondere en spraakmakende kunstenaar, maar tegelijkertijd is hij ook de artistieke 'spil' van het onafhankelijke kunstcentrum Bizart in Shanghai. In deze hoedanigheid

is hij een stimulerende kracht voor veel jonge kunstenaars. Een overkoepelend thema in het werk van Xu Zhen is het menselijk lichaam en in het bijzonder de plaats en de betekenis die het inneemt binnen de nieuwe sociale structuren van het hedendaagse China.


---