Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 6 februari 2006

'I love verkeersregels' campagne nauwelijks van invloed op gedrag

De campagne "I love verkeersregels" lijkt op het rijgedrag van de Nederlandse automobilist nog weinig effect te hebben. Slechts 7% van de Nederlandse automobilisten heeft het verkeersgedrag naar aanleiding van de campagne aangepast.

Dit komt naar voren uit cijfers van de zesde editie van 'Het Nationale Automobilisten Onderzoek' dat in november en december vorig jaar werd uitgevoerd door YPCA (Your Personal Call Assistant) in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek. Via internet hebben 1145 automobilisten hun mening gegeven over diverse aspecten van het autorijden.

Uit dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist komt naar voren dat de campagne onder 60-plussers op dit gebied het meest effectief is geweest. Bijna 11% van de 60-plussers geeft aan het gedrag naar aanleiding van de campagne te hebben aangepast.

Op het bewustzijn van het eigen rijgedrag lijkt de campagne meer invloed te hebben gehad. Een vijfde deel van de respondenten (21,2%) geeft aan zich door de campagne bewuster te zijn van het eigen rijgedrag.

Van de respondenten ziet 18,5% de campagne als een effectief middel om agressie in het verkeer aan te pakken. Jongeren (t/m 29 jaar) en ouderen (50-60+) zijn hier het meest positief over. Een meerderheid van de respondenten (56%) geeft echter aan dat de campagne in hun ogen geen effectief middel is om agressie in het verkeer tegen te gaan.

Uit de vorige editie van 'Het Nationale Automobilisten Onderzoek' (juni 2005) kwam al naar voren dat, als de respondenten het zelf als verantwoordelijk Minister van Verkeer voor het zeggen zouden hebben, 'het puntenrijbewijs' de populairste maatregel zou zijn om agressie in het verkeer aan te pakken (52,4%). Daarnaast werden 'goed rijgedrag belonen' (45,6%), 'meer controles' (34,6%) en 'hogere boetes' (30,3%) als populaire maatregelen genoemd vanuit de automobilist zelf. Campagne voeren tegen agressief rijgedrag werd door de Nederlandse automobilist destijds al als een minder effectief middel beschouwd (22,5%).

In 'Het Nationale Automobilisten Onderzoek', dat drie keer per jaar wordt uitgevoerd, komen diverse thema's aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.

YPCA (Your Personal Call Assistant) is een snel groeiend en innovatief bedrijf op het gebied van telefonische dienstverlening. YPCA biedt een uitgebreid pakket diensten specifiek afgestemd op de (auto)mobiele beller, waaronder 'Eileen' de persoonlijke assistente voor onderweg.


---

Noot voor de redactie (