Gemeente Utrecht

Besproeien drukke verkeerspunten voor betere luchtkwaliteit

Om de luchtkwaliteit in de directe omgeving van drukke verkeerspunten in de stad te verbeteren, wil gemeente Utrecht tijdens droge perioden op diverse locaties het wegdek in de spitsuren met water gaan besproeien. Het nathouden van het drukbereden wegdek heeft vooral tot doel de hoge concentratie fijn stof (PM10) in de nabijheid van drukke verkeerspunten te laten afnemen. Om de effectiviteit van deze maatregel te testen, start gemeente Utrecht in 2007 een proef. Het voornemen om zogenoemde knelpuntlocaties met water te gaan besproeien, is onderdeel van een daadkrachtig en evenwichtig actieplan waarin Utrecht een reeks van maatregelen aankondigt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Naast het nathouden van de drukste verkeerspunten in de stad, zet gemeente Utrecht in op het instellen van milieuzones voor vrachtverkeer, het verbeteren van de inzet van transferia, het aanscherpen van het parkeerbeleid, het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en het stimuleren van het fietsgebruik in de stad. Utrecht geeft in het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2006 - 2010 ook aan het eigen wagenpark te willen verschonen, routes voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) te willen aanleggen en bij de toekomstige ondertunneling van het Westplein zoveel mogelijk in te zetten op het boeken van milieuwinst. Dat kan bijvoorbeeld door het aanbrengen van afzuiginstallaties en het filteren van lucht uit de tunnel.

Behalve de maatregelen die gemeente Utrecht voorstelt zelf te nemen, staat in het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit ook een aantal actiepunten die samen met partijen als het Rijk en het Bestuur Regio Utrecht (BRU) moeten worden uitgevoerd. Opvallende maatregel daarbij is het realiseren van het Randstadspoorstation Lage Weide met transferium en het verplaatsen van de touringcarterminal van het Jaarbeursplein daar naartoe. Vooral voor het Jaarbeursplein betekent dat een behoorlijke verbetering van de luchtkwaliteit. De maatregel waarmee Utrecht vermoedelijk de grootste milieuwinst gaat boeken, is bij de overkapping van het deel van de A2 ter hoogte van Leidsche Rijn de tunnelmonden te optimaliseren en vervuilde lucht uit de tunnel af te zuigen en te filteren.

Het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht staat niet op zichzelf. Het sluit aan op het beleid dat gemeente Utrecht eerder al vastlegde in het Luchtkwaliteitsplan 2002 - 2010, het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) en het Regiobod dat in oktober jl. in samenwerking met het BRU en provincie Utrecht tot stand kwam. Met het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2006 - 2010 levert Utrecht een bijdrage aan de oplossing van de lokale problematiek met luchtkwaliteit. Tegelijkertijd is dit actieplan van Utrecht de inzet voor het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit dat door het ministerie van VROM wordt voorbereid. In dit programma worden alle maatregelen, initiatieven en projecten in heel Nederland opgenomen die moeten bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit, zodat tenslotte landelijk aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit wordt voldaan.

Het Actieplan is een groeidocument dat waar nodig en gewenst aangepast en aangevuld zal worden met aanvullende maatregelen. In de komende maanden wordt nog het nodige onderzoek naar haalbare en effectieve maatregelen uitgevoerd. Gemeente Utrecht wil in ieder geval vóór 1 september a.s. komen tot een definitief Actieplan.

Noot voor de media:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, bestuurscommunicatie 030 286 11 48.