Gemeente Rotterdam


---


Nr. 43
8 februari 2006

Eerste resultaten WerkDirect bekend:
WerkDirect werkt

Vanaf 1 februari 2006 is de periode dat klanten van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Rotterdam (SoZaWe), via WerkDirect aan het werk zijn, verkort van zes naar drie maanden. Dit is een direct gevolg van het succes van WerkDirect. Veel WerkDirect-klanten zijn tevreden met het werk en Roteb is tevreden met hun inzet. Door het verkorten van de periode bij Roteb hoopt SoZaWe dat klanten sneller op zoek gaan naar een reguliere baan.

Opstap naar regulier werk
WerkDirect is bestemd voor klanten van SoZaWe die onvoldoende meewerken aan reïntegratie, of van wie de klantmanager vermoedt dat er sprake is van fraude. Na aanmelding door de klantmanager kan de klant direct, voor drie maanden, aan de slag bij Roteb. WerkDirect is geen reïntegratietraject. Het is de bedoeling dat klanten in de tijd dat ze werkzaam zijn via WerkDirect, op zoek gaan naar een reguliere baan.

Maximaal drie maanden
In de praktijk blijkt dat medewerkers blijven zitten tot het einde van het arbeidscontract bij Roteb en niet doorstromen naar regulier werk. Om het voor de klant duidelijk te maken dat WerkDirect een eerste opstap is naar een reguliere baan, is de periode dat een klant via WerkDirect werkzaam is bij Roteb, beperkt tot maximaal drie maanden. SoZaWe begeleidt WerkDirect-klanten bij het vinden van een baan. Ze krijgen onder andere een sollicitatietraining en hulp bij het opstellen van een CV.

Resultaten tot nu toe
Sinds het begin van WerkDirect in mei 2005, is de uitkering van ruim vijfhonderdvijftig klanten beëindigd. Het grootste gedeelte daarvan, ruim driehonderdtwintig klanten, heeft via Werkdirect een baan aangenomen bij Roteb, waardoor de uitkering kon worden stopgezet. SoZaWe heeft de uitkering van ongeveer honderddertig klanten beëindigd omdat ze meerdere malen geweigerd hebben een aanbod voor werk te nemen. Ruim zestig klanten zag na een intakegesprek vroegtijdig af van een uitkering. Van ongeveer dertig klanten is de uitkering beëindigd voordat zij aan WerkDirect konden deelnemen.

Weer plezier in werk
Wethouder Bolsius is blij met het succes van WerkDirect: "De mensen werken hard en met plezier. Het zou mooi zijn als we, door het inkorten van de contractduur, er voor kunnen zorgen dat deze klanten sneller doorstromen naar regulier werk. Werk dat bij ze past en waarin ze wederom plezier hebben." Hij bracht donderdag 9 februari een bezoek aan WerkDirect-klanten bij Roteb Impact en sprak daar met een aantal medewerkers die via WerkDirect aan het werk zijn.

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam