Ingezonden persbericht


persbericht

13 februari 2006

Nederland in top 3 van beste locaties om distributiecentrum te vestigen

België is de beste plaats in Europa om een distributie- of logistiek centrum te vestigen volgens het European Distribution Report, uitgebracht door de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B).

Op basis van factoren die betrekking hebben op kosten, toegankelijkheid en vastgoed blijft België de eerste plaats innemen. De sterke kanten van België zijn de lage huurprijzen en de goede toegankelijkheid. Op de tweede plaats komt Frankrijk, waar de bouwkosten en grondprijzen lager liggen dan in België en die goed scoort op het vastgoedaanbod en de grootte van de markt. Op de derde plaats volgt Nederland waar recentelijk een relatieve verbetering heeft plaatsgevonden in de concurrentiepositie ten opzichte van andere landen op het gebied van kosten. Ook op toegankelijkheid en de grootte van de vrachtmarkt scoort Nederland relatief goed.

De Centraal-Europese locaties in het onderzoek zijn allen gestegen op de ranglijst: Tsjechië naar de vierde plaats, Polen naar de vijfde plaats en Hongarije naar de zevende plaats. 'Het lidmaatschap van deze landen van de Europese Unie in 2004 heeft een positieve invloed gehad. Ze profiteren van de verplaatsing van productiefaciliteiten vanuit West-Europa en de groei van de logistieke markt in de regio. Deze groei wordt positief beïnvloedt door de lage kosten vergeleken met West-Europa, de groei van de retailsector en de verbeterde transportnetwerken.'

Op basis van individuele factoren scoort Polen het best op vastgoedkosten, Rusland op arbeidskosten, België op toegankelijkheid, het Verenigd Koninkrijk op de grootte van haar markt en Oostenrijk op de voorraad grond en vastgoed.

Logistieke kwesties stijgen op de agenda van bedrijven Het rapport geeft aan dat het kostenaspect is gericht op transport (tijd en kosten), arbeid (lonen, beschikbaarheid en verborgen sociale lasten), communicatie (software en systemen) en het procesmanagement van de goederen zelf. 'De keuze voor een productie- of logistieke locatie ligt niet meer alleen bij de vastgoedverantwoordelijken, maar wordt steeds meer onderdeel van de totale bedrijfsstrategie,' zegt Paul van Hezik, hoofd afdeling Industrial van C&W/H&B in Nederland.

Redenen hiervoor zijn:

* De globalisering van fabricage, inkoop en distributie.
* Gebruikers, in het bijzonder retailers, kijken in toenemende mate naar mogelijkheden om hun supply chain te optimaliseren om hun concurrentiepositie te verbeteren.
* Consolidatie bij logistieke dienstverleners.
* Makkelijke toegang tot arbeidskrachten wedijvert met transportinfrastructuur en bestemming van goederen als belangrijke factor voor bedrijfsruimte en logistieke locaties.
* Nieuwe technologieën maken coördinatie van logistieke processen mogelijk zonder dat fysieke centralisatie nodig is in een regionaal Europees distributiecentrum.

Beleggers sturen de markt
'De Europese markt voor bedrijfsruimte wordt gedreven door beleggers'', zegt Van Hezik. 'Beleggers zijn nu eenmaal geïnteresseerd in elke markt en locatie als er ruimte verhuurd is voor een aanzienlijke periode aan een goede, betrouwbare huurder. Dit zorgt ervoor dat yields dalen in Europa, met name in Frankrijk, Polen en Denemarken.'

Tekort aan toplocaties
Het aanbod aan goede locaties is beperkt in zowel West- als Centraal-Europa omdat gebruikers op zoek zijn naar moderne kosteneffectieve ruimte. In Centraal-Europa leidt dit er toe dat gebruikers verhuizen naar secundaire steden en gebieden bij gebrek aan geschikte ruimte in de belangrijkste steden.

Huurniveaus
Huurniveaus in Centraal-Europa zijn gedaald, maar de verwachting is dat ze niet verder zullen dalen. In West-Europa is de markt stabiel met een paar tekenen van groei in gebieden zoals Amsterdam, Milaan en Moskou.

DUURSTE LOGISTIEKE LOCATIES
Ranglijst Locatie ¤/m22/jaar
Dec 2005

1 Londen (luchthaven Heathrow Airport) 200

2 Moskou 118

3 Dublin 118

4 Stockholm 96

5 Midlands regio - Verenigd Koninkriijk 94

6 Amsterdam (Luchthaven Schiphol ) 90

7 Glasgow/Lanarkshire regio - Verenigd Koninkrijk 86
8 Frankfurt Luchthaven 84

9 Barcelona 84

10 Madrid 78

Nederland
De Nederlandse markt voor bedrijfsruimte bestaat voornamelijk uit logistiek, maar industrie neemt een steeds belangrijkere rol in.

Het aanbod aan bedrijfsruimte is in Nederland het afgelopen jaar gestegen naar 8,3 miljoen vierkante meter dat in toenemende mate bestaat uit verouderde panden.

De opname is in 2005 ook gestegen naar 2 miljoen vierkante meter. Vooral het midden- en kleinbedrijf zijn actief. Alle sectoren nemen meer op maar de groei komt voor een groot deel uit de industriële sector door toegenomen export.

De toekomst
'De trend naar het vormen van regionale logistieke centra is nog steeds gaande, voornamelijk in Centraal-Europa. Maar dat kan snel veranderen. Stijgende brandstofprijzen, toenemende verstopping van het wegennet en nieuwe technologie kunnen dit proces omdraaien en dat kan leiden tot het ontstaan van kleinere meer lokale logistieke centra', aldus Van Hezik.

/EINDE BERICHT



Ingezonden persbericht