Gemeente Deventer

Week 7, 14 februari 2006

Veiligheid staat voorop
Raad kiest voor risicospreiding route gevaarlijke stoffen

De raad van de gemeente Deventer heeft op 25 januari de nieuwe Route Gevaarlijke Stoffen voorlopig vastgesteld. Bij de nieuwe route is ervoor gekozen risicoâs voor de bevolking bij incidenten met gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk te beperken. Daarom heeft de gemeente Deventer de huidige en de nieuw voorgestelde route met elkaar vergeleken voor wat betreft het aantal personen binnen een zone van tweehonderd meter vanuit de as van de weg en de verkeersveiligheid van de route. Tevens heeft de raad besloten dat iedere belanghebbende zijn zienswijze op de nieuwe route kenbaar kan maken voordat het besluit definitief wordt vastgesteld.

Gelet op het gemeentelijk onderzoek is het volgens de raad beter de route te verplaatsen van het Hanzewegtracé naar het nieuwe tracé van de N348. Dus van de A1 (afslag Deventer-Oost) tot de aansluiting op de Raalterweg en vice versa. Een deel van de oude route blijft gehandhaafd, namelijk de Zutphenseweg tussen de A1 (afslag Deventer) en de kruising met de Noorwegenstraat. Vanaf die kruising sluit de route aan op de nieuwe N348, via de Noorwegenstraat, Visbystraat en de Zweedsestraat (Kloosterlanden). Dit komt de spreiding van het risico ten goede, hetgeen in het belang is van de woonwijken langs de Siemelinksweg. Tevens is de route naar eventuele afnemers op het industrieterrein zo kort mogelijk.

Positief advies brandweer

Onafhankelijk van het gemeentelijk onderzoek heeft de brandweer berekeningen naar het groepsrisico uitgevoerd op basis van de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Uit het rapport blijkt dat het berekende risico op het nieuwe N348tracé aanzienlijk lager is dan het risico op het Hanzewegtracé. Het komt dus de externe veiligheid ten goede indien het transport van routeplichtige gevaarlijke stoffen over het nieuwe N348tracé wordt geleid.

Bijkomende voordelen N348tracé

* bij het nieuwe N348tracé is de snelle inzet van de brandweer beter gegarandeerd in verband met factoren als het aanrijden onafhankelijk van de windrichting en de directe beschikbaarheid van een omvangrijke bluswatervoorziening

* langs een deel van de route ligt een geluidswal. Dit geeft aanvullende veiligheid bij een incident doordat de geluidswal verspreiding van stoffen naar de woonwijken beperkt
* het tracé kent een beperkt individueel ongevalsscenario, omdat bij de aanleg van het tracé rekening is gehouden met de nieuwste richtlijnen op het gebied van infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

Inspraak

Ter voorbereiding van het definitieve raadsbesluit worden de betrokken andere overheden en belanghebbende burgers in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te brengen. Tevens wordt een bijeenkomst in sport- en recreatiecentrum De Scheg georganiseerd op dinsdag 28 februari om 20 uur. In de Deventer Nu en De Stentor van 15 februari zal het genomen raadsbesluit worden bekendgemaakt. Daarbij wordt informatie verstrekt over de plaats waar de stukken ter inzage liggen (Gemeentelijk Informatiecentrum), de inspraaktermijn (16 februari tot en met 29 maart) en plaats en tijd van de bijeenkomst. Vanzelfsprekend neemt de raad pas een definitief besluit (mei 2006) nadat een standpunt is ingenomen over de ingekomen reacties.

Publicatiedatum: 14-2-2006

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging dinsdag 14 februari 2006