Nieuwsbrief 14 februari 2006
Aanmelden nieuwsbrief

Hoogwaardige, directe railverbinding met Hongarije

Stinnes reed op 6 februari de eerste snelle en rechtstreekse trein met zowel containers als conventionele lading naar Hongarije. Met de nieuwe verbinding die 4 retourritten per week biedt, speelt Stinnes in op het groeiende economische belang van Hongarije. De afgelopen jaren is met name de automobielindustrie in deze regio sterk gegroeid.

Bij de totstandkoming van de nieuwe railverbinding heeft het Havenbedrijf Rotterdam een belangrijke rol gespeeld. Uitbreiding van het aantal railverbindingen naar Oost- en Midden-Europa is een speerpunt in de achterlandstrategie van de belangrijkste haven van Europa. Daarom heeft het havenbedrijf vorig jaar een tender uitgeschreven onder een aantal railtransportbedrijven. Uniek aspect aan de tender was dat een aantal gerenommeerde bedrijven als Versteijnen Logistics, Nijhof Wassink en Rijnart Group op voorhand een startpakket aan lading hebben toegezegd.

Het Havenbedrijf heeft uiteindelijk de aanbieding van Stinnes als beste beoordeeld. Onder meer omdat Stinnes al meteen bij de start van de trein vier retourritten per week kan garanderen door conventionele ladingstromen te combineren met nieuwe intermodale lading. Manager marketing & sales van Stinnes in Nederland Harm Winkeler: cruciaal bij het opstarten van nieuwe railverbindingen is een hoge frequentie. Dat is direct van invloed op de aantrekkelijkheid van het railproduct. Daarom hebben wij ervoor gekozen bestaande conventionele ladingstromen te combineren met nieuwe intermodale lading. Deze marktinnovatie is daarmee een uitstekend voorbeeld van onze strategie om een hoogwaardig netwerk aan Europese railverbindingen te ontwikkelen.

Voor het intermodale deel van de trein met een capaciteit van 33 TEU, treedt Railog (Railog is een dochteronderneming van Schenker, dat evenals Stinnes deel uit maakt van DB Logistics) op als operator. In Hongarije fungeert het strategisch gelegen Logistics Center Hungaria KFT in Györ als terminal. In Rotterdam functioneert de nieuwe Rotterdam Pernis Combi Terminal als plaats van vertrek en aankomst voor het intermodale deel van de trein.

De conventionele lading wordt in Kijfhoek en in het Hongaarse Sopron bij het intermodale deel geplaatst. Deze beide knooppunten garanderen een snelle doorvoer naar alle andere bestemmingen voor de conventionele lading.

Veel extra methanol

Stinnes heeft een 3-jarig contract afgesloten voor het transport van 130.000 ton methanol per jaar. Elke week rijden 2 complete treinen naar Zuid-Duitsland. De methanol wordt geladen op de Railion Rail Chemie Centra (RCC) in Rotterdam Botlek.

Door problemen bij een leverancier uit voormalig Joegoslavië, rijdt Railion Nederland voorlopig ook één extra methanoltrein per week naar het Oostenrijkse Krems. En dankzij de lage waterstand in de Rijn, verzorgt Railion wekelijks 2 extra methanoltreinen naar Mannheim. Dit duurt naar verwachting tot eind maart, als de Alpensneeuw begint te smelten. Deze treinen starten ook op de RCCs in Rotterdam Botlek.

Railion beschikt voor het laden van chemische producten over twee Rail Chemie Centra (RCC's), één op de terminal van Vopak en de ander op de terminal van Odfjell. Op de RCCs kunnen complete treinen en wagengroepen snel worden beladen. Op deze manier wordt de omloopsnelheid van de wagons geoptimaliseerd waardoor de klanten uiterst snel over hun product kunnen beschikken.

Staatssecretaris Van Geel geeft startsein bouw nieuwe Sloelijn

De bouw van de nieuwe Sloelijn is op 10 februari feestelijk ingeluid door staatssecretaris Van Geel van VROM. Eind 2007 is de nieuwe lijn klaar voor gebruik. Aanleg kost 46 miljoen euro. Zeeland Seaports en de NV Westerscheldetunnel dragen 12 miljoen euro bij.

De 3 kilometer lange nieuwe Sloelijn wordt geëlektrificeerd, loopt niet meer langs de woonkernen Eindewege en Heinkenszand en kent geen overwegen meer maar krijgt daarvoor in de plaats 3 viaducten. De nieuwe spoorlijn is van groot economisch belang voor de verdere ontwikkeling van de haven van Vlissingen. Door uitbreiding van bedrijfsactiviteiten en plannen voor de aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT) is een verdere toename van het goederenvervoer te verwachten.

Om de geluidsoverlast als gevolg van de verdere groei van het railtransport voor de gemeenten Goes, Kapelle, Reimerswaal, Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal te beperken, wordt voor een bedrag van 19 miljoen euro een reeks innovatieve maatregelen genomen. Voorbeelden zijn onder meer de vervanging van houten door betonnen dwarsliggers, toepassing van raildempers en geluidsschermen en gevelisolatie.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.